Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digtalt och svartvitt med färgfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Det sägs ju allt som oftast att man får bäst resultat genom att konvertera en färgbild till svartvitt i efterhand, gärna då från RAW-format. Givetvis ger detta störst möjligheter, men jag tycker att det är ett jävla pillande. Jag orkar helt enkelt inte, och jag fotar numera mestadels i JPG. Och ska man dra riktigt mycket i spakarna så framträder en hel del brus om man använder JPG-bilder, eftersom man ju egentligen ändrar exponeringen i efterhand, för varje färgkanal. Därför klurar jag lite på att använda kamerans interna svartvita läge (D200) och använda färgfilter för olika effekt. Om inte annat kunde det vara en kul grej, då mina manuella gluggar har 52 mm gänga och filter således blir väldigt billigt.
Den svartvita uppräkningen i kameran är ganska bra, men den ger ofta ganska "fattiga" bilder utan stuns och kontrast. Fel balans mellan färgkanalerna helt enkelt; för mycket rött allt som oftast.
Det vore ju riktigt fint om man kunde kontrollera detta med vitbalansen, men av någon idiotisk anledning så är den satt ur spel i det svartvita läget.
Så, vilka filter ger vilken effekt? Finns det någon bra hemsida med exempelbilder?
 
Jag vet ingen bra sida men, tex ett grönt filter gör grönt ljusare och komplementfärgerna mörkare, dvs rött och blått och vice versa.
Sen påverkar tätheten effekten naturligtvis(x1,x2,x4)

Blått och grönt filter minskar kontrasten, rött och gult ökar den.
 
kiwawa skrev:
Jag vet ingen bra sida men, tex ett grönt filter gör grönt ljusare och komplementfärgerna mörkare, dvs rött och blått och vice versa.
Sen påverkar tätheten effekten naturligtvis(x1,x2,x4)

Blått och grönt filter minskar kontrasten, rött och gult ökar den.
Det låter ju logiskt. Men då borde man kunna köra ett grönfilter och öka kontrasten i kameran en skvätt kanske?
Jag får väl köpa på mig ett gäng och prova helt enkelt. Lite lustigt att jag aldrig hört om nån som testat detta förut, men det kanske beror på att folk är avogt inställda till att fota svartvitt med digitalkamera.

Tillägg: Anledningen att jag är inne på dessa banor är att jag i sökandet efter inspiration försöker fota lite på ålderdomligt sätt. Normalbrännvidd och andra begränsningar som gör att man får jobba lite mer.
 
Jo,det är faktiskt kul att sätta på en manuell glugg och köra svartvitt med D80:in.

Har föresten inte D200:an färgfiltersimulering i det sv-v läget?
På D80 kan jag simulera gul,orange,röd och grönt filter när jag kör på det sv-vita läget.
 
kiwawa skrev:
Jo,det är faktiskt kul att sätta på en manuell glugg och köra svartvitt med D80:in.

Har föresten inte D200:an färgfiltersimulering i det sv-v läget?
På D80 kan jag simulera gul,orange,röd och grönt filter när jag kör på det sv-vita läget.
Inte vad jag vet. Jag kanske måste gräva i manualen! Var väljer du det i så fall? Här finns bara "optimera bild" och ett av lägena är svartvitt.

Tillägg: Man måste också leva med den förbannade interna skärpningen i det svartvita läget, som verkligen inte är bra. Det blir motsvarande typ 5 pixlars radie med USM i Photoshop, vilket är alldeles för grovt. Man förlorar detaljer på det:-(
 
Jag har i D80;Optimera bild> Sv-v> Standard och custom> i custom kan jag välja färgtonskompensation(kontrast), skärpning(går att stänga av), och filtereffekter.

Sen stänger jag av skärmen, iso 800, kör efter sunny sixteen;-)
 
Makten skrev:
Det sägs ju allt som oftast att man får bäst resultat genom att konvertera en färgbild till svartvitt i efterhand, gärna då från RAW-format. Givetvis ger detta störst möjligheter, men jag tycker att det är ett jävla pillande. Jag orkar helt enkelt inte, och jag fotar numera mestadels i JPG.
Dags att du lär dig något om batchkonvertering.

Stefan
 
Jag har funderat kring detta förut: Fungerar den digitala sensorn, som kan åstadkomma bilder enbart i svartvitt direkt, som den pankromatiska filmen vad gäller effekten av olikfärgade filter? Jag har änu inte testat det här för jag fotar svartvitt enbart med film men kanske någon vet?
 
Re: Re: Re: Digtalt och svartvitt med färgfilter

Makten skrev:
Nä, jag vill nämligen knappast att alla bilder ska se likadana ut.
Som sagt, verkar som om du behöver lära dig hur batchkonvertering fungerar :)

Som jag gör det börjar jag med att markera alla bilder och ställer in så att flertalet blir rätt. Ett antal inställningar kan jag göra som fungerar väl för alla bilder, som t ex skärpning.

Andra inställningar, som exponering och vitbalans försöker jag hitta ett värde som fungerar för flertalet. Sedan väljer jag bort de bilder som blev bra och korrigerar om alla de som avviker. Efter ett par varv har jag fått till en vettig korrigering på alla bilder och kan då konvertera dem.

Vad du nu gör är ju att du låter kamerans dator göra konvertering på samma sätt för alla bilder.

Stefan
 
Vil du ikke, ved å bruke et rødt filter, gjøre din 10 megapix D200 til en 2,5 megapix kamera? Sensorn registrerer jo rødt bare på hver fjerde pixel (Bayermosaikk).
 
lasse-s skrev:
Vil du ikke, ved å bruke et rødt filter, gjøre din 10 megapix D200 til en 2,5 megapix kamera? Sensorn registrerer jo rødt bare på hver fjerde pixel (Bayermosaikk).
Ett rödfilter släpper naturligtvis inte bara igenom rött. Det finns ju olika graderingar.
 
Tråden är några veckor gammal, men om du inte testat än kan jag säga att det funkar INTE som med film. Jag har testat. Ett rödfilter framför gluggen och D200 i s/v-läge blir blekt som tusan, d.v.s. rakt motsatt effekt....

/H
 
Vandraren skrev:
Tråden är några veckor gammal, men om du inte testat än kan jag säga att det funkar INTE som med film. Jag har testat. Ett rödfilter framför gluggen och D200 i s/v-läge blir blekt som tusan, d.v.s. rakt motsatt effekt....
Märkligt! Nej, jag har inte provat än. Jag antar med bakgrund av vad du skriver att vitbalansen är "auto" oavsett vad man väljer, och därför sabbar resultatet med filter. Detta är ju väldigt tråkigt i så fall måste jag säga.

Det man kan göra är i så fall att plåta i RAW med filter. Man borde genom detta kunna minska brus och artefakter signifikant jämfört med att inte använda filter, eftersom man ju i kanalmixern ofta vill dra upp grön kanal ganska rejält. Har man ett filter som ger "bra" vitbalans i sig självt för svarvitt så bör man kunna konvertera rakt av vid vitbalans för dagsljus i RAW-konverteraren med bra resultat. Troligen får man lite längre slutartider, men det kanske det kan vara värt.

Tyvärr försvann ju här hela idén med att kunna få vettiga svartvita bilder i JPG direkt ur kameran, men jag tror ändå att filter kan vara en idé om man VET att man ska göra bilden svartvit från RAW.

Nån som vet var man kan köpa färgfilter till bra priser? Kaffebrus har ett väldigt billigt set, men frågan är hur kvallen är på dem.
 
Jag testade i RAW...

Jag tror att det beror på att sensorn registrerar ju allt som olika röda nyanser. S/V-läget är ju den vanliga filen/bilden fast utan färgimformation. Om man öppnar en sån fil i t.ex. Rawshooter el. Lightroom så öppnas den som fullfärg.

En s/v film registrerar ju de grå nyanserna som "blir över" när ljuset passerat filtret villket ju är något helt annat.

Jag har svårt att förklara, men jag tror du förstår vad jag menar.

Jag lekte lite i PS och testade att lägga solida lager i Gult, Orange, Rött och Grönt, blandningsläge multiplicera, ovanpå en bild för att sedan konvertera till s/v. Det blev betydligt bättre.

Kanske kan vara värt att testa?
 
Makten skrev:
Märkligt!
Absolut. Jag tvivlade så starkt att jag var tvungen att testa. Och det är uppenbart att det är som du skriver, de meckar på något slags autovitbalans i jpegen.

Här är tre bilder tagna med 25R, 80A och utan filter i svartvitt läge. Sanslöst.

(vitbalans glödljus, det är alltså den utan filter som är 'korrekt'. Och den till vänster är röd och den till höger blå.)
 

Bilagor

  • filteer.jpg
    filteer.jpg
    21.3 KB · Visningar: 113
Råformat gav naturligtvis ett rimligare resultat.

(samma exponeringar som ovan. Alla tre konverterade med samma inställningar)
 

Bilagor

  • filter2.jpg
    filter2.jpg
    40.8 KB · Visningar: 114
Makten skrev:
Ett rödfilter släpper naturligtvis inte bara igenom rött. Det finns ju olika graderingar.

Med et 25A filter og hvitbalanse på blitz blir den grönne og den blå kanalen helt uten tegning. Det eneste er om du brenner ut högdragarna, da blir det (selvsagt) utbrent i alle kanaler.
 
lasse-s skrev:
Med et 25A filter og hvitbalanse på blitz blir den grönne og den blå kanalen helt uten tegning. Det eneste er om du brenner ut högdragarna, da blir det (selvsagt) utbrent i alle kanaler.
Varför skulle dessa kanaler kunna bränna ut om de inte får någon teckning vid normal exponering? Det är ju en total motsägelse. Har de bränt ut så är de ju överexponerade, det vill säga de måste bli exponerade även när man inte överexponerar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.