Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalt herbarium

Produkter
(logga in för att koppla)

Gentle Giant

Aktiv medlem
Hejsan

Jag tänkte över sommaren att börja med ett digitalt herbarium. Dels för att repetera artkunskpaperna och dels för att sätta mig in i makrofotografering på allvar.

Min fråga är då vilket program jag skall välja för att organisera mina digitala fotografier. Det får väl bli någon typ av databasprogram med organsiering, sortering, sök funktion osv.

Eller skall man programera ett själv i excel?

Skall vara enkelt där man bara lagrar sitt nya foto, skriver in art, släkt, familj, växtplats och datum.

Kanske ett bra fotoalbumprog. funkar bra?

Någon med erfarenheter om digitalt herbarium?

Alla tips mottages tackasamt.

Låter som en väldigt kul projekt måste jag säga. :eek:)

Beroende på vad du tänkt göra med bilderna i framtiden så finns det flera alternativ.

Ska du bara ha de lokalt på din dator, ja då finns det ett par program som låter dig organisera dina bilder och söka efter de i efterhand. Adobe PhotoShop Album är en av dessa.

Ska du kanske visa dina bilder på nätet, med möjlighet att ha de på en cd för kundvisning, ja då skulle iaf jag köra med PHP skriptspråket och MySQL som databasmotorn.

För att få med bilderna på cd:n, utan att du behöver programmera om hemsidan, så använder du dig av MicroWeb vilket låter dig köra PHP, MySQL och en webbservern direkt på cd-skivan.

Jag använder iVewMedia Pro, som är ett fantastiskt kompetent bildhanteringsprogram. Går att lägga in data på flera sätt och söka och sortera hur som helst. Viss enklare redigering också samt skapa html-filer mm.
http://iview-multimedia.com/

Om du ska publicera databasen på webben och ha den sök och sorterbar för andra så är FileMaker ett alternativ. Hanterar bilder och du är helt fri att skapa vilka fält du vill och sedan publicerar du allt på webben med ett klick.
http://www.filemaker.se

Mantis -om jag minns rätt

Jag hämtade hem ett gratisprogram - Mantis - som använder sig av 4D som databas. Mantis används för bl.a för att katalogisera insekter. Tyvärr kunde jag inte använda det för mitt tänkta ändamål så jag har inte utforskat det särskilt noggrant och kommer inte ihåg var jag hittade det (katolsk universitet i Belgien?) Sök på Mantis så kanske du finner det.

Re: Mantis -om jag minns rätt

ulfc skrev:
Jag hämtade hem ett gratisprogram - Mantis - som använder sig av 4D som databas. Mantis används för bl.a för att katalogisera insekter. Tyvärr kunde jag inte använda det för mitt tänkta ändamål så jag har inte utforskat det särskilt noggrant och kommer inte ihåg var jag hittade det (katolsk universitet i Belgien?) Sök på Mantis så kanske du finner det.

Som sagt. Ibland blandar jag ihop och minns alldeles fel. Beklagar.

Det finns ett gratis program MacTaxxon Lite på denna adress. Kanske kan det vara något för ett herbarium? http://www.kuleuven.ac.be/bio/sys/mactaxon/info.html

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar