ANNONS
Annons

Digitalt hus till Leica M

Produkter
(logga in för att koppla)
Ojojoj...och hur ska jag kunna låta bli att köpa den? :) Den verkar helt osannolikt grym. Hoppas den finns på mässan i Jönköping.
 
Har läst hela pressreleasen nu & är mycket impad om den håller måttet.

Nu tycker jag att det vore konstigt om inte Leica kastar sig in i leken & släpper en mätsökardigital.
 
Att det är fullständigt underbart att använda en riktig mätsökarkamera till vissa typer av fotografering.

Testa en Leica M så tror jag att du förstår...
 
Å så billig den verkar bli! 2700 dollares mot Leicas planerade digitala mätsökare med sikte på ca 6000 dollares.
 
en mätsökare är parallaxkompenserad i fokusplanet och man kan fokusera med hjälp av en dubbelbild som skapas av 2 parallella fönster.
 
skelett skrev:
förstår ändå inte. vad är skillnaden på genomsiktssökare och mätsökare?!

Kort sagt så kan man säga att det är samma sak fast med några mycket stora (dyra) skillnader. På en mätsökarkamera så ställer du skärpan med hjälp av en liten punkt i mitten där bilden ska gå ihop när skärpan är rätt ställd. En mätsökarkamera av klass har också inspeglade ramar för rätt utsnitt med olika brännvidder samt paralaxjustering av dessa. Den ska även vara oerhört ljusstark & klar (sökaren alltså) & upplevs i Leica M:s fall nästan lika ljus & klar som verkligheten.

Man får en oerhörd närhetskänsla till motivet i en bra mätsökare jämfört med i en SLR, passar suveränt till reportagefotografi.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.