Annons

Digitalt bakstycke

Produkter
(logga in för att koppla)

Kaffeperkulator

Aktiv medlem
Fick för mig att testa göra en typ av digitalt bakstycke till en Canon ftb ql.
Bakstycket består av en Olympus 720SW. Resultatet då?

Skitiga bilder? Japp!
Svårt att fokusera? Absolut!
Hemsk vinjettering? You got it!
Vansinnigt kul? Ooo ja!

För den som är intresserad mer hur det såg ut kommer bildexempel nedan. Fick visst ladda upp max 5 bilder men om intresse finns kan ja posta fler i nytt inlägg.

Bilagor

• buss.jpg
    buss.jpg
    15.3 KB · Visningar: 726
  • DSC00529.jpg
    DSC00529.jpg
    29.5 KB · Visningar: 741
  • virago3.jpg
    virago3.jpg
    17.3 KB · Visningar: 730
  • virago2.jpg
    virago2.jpg
    8.6 KB · Visningar: 735
  • vägval.jpg
    vägval.jpg
    11 KB · Visningar: 730
Lysande!!! =)

Själv väntar jag på digitala bakstycken till Holga.
Min väntan kanske är över nu med din lösning. Jag hoppas att du inte hunnit patentansöka den än ;)

Det kan nog bli rätt intressanta resultat, posta gärna här ifall du testar!

Ingen patentansökan ;) Men ska nog jobba på en bättre lösning för att positionera kameran över sökaren, eventuellt slakta en kompakt och montera över sökaren, hmm....

Hörde talas om någon som lyckats positionera sensorn från en kompakt på samma ställe som filmen skulle suttit, cropfaktorn blev ju enorm, men lämpligt för fågelfoto tydligen. Blev lite sugen på att slakta en dSLR av billigare sort och testa montera i en analog, men nu när fler och fler hybridmodeller börjar komma känns de inte helt nödvändigt, men ett roligt expriment...

Jag satte en webkamera sensor i ett gammalt canon hus en gång - fet croppfaktor onekligen och kunde man flytta senorn så har man en riktigt fett shift objektiv...

Liten trådlösvideo kamera har jag också lekt med att sätta i sökaren på en DSLR för att kunna fjärr styra kameran och se vad man gör - det fungerar bra fakist, ingen toppkvallité kanske, men fungerar och man kan kan läsa bländare och exponeringstid i bilden också med lite fantasi...

Det är semesterkul att leka med sånt! Jag har ett EOS 300 hus som man kanske skulle göra något kul med - blir sällan man stoppar film i den ändå och gör man det är engångsbatterierna ändå alltid slut och banne mig dyrare än kaffebrus laddbara till 350D....

Hmm... måste komma på något kul att göra med det huset tror jag, IR- kamera med svår crop faktor?!

Det är semesterkul att leka med sånt! Jag har ett EOS 300 hus som man kanske skulle göra något kul med - blir sällan man stoppar film i den ändå och gör man det är engångsbatterierna ändå alltid slut och banne mig dyrare än kaffebrus laddbara till 350D....

Hmm... måste komma på något kul att göra med det huset tror jag, IR- kamera med svår crop faktor?!

Ja, ja, ja, ja, ja... Please do!! =)=)
Funderade själv ett tag på att meka in ett IR-filter på min Holga.

Jag blev väldigt sugen på att montera in en kompakt med samma typ av zoom som i min olympus 720sw, alltså en sån som inte blir längre, i valfri SLR av liten modell, typ olympus om eller olympus pen f, alltså, en lite mer permanent lösning med samma syfte som min tejpade kamera på canonen.

Montera displayen i luckan osv =)

Måste bara få tag i en kamera, gärna med en ljusstark normal på, ingen som har lust att uppoffra en i vetenskapens namn? =)

Jag skulle vilja bygga om någon mullig 50-tals kamera till fugerande digital...

JL

Det är bara att göra det! Det finns ju när det gäller bilstereo folk som bygger in moderna prylar i 50-tals AM-radio lådor för att matcha sina gamla fina bilar - det är mycket jobb, men riktigt kul om du frågar mig iaf!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar