Annons

Dim. stativskruv på Manfrotto 190??

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Någon som vet vilken dimension och typ av gänga det är på det gängade hål som sitter på sidan uppe mellan två av benen på ett Manfrotto 190 PRO i alu?

Det är grövre än vanliga stativgängan i kameran iaf men vad är det tänkte skaffa en ögleskruv att montera där, kanske det finns färdiga har inte kollat men måste veta vilken gängtyp och dim det är oavsett.
 
Ingen som vet svaret av de 51 som kikat på tråden?

Får väl släpa med stativet och testa då, hade tänkt slippa det.
 
Det är ju lite större än 3/8''-gänga, var tänkte du köpa "tum-gängor"?


3/8" är det vad stativgängningen i botten på kameran har för den skruven på BlackRapid remmen tryckte jag rakt in och drog ut i det aktuella gängade hålet så klart grövre än den iaf?!

Finns en smidesfirma i stan som har det mesta och i syrafast rostfritt bara jag har dimensioen och gängtypen så kan jag få ihop det, tror inte att Classe i sjön har detta men kan ju kolla då jag passerar dem ofta, blir ju billigare så.
 
nä stativgängan under kameran är 1/4".
3/8" är diametern på skruven som sätter ihop stativet med kulleden (om det inte 1/4" som på många andra stativ).
 
nä stativgängan under kameran är 1/4".
3/8" är diametern på skruven som sätter ihop stativet med kulleden (om det inte 1/4" som på många andra stativ).

AHA verkar bli till att testa sig fram i skruvlådan på verkstan ändå alltså!!

Väntar lite till ifall någon har uppgiften så spar det lite jobb.
 
Vad skall du ha skruven till? Till din BlackRapid eller till en egentillverkad bärrem eller något annat? Cyberphoto säljer Manfrotto bärremmar med en sån där skruv. Om du har tur finns den kanske som reservdel, om du inte vill köpa hela remmen.

Olle
 
Hmm...
Jag har en mystisk ögla med skruvfäste som jag har glömt bort vad den kom med, förutom att det vara någon fotogrunka. Diametern över "gängtopparna" är typ 1 cm.

Jag har inget skruvhål på mitt 190 PROB, men du kanske har någon äldre version (dvs utan X före eller B efter)?
Min Manfrottorem fästs i en färdig ögla som sitter på stativet från början, men den här öglan kanske kom med remmen? I wonder and ponder... :)
 
Det är ungeföär en sådan skruvögla som visas på bärrem 402 http://www.cyberphoto.se/info.php?article=700402 som jag söker men tänkte använda den ihop med bärrem 102 http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123301 med "strypsnara" då det passar bättre för mig, men då mitt stativ är av äldre typ varken XB eller andra extra bokstäver, så saknas den öglan har kanske funnits men nu är det bara ett hål kvar det är problemet.

Tänkte använda samma ögla att kunna fästa en påse med sten för att tynga stativeet vid behov så dubbel nytta blir det, och utan skjutmått är det svårt att säga exakt diameter men verkar vara runt M10 men tror det är tumgänga så någon som vet vad den heter då?


ztenlund:
Det verkar stämma med ca 1cm var som sagt lite svårt att mäta utan skjutmått, men det känns som att det kan vara M10 men annorlunda gängning av vad jag ser.

Har Du den överbliven och vill bli av med den så kanskke det kan ordnas om den stämmer.
 
Jag har en äldre modell av rem 102, som har en sån där skruv monterad till remmen med en D-ring, i st f ett clips. Jag brukar inte använda den, då jag tycker det blir obekvämt. Bär hellre stativet fastspännt på ryggsäcken eller i handen. Du kan få köpa den billigt. Hör av dig via mail om du är intresserad.

Olle
 
2 gängor som är vanliga när det gäller stativ är W1/4-20 (den minsta av dom 2 och är stativgängan i kameran, ungefär som en M6) och den större vilken är vanligt på stativ 3/8-16 (ungefär som en M10)
 
Jag har en äldre modell av rem 102, som har en sån där skruv monterad till remmen med en D-ring, i st f ett clips. Jag brukar inte använda den, då jag tycker det blir obekvämt. Bär hellre stativet fastspännt på ryggsäcken eller i handen. Du kan få köpa den billigt. Hör av dig via mail om du är intresserad.

Olle

Du har mail!!
 
Har Du den överbliven och vill bli av med den så kanskke det kan ordnas om den stämmer.

Den rem jag har är av den typen som du länkar ovan, fast min är några år gammal och svart. Om nu öglan kommer därifrån så kanske det fortfarande följer med trots att den inte finns på bilden?

Nu kanske det löser sig ändå med en annan rem enligt ovan, men visst kan vi pröva om min ögla passar om det nu inte gör det. Jag har ingen användning för den.
 
Den rem jag har är av den typen som du länkar ovan, fast min är några år gammal och svart. Om nu öglan kommer därifrån så kanske det fortfarande följer med trots att den inte finns på bilden?

Nu kanske det löser sig ändå med en annan rem enligt ovan, men visst kan vi pröva om min ögla passar om det nu inte gör det. Jag har ingen användning för den.

Ok alltid bra med en reservplan, men hoppas det löser sig som sagt.
 
M10

Någon som vet vilken dimension och typ av gänga det är på det gängade hål som sitter på sidan uppe mellan två av benen på ett Manfrotto 190 PRO i alu?

Det är grövre än vanliga stativgängan i kameran iaf men vad är det tänkte skaffa en ögleskruv att montera där, kanske det finns färdiga har inte kollat men måste veta vilken gängtyp och dim det är oavsett.

Det är M10
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.