Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dilemma: ny mamiya eller pentax?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anarkaplupp

Aktiv medlem
För tillfället har jag två fotosystem: pentax 35mm (K-1000) och mamiya 645mm (M 645)

Mitt problem är att dessa bägge system ihop väger satans mycket - varför jag alltid bara bär med mig ett. Tyvärr så väljer jag alltid att ta med mig fel. (Jag använder kamerorna till olika sorts fotografering)
Som ett led av detta funderar jag på att satsa på en ny kamera i ett av systemen (antingen en pro TL el. MZ-S(?)) och använda detta till allt. Detta skulle då medföra en lättare ryggsäck och rätt kamera i handen.

Vilket system skall jag satsa på?

Fördelar och nackdelar med respektive system:

Mamiya:
+
Roligast att fota med
Stora neg/dia -> bättre kopior
Många objektiv
Alla fördelar som kommer med en 645:a

-
Tung som fan
Ingen TTL
Svår att "handjaga" med

Pentax:
+
Lättare (men inte lätt)
Smidig
Lätt att "handjaga" med

-
Dålig exponeringsmätare
Ingen TTL
Få objektiv
Små neg/dia -> sämre kopior

Som jag ser det finns det ett dilemma. Med en nya Mamiya får jag en kamera med TTL (om jag skaffar en tillsats) och kommer då lättare att kunna "handjaga". Dessutom kan jag fortsätta att fota med den roligaste kameran och behålla mitt största obj. system. Nackdelen är att det blixtsystem man ska ha på är asstort och säkert dyrt som sjutton. Kameran kommer fortfarande vara tung som tusan.
Fördelar med ny Pentax är ju att det är smidigare, lättare och billigare. Tyvärr så måste jag då köpa en massa nya objektiv och hela det köret.

För att göra en låååång fråga kort:

Ska jag satsa på fortsatt mellanformat eller gå tillbaka till småbild? Skulle en tillbakagång till småbild resultera i märkbart sämre papperskopior (A4-format)?

Ja, det går ju att fortsätta i all oändlighet...

Niklas

Det finns inga allt-i-ett lösningar som är perfekta.

Om du nu alltid vill ha en mellis med dig ska du kanske titta på fujis "kompakt" Ga645Zi.

För mig är mellan- och storformaten mera sådana som kommer till sin rätt i planerade fotograferingar och småbilden kommer till sin rätt i dokumentärt, fotojournalistiskt och spontanplåtande.

Vad gäller förstoringar upp till A4 så håller ju (subjektivt beroende på krav och syfte) 135-filmen för det, men givetvis kan du få finkornigare förstoringar med 120-film eller för den delen 4-5" bladfilm..

Anarkaplupp skrev:
Ska jag satsa på fortsatt mellanformat eller gå tillbaka till småbild? Skulle en tillbakagång till småbild resultera i märkbart sämre papperskopior (A4-format)?

Den rikare detaljåtergivningen som formaten runt 6x6 ger menar jag inte kommer till nämnvärd nytta i förstoringar runt A4. Om vi däremot ser till tonerna i negget så tror jag att dem kan komma även i mindre kopior, MEN det förutsätter att man jobbar med fullt kalibrerad utr,stn och framkallning...

Ja, det går ju att fortsätta i all oändlighet...

Niklas

**

Jag skulle inte välja mellanformat om jag endast skulle upp i A4 (A3). I ett A4 kommer inte neggets kvaliteter till sin rätt även om det givetvis inte blir dårligt:)

Den rikare detaljåtergivningen i formaten runt 6x6 kommer inte till sin fulla rätt vid kopior runt A4 och mindre. om vi däremot ser till tonomfånget i negget så tror jag att det kan komma till sin rätt på även mindre kopior, MEN det förutsätter att man jobbar med zonerna och fullt kalibrerad utr,stn och framkallning..

Välj småbild, köp bra saker och få mer för samma summa...

Mvh Niclas.

Ps, MEN det beror ju mycket på vad man fotar och inte minst på hur man föredrar att arbeta med utr,stn:)...

Senast ändrad:
Re: Re: Dilemma: ny mamiya eller pentax?

Niclasfoto skrev:
Jag skulle inte välja mellanformat om jag endast skulle upp i A4 (A3). I ett A4 kommer inte neggets kvaliteter till sin rätt även om det givetvis inte blir dårligt:)

Det där är inte sant. Alla som kopierat svartvita mellanformatsnegativ vet att man får en helt annan och fina gråskala med större negativ, även vid små förstoringar.

oj, du han före:)
Jag redigerade det nog samtidigt du skrev, så kan det gå när man slänger in ngt halvfärdigt:)

Mvh Niclas.

Senast ändrad:
jag har valt att göra av med mina mellanformatsplrylar. De är inte lönsamma företagsekonomiskt eftersom min huvudsakliga verksamhet inte kräver mellanformat. Jag får istället säga nej till de jobb som absolut kräver mellanformat eller hyra.

Det kostar också att hålla sig med förstoringsapparat och skanner.

Framöver kommer jag väl köpa en digitalkamera som lirar i samma klass som de mindre mellanformats formaten rent tekniskt.

Som yrkesfotograf tänker jag väldigt luite på vilka grejor som är kul att ha och vilken känsla de har.

Man jag gillar att ta fram det lilla mellanformat jag har kvar (en bladare och en 80mm) för lite söndagsfotografering. Den begränsade tekniken blir då kreativt stimulerande. Jag har också en Holga 120S.

Min poäng är alltså att det finna flera olika sätt på saken. Ren teknisk kvalitet är inte allt ibland.

Jag skulle gärna ha en storformatskamera med 120-rullfilmsbakstycke för 6x9. Inte så mycket för kvaliteten utan för arbetssättet. Men det blir en kamera för fritiden.

Ok, tack för alla svar

Jag förstår att det inte är så lätt att besvara en sådan här fråga, det handlar ju till stora delar om smak och tycke.

Jag hade hoppats på nån ny infallsvinkel att angipa problemet på, men det känns som om det är något av en lose-lose situation.

Satsar jag på 35 mm blir det enklare att plåta och bära med sig utrustningen. Men samtidigt så måste jag göra ett litet avkall på kvaliteten.

Satsar jag på 645mm så får jag ett tungt as till fotokit (värst blir det med den feta blixten). Den blir tung att konka runt på, men jag behåller kvaliteten...

Men hur funkar det egentligen. Om jag drar velvia100 i 35mm och 645mm. Med stativ och tråd. Sedan drar upp bilden till A4. Går det att se skillnaden med blotta ögat?

Anarkaplupp skrev:

Satsar jag på 645mm så får jag ett tungt as till fotokit (värst blir det med den feta blixten). Den blir tung att konka runt på, men jag behåller kvaliteten...

Men hur funkar det egentligen. Om jag drar velvia100 i 35mm och 645mm. Med stativ och tråd. Sedan drar upp bilden till A4. Går det att se skillnaden med blotta ögat?

**

Hmmm om det är blixten som är det stora problemet så kan det inte väga så mycket totalt,, visst är den lite klumpig men den blir väl inte värre än dem andra prylarna som tillsammans kommer att väga en del...

Det hela handlar ju om hur mycket prylar man verkligen behöver för sitt fotande,, har man inte vanan att ständigt blanda skala 1:1 och close up på stare runt 10meter bort så brukar det inte bli så mycket att dra på,, vad som nu bör sägas vara mycket är ju en bra fråga,,(mkt för mig är ca 20kg för en heldag ute i skogen..)

Många bär 25kg småbildsutr på ryggen,, jag menar att man får myycket 645 utr, för den vikten. Så mycket mer plats tar inte den utr,stn..Anser JAG:)= Eftersom den tenderar att bestå av färre komponenter..

Angående kvaliteten så tror jag nog att man med ett kritiskt öga kan uppleva skillnaden mellan formaten i den storleken,, Hade gärna sett ett sådant test på kopia..

mvh Niclas.

Ps, Skillnaden är knappast stor alls så jag hade tveklöst valt småbild i ert fall, som jag ser problemet:)

Senast ändrad:
Ja, min sammanfattning var väl inte den bästa. Eftersom det inte finns något grepp till min Mamiya så är den rätt tjorvig att hålla i handen och fotografera med.
För mig så känns blixten rätt viktig. I nu läget har jag en gammal blixt (Typ: Hedenhös) som i och för sig funkar bra men det är jobbigt och tidsödande att måsta stå och räkna ut vilken bl. jag ska plåta med. Med TTL så blir det ju lite smidigare.

Sen, hobbyfotograf som jag är så anser jag ju att det är mycket viktigt att det är roligt att plåta. Och det är det med mellanformatet. Det är nåt särskilt med min Mamiya som ingen 35mm som jag stött på kunnat erbjuda... tyvärr.

Har kollat runt lite på internet och insett att pro TL inte är något alternativ egentligen. Eftersom TTL endast funkar med en bläckfisk till tillsats och ett fåtal speciella Metz-blixtar.

Funderar lite på Pentax, men då måste jag byta allt och då får jag äta okokt havregrynsgröt i 10 år...

*suck*

Hmmm, ja det är inte lätt detta:)
Ni verkar vara trygg med fördelarna med mellanformatet och då känns det som att det kommer att bli det valet. det är nog rätt val för dig.

Att det skall vara roligt att fotografera och att prylarna spelar en viss roll råder det inga tvivel omkring. Att sitta vid ljusbordet och avnjuta sina mellanformatdias bjuder helt klart på en annan och "högre" upplevelse än det vanliga 135mm formatet.

Det blir nog att tänka lite till antar jag:)

Själv så sitter jag och söker en gammal Pentax 67, och det för formatets skull...

Mvh Niclas.

Sitter och tittar på just den modellen själv. Du råkar inte ha tillgång till specifikationerna för den? Lyckas inte hitta något på internet.

Jag tycker att du gör en ganska realistisk bedöming av ditt kamerabehov.

Ang blixt..
Metz45CT4 eller CT5.
Det borde ju finnas SCA300- eller 3000-koppling som ger TTL till MamiyaTTL-prisma.

Nästa fråga.
BEHÖVER du verkligen TTL?

Metz45:an är kanske lite av en klump att kånka, men ledtalet går inte av för hackor. Och istället kanske du tar blixt med när du behöver blixt.

Johan Okker skrev:
Nästa fråga.
BEHÖVER du verkligen TTL?

Jag blir alltid lite nervös när jag får sådana där frågor. Det är ju rätt bekvämt med TTL eftersom kameran sköter det där med blixtrandet åt mig.
I dagsläget har jag en Tyristor nånting med ca 45 i ledtal. Så den kan ju "damma" på ganska rejält. Men eftersom den inte är TTL så måste jag ju räkna ut vilken bl. som gäller då jag ska plåta.

Men, sitter du på något hemligt magiskt svar? En lsöning på denna gothiska knut?

Anarkaplupp skrev:
Jag blir alltid lite nervös när jag får sådana där frågor. Det är ju rätt bekvämt med TTL eftersom kameran sköter det där med blixtrandet åt mig.
I dagsläget har jag en Tyristor nånting med ca 45 i ledtal. Så den kan ju "damma" på ganska rejält. Men eftersom den inte är TTL så måste jag ju räkna ut vilken bl. som gäller då jag ska plåta.

Men, sitter du på något hemligt magiskt svar? En lsöning på denna gothiska knut?

Jag önskar att jag satt på ett hemligt magiskt svar - det skulle kunna bli så mycket lättare att finansiera studierna då =) =).

I mitt - högst subjektiva tycke - är det inte mycket värt med själva TTL:en. Kanske också för att jag helt enkelt inte vant mig att jobba med TTL-blixt tillräckligt mycket för att jag ska känna mig riktigt nöjd med resultatet - eller så handlar det om att jag inte litar fullt ut på tekniken. Förvisso kan jag ju på kameran ställa ned blixten upp till tre steg etc, men jag blir faktiskt inte riktigt nöjd med resultatet i samma grad som när jag ställer in manuellt.

Manuell blixtinställning kanske tar lite längre tid men känns väl värt det när stressen inte tickar på.

Underskatta inte din gamla 45:a.

Och för den delen när du väl kör med studiogrejer så har du inte mycket TTL att köra med..

Hmmm, det där tål ju att tänkas på. Det blir så mycket billigare om jag slipper bekymmra mig om detta... *ler*

Tack för hjälpen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar