Lionheart
Aktiv medlem
Jag har läst rätt mycket på dpreviews forum om att AWB oftast inte är ett bra val vid inomhusfotografering och tom utomhus vid vissa förhållande. Ska man frångå AWB helt och hållet och köra tex Tungsten förval (lysrörbeslysning)
vid inomhusfotografering och de andra förvalen som finns istället.
Har sett prov på flera bilder som både blivit lite grönaktiga när man tagit på moln utomhus och sen gul/orange aktiga vid fotografering inomhus när den står på AWB.
Det finns ju en anpassad vitbalans på A1an men då måste man ju för varje tillfälle fotografera mot ett vitt papper i just det ljuset. Det räcker väl inte bara att göra det en gång?
Jag har precis köpt mrwformat plugin för
Photoshop och det funkar perfekt. Man kan ändra inställningen för vitbalans i efterhand men många bilder vill man ju ta direkt i JPG och då
har man inte samma möjlighet.
Tacksam för svar om denna lite krångliga inställning
vid inomhusfotografering och de andra förvalen som finns istället.
Har sett prov på flera bilder som både blivit lite grönaktiga när man tagit på moln utomhus och sen gul/orange aktiga vid fotografering inomhus när den står på AWB.
Det finns ju en anpassad vitbalans på A1an men då måste man ju för varje tillfälle fotografera mot ett vitt papper i just det ljuset. Det räcker väl inte bara att göra det en gång?
Jag har precis köpt mrwformat plugin för
Photoshop och det funkar perfekt. Man kan ändra inställningen för vitbalans i efterhand men många bilder vill man ju ta direkt i JPG och då
har man inte samma möjlighet.
Tacksam för svar om denna lite krångliga inställning