Annons

Dilemma - 18-70, extern blixt eller 50/1,8?

Produkter
(logga in för att koppla)

SecretAgentMan

Aktiv medlem
Halloj!

Jag velar av och an och kan inte riktigt bestämma mig vad man skall välja till kommande vimmelfoto, bilmässor, porträtt, detaljfoto, etc. :D

Kitgluggen som följde med min D70S är den vanliga 18-70:an, med lite halvdant ljusinsläpp.

Kommande bilmässa där det skall fotas på lite allvar ställer ju till det för den linsen, och vi pratar om blixt och/eller stativ om det skall bli något av det hela.
Blixtbilder har jag aldrig riktigt gillat, tycker man missar lite av den "runda" känslan som naturligt ljus ger (nu är jag ruskigt orutinerad på blixtfoto och likställer det med svart magi mer eller mindre ;) ).

Ett mera ljusstarkt objektiv är i funderingarna, och man kan inte annat än snegla på den vanliga 50/1,8:an (varför delar inte fler godbitar samma prisbild? *asg*) - men brännvidden på den ser till att det kommer bli mest detaljstudier från bilmässan (med avseende på utrymmesproblem i allmänhet)..
Och det är förmodligen mörkt nog att ställa till det även för den och sluta med blixt...

Det känns lite som att man skall köra på kitlinsen och snegla på en bra extern blixt där man kanske kan runda av det direkta ljuset en smula?
...eller är 50/1,8 såpass vass att man klarar att köra på frihand under sämre förhållanden (om man bortser från brännvidden)?

Alternativt kör man på kamerans blixt och kompenserar lite för att runda av ljuset, sparar ett par slantar till och kikar på en bättre vidvinkelzoom.

Ho-hum...decisions, decisions.

/J - en smula villrådig

Senast ändrad:
Ganska ofta går det utmärkt med blixt.

I lokaler med normal takhöjd brukar det bli ganska trevlig ljussättning av att slå en extern blixt i taket. Ju större lokaler eller högre tak, desto kraftigare blixt behövs. Mässhallar är förmodligen hopplösa för indirekt ljus. Men det kanske går att studsa i någon vit vägg?

Haha...jag hade det lite på känn. :D

Jag kan nog leva med 50/1,8 och dess brännvidd om den är ljusstark nog att köras på frihand under sämre ljusförhållanden.
...för mig är det vid närmare eftertanke mer intressant att fota detaljer och porträtt än att få med en hel monter på en meters avstånd, så egentligen borde inte brännvidden vara ett problem.

Med stukad prylbudget (byggs kök i huset med, gör inte saken bättre) så blir det till att fundera över alternativen, vilket kan vara nog så kul med. :)

Kärnfrågan är nog hur 50/1,8 klarar sig utan blixt i underliga ljusförhållanden.

/J

P.S. Tack för att ni tar er tid! :)

Om du har råd kan du ju fundera på AF35/2.0 också. Den är trevlig och skarp och har lite bättre brännvidd för vimmelbilder (fortfarande lite lång dock). Den har också väldigt bra närgräns (25 cm) vilket gör att du kan få med detaljer riktigt bra. Den kortare brännvidden gör ju också att det är lite lättare att hålla stadigt utan blixt, värt att tänka på i detta sammanhang.

Man kan kanske tänka sig att komplettera ett 28, 35 eller 50 med "fattigmans IS", dvs ett enbensstativ?
Det kan nog hjälpa till även på ett 3.5-4.5 zoom.

Med högt ISO (400-800) och ett 1.8 skall det inte vara problem att fotografera i "befintligt ljus". "Befintligt mörker" kan dock vara annat :)

En 50/1.8 kommer inte bara att ge ofantligt mycket bättre möjlighet till foto i befintligt ljus, utan också ge dig bättre bildkvalitet öht jämfört med kit-objektivet. Håller med tidigare post om att en 35/2 är mer allround, men den kostar ju också mer.

Tror att du klarar bilmässan utmärkt oavsett om det är 50/1.8 eller 35/2.

Underliga ljusförhållanden torde inte vara något problem om du fotar i RAW.

Jag gick lite på vad jag är intresserad av, och slog till på ett nytt 50/1,8 idag, skall testa det lite och se vad man tycker.

Rent spontant så är det fokuseringssnabbhet och ljusstyrka man slås av med gluggen på - får se om man får lite tid att provfota lite senare. :)

Tack till alla som gett input!

/J

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar