Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digkamera m zoom & closeup-linser

Produkter
(logga in för att koppla)

Totta

Medlem
Jag har nyligen skaffat ett närbildslinsset (+1,+2 & +3) till min analoga Canon EOS-kamera.
Är nöjd med linserna osv men det är inte det som den här frågan handlar om.

Min sambo har en nyligen inköpt digitalkamera med 10x zoomobjektiv samt makroläge (olympus C-750) och vi undrar om hon skulle ha nån nytta av att använda nyss nämnda linser.

Rent mekaniskt så har vi inga problem att skruva på linserna eftersom det är samma diameter på hennes filteradapter som på min kamera men vi får inte till något resultat när vi försöker fota. Det är enbart i helt utzoomat läge som det ens blir en bild, annars blir det bara blurr utan fokus oavsett vad vi gör med den.

I min fantasi så lekte jag med tanken att eftersom en closeup-lins bara är ett förstoringsglas så borde det väl gå att sätta den framför även ett zoomobjektiv och därmed dra nytta av förstoringsgraden men min fantasi kanske skenar iväg med mig?

Men om dessa linser är oanvändbara tillsammans med hennes kamera, finns det då nånting hon skulle kunna köpa till den för att få ännu bättre förstoring på sina makrobilder, alternativt ännu MINDRE skärpedjup på sina porträttbilder?

(Vi är väl införstådda med låga bländarvärden för att få korta skärpedjup men trots 3.2 så blir det inte så dramatiska effekter med hennes kamera. I ett tidigare svar sades det bero på CCD-elementets litenhet jämfört med en vanlig 35mm-film så nu är jag ute efter nån form av optisk kompensation för detta på nåt sätt)

MvH
/T
 
Sätt på nån eller några av dem på hennes 750, zooma in max och sedan håll kameran någon halvmeter från motivet, så ska du se att du ser något...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.