Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dimage A2 och Raynox 1.85x

Produkter
(logga in för att koppla)

nofearjj

Aktiv medlem
Raynox DCR-1850 Pro Telekonverter 1,85 X för 52mm

nån som har provat denna på en dimage a2 eller nån annan konverter som är lite kratfigare än minolta orginal (1.5x)???

Jag har testat flera olika konverters och alla har det gemensamt att de vinjetterar rätt kraftigt så snart du försöker zooma det minsta lilla. De flesta vinjetterar även i ändläget, även den Raynox som jag testade till min Dimage 7 en gång i tiden men 1,85x låter lite obekant har för mej att den var på 2x, kanske nån ny modell? Eller så minns jag fel. Har en Raynox vidvinkelkonverter som inte alls går ihop med D7, A1 o A2 men säkert med Dimage 5 t ex. Vad skriver Raynox själva?

På e-bay kan man hitta "fantastiska" 3x konvertrar som säljs med förbehållet att de enbart fungerar med digital zoom aktiverad!! Såna är förstås rent skräp, läs det finstilta!

Den konverter som fungerat bäst av dem jag testat (på A1, kan inte tro att det är nån skillnad på A2) är, förutom Minoltas original, Olympus TCON 17 som ger 1,7 ggr. Den fungerar som ett fast 340 mm objektiv. Lite mer än de 300 som ACT-100 ger, men med ACT-100 kan du (men ska inte, enligt Minolta) zooma från ca 100 (dvs 150mm) och uppåt.

raynox har en serie konv. som är gjorda för digital kameor spec och dom har prov bilder på sidan som ser bra ut (dock så ser man att hörnen blir lite mörkare) men dom har släppt en ny konv nu som ger 2.2x forstoring som finns bla. för just dimage 7,i,hi och a1, a2 =)

kostar o väger säkert bara hälften av vad originalklumpen väger... men den e bra, stjäl inte särskilt mycket ljus och ger bra skärpa + att den kan zooma som sagt (fast man får inte för Minolta)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar