ANNONS
Annons

Digitalt tar över mörkrumspolen

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Ledsen att vara en sådan tråkmåns men jag tycker det är trist att det digitala mer och mer även börja ta överhanden i analoga mörkrumsgruppen. Grundtanken var väl att den skulle främja mörkrumsarbete. RA4 och Ilfo/ciba-chrome säger reglerna om det är färgfilm eller dia (inte skannade neg eller skannade dia) och är det svartvitt så ska det vara skannande kopior.

Eller har vi gett upp detta?

I så fall borde reglerna för poolen justeras.

Ledsen att vara en sådan tråkmåns men jag tycker det är trist att det digitala mer och mer även börja ta överhanden i analoga mörkrumsgruppen. Grundtanken var väl att den skulle främja mörkrumsarbete. RA4 och Ilfo/ciba-chrome säger reglerna om det är färgfilm eller dia (inte skannade neg eller skannade dia) och är det svartvitt så ska det vara skannande kopior.

Eller har vi gett upp detta?

I så fall borde reglerna för poolen justeras.

En väldigt bra frågeställning. Jag lade själv upp en bild som blev borttagen, vilken råkade vara just en scannad dia. Själv tyckte jag att det var tillräckligt ovanligt att framkalla diafilm själv, så att man kan få kommentarer på sitt 'mörkrumsarbete'.

Men det kanske är berättigat att ta bort min bild ändå? Jag vet inte riktigt vem man ska fråga om detta, så jag tar upp det här, när det verkar vara lite aktuellt.

/Tommy

Utan att vara med i gruppen själv tycker jag att det är lite besynnerligt att inte förfaringssättet hur bilden tagits fram beskrivs på många bilder. Om det handlar om analoga tekniker är väl detta av högsta intresse? Sedan tror jag att det funkar så generellt på FS att om det inte finns någon "grindvakt" med "hårda nypor" ser många poolerna främst som ytterligare en möjlighet att exponera sina bilder. Och då tenderar allt möjligt att hamna över allt ;).

Håller med Alf, problemet är inte så mycket att det inte är papperskopior utan snarar att folk inte beskriver vad de har gjort. Helst skulle jag vilja ha en så utförlig beskrivning som möjligt, dels för att den intresserade skall kunna lära sig och dels för att i kritiken kunna ge förslag på alternativa sätt att jobba.

Brukade själv framkalla färgdia (bladfilm bara) och där var det lite pyssel för att hålla tempen t.ex.

Mycket spännande skulle man kunna få ut. Att ta fram bilderna i mörkrummet är en så pass långsam process så att beskriva mer detaljerat hur man gått till väga är ingen stor overhead.

Givetvis är det alltid bilden som räknas, inte hur den gjorts. Men i just mörkrumspoolen borde det vara mera intressant att uppge förfaringssätt samt pappertyper, framkallare mm. Och scannade kopior ska det givetvis vara. Fast i fallet med scannat dia som man framkallat själv skulle jag personligen inte valt att ta bort bilden om jag vore poolvärd. Men på den tiden jag själv pysslade med dia var det papperbilder på Cibachrome som gällde för mig i mörkrummet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar