Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalt eller inte..?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rosenvinge

Ny medlem
Som nybliven fotointresserad har jag format mitt fotograferande efter iden om att jag ska kunna visa mina bilder till framtida barnbarn. Att fota ett ögonblick för att sedan kunna spara det till långt inn i framtiden.
Med den digitala utväcklingen kommer man kunna spara bilder för framtiden? (Datorerna och kamrorna förändras ju så snabbt)
Eller får man bara akseptera att om man hoppar på digitalvågen är bara bilderna "moderna" i ett par år?

Om man aktivt ser till att skydda sina bilder på bästa sätt, samt att man ofta för över dem till modernare lagringsmedia så är det knappast nåt problem.

Jag kan fortfarande läsa gamla 5 1/2-tums floppyskivor trots att 2 1/2-tums floppy, CD och DVD har kommit sen dess...bara för att det kommer en ny typ av lagringsmedia så betyder inte det att alla gamla försvinner direkt. Det tar flera generationer innan gamla lagringsmedia försvinner. Man kan ju fortfarande köpa floppyläsare...

Som den digitala utvecklingen ser ut idag blir både kameror och lagringsmedia bättre och bättre, därför behöver man nog inte oroa sig över att bilderna inte ska gå att bevara för framtiden.

Däremot får man nog acceptera att det kostar betydligt mer att lagra digitala bilder än vad det kostar att lagra analoga bilder. Man får helt enkelt räkna med att ständigt lagra om sina digitala bilder och byta medium så att bilderna är tillgängliga med den existerande tekniken.

/Joakim

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar