Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dilemma, utrustning på fototur

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Sitter i ett litet dilemma här. Jag planerar att försöka komma igång på allvar med naturfotograferandet, och planerar därför eyt par fototurer till bland annat tärnan och tyresta.
Turerna kommer att vara från fredag eftermiddag till söndag förmiddag.

Dilemmat är att jag inte kan bestämma mig för vilken utrustning jag ska ta med mig.

Antingen: Eos 10D+17-40L+35/1.8+50/1.4+100-400L+2GB minne

Eller: Hasselblad 503C+80+150+250+3 st bakstycken+polaplus

Jag gillar förfarandet med bladaren, men kommer kanske begränsas av avsaknaden av vettig vidvinkel och tele. Å andra sidan så vet jag inte om fyra fulladdade batterier kommer att räcka hela helgen om jag tar digitalaren.

Att ta med båda uppsättningarna är inte att tänka på. Det blir för mycket att släpa på.

Råd och tips önskas.

Ta du Hasselbladaren.

Om du gillar det arbetssättet bättre kommer bilderna bli bättre. Se det sedan som en utmaning att fixa bra bilder även om du inte har den optimala brännviden med dej, det är utvecklande.
Och så slipper du bekymra dej om batterierna räcker eller inte.

Det är bättre att trivas och må gott än att i varje ögonblick kunna ta "den perfekta bilden". (Om det nu finns nån sån.)

beror väl på vad du tänkte fota mest, saker som rör sig eller saker som står still.

saker som rör sig - eos
saker som står still - bladaren

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar