Annons

Digitalt vs. analogt

Produkter
(logga in för att koppla)
Menar du kvaliteten på bilderna?

Om slutresultatet ska vara en eller ett par riktigt fina fotografiska kopior per motiv att hänga på vägg så har "analogt" större möjligheter att ge bra resultat än digitalt. I synnerhet om vi också tänker svartvitt. Detta gäller givetvis också bilder som ska projiceras på vägg. Diaprojektor och diabilder ser bättre ut än bilder från en dataprojektor.

Om bilderna framförallt ska tryckas, massproduceras, så är det bättre ju tidigare digitaliseringen sker. Då blir kvaliteten i regel bättre med digitalt. Framförallt skarpare och fria från korn.

Vad som är bättre i övrigt beror väl helt och hållet på vad du tycker är kul. Sitter du hellre vid datorn än står i ett mörkrum? Gillar du att snabbt maila bilder till kompisar? Eller är det viktigare att riktigt fina kopior på väggen i vardagsrummet?

Ja och vad roligar att arbeta med. Vad valde du och värför just det och inte andra.

//Sebastian Åstrand

Jag vet inte om någon försöker skämta, men den här frågan dyker upp varannan vecka ungefär och har ältats i oändligheter. Prova att söka i forumen.

Linmajon skrev:
Jag vet inte om någon försöker skämta, men den här frågan dyker upp varannan vecka ungefär och har ältats i oändligheter. Prova att söka i forumen.
Men den har ju äntligen hamnat i rätt forum, att söka efter gamla trådar är inte alltid en så lyckad lösning då de oftast inte tar upp just det man vill ha svar på.

har du en STOR plånbok så är det digitala inga problem.

Ska du sedan digitalbehandla dem i Photoshop så behöver du också ett stort tidskapital.

Det kan ju vara värt att beakta att kostnaden för film+framkallning+kopiering rätt så snabbt närmar sig priset för en digitalkamera. Om varje rulle film kostar 200 kr inkl framkallning och kopiering, så blir 100 rullar film tex en språjlans ny Canon 10D! :)

Problemet är att det inte räcker med endast en 10d.

Objektiv.

Dator, gärna bärbar så att man kan släpa med den överallt som kameran är med.
Vid stationär dator behövs ngt slags portabelt lagringsmedia(hårddisk)
Minneskort.
Batterier/batterialiminator dator.
datorsladdar.
DVD-brännare.
Bildbehandlingsprogram.
Ett bildarkivprogram.
Hårddiskar där också backup sköts.
Troligtvis ett firewirekort inom snar framtid.
Möjlighet att visa bilderna på TV/projektor med alla dess prylar.

Plus, om man ska hänga med, ett nytt kamerahus inom 3 år. Och då är ju datorn gammal....

Men detta är min syn färgad av mina ekonomiska möjligheter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar