Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalt arbetsflöde... söker program...

Produkter
(logga in för att koppla)

JalleS

Aktiv medlem
Hej!

Jag letar efter share/freeware program som kan följande:

* göra en automatiskt färgkorrigering ungefär enligt samma algoritm som Photoshops "auto color"

* Oskarp mask

* spara optimerad JPG ("save for web")

Jag vill dessutom kunna utföra dessa jobb i batch (dvs: välja ut ett antal filer och utför dessa operationer på alla filerna)

Sedan så söker jag ett program där jag kan lägga till kommentarer till bilderna. Jag använder mig av JAlbum för att skapa fotoalbum men skulle vilja ha ett annat program för att skriva kommentarerna till mina bilder. I JAlbum lagras bildkommentarerna såsom en JPEG-tag så jag letar ett program som kan skapa sådana JPEG-tags på ett enkelt sätt.

Någon som har bra förslag? Det behöver egenligen inte vara samma program, jag kan tänka mig att utföra momenten i olika program, men smidigast är ju om allt går att utföra i ett svep.

Idag så använder jag Irfanview för att sortera och välja ut de bilder som jag vill behålla. JPEG Crops för att snabbt kunna beskära bilderna enkelt.

--jalle
 
JalleS skrev:
Hej!

Jag letar efter share/freeware program som kan följande:

* göra en automatiskt färgkorrigering ungefär enligt samma algoritm som Photoshops "auto color"
ImageMagick
ImageMagick


* spara optimerad JPG ("save for web")
ImageMagick


Jag vill dessutom kunna utföra dessa jobb i batch (dvs: välja ut ett antal filer och utför dessa operationer på alla filerna)
ImageMagick


Sedan så söker jag ett program där jag kan lägga till kommentarer till bilderna.
ImageMagick
 
hmmm, intressant svar.
Det räckte kanske inte med att skriva att "Imagemagick klarar allt det där" =)

Det som talar emot Imagemagick är att det är krångligt att installera för gemene man.
 
Lionheart skrev:
Det som talar emot Imagemagick är att det är krångligt att installera för gemene man.
Man bara dubbelklickar på paketfilen (rpm/tgz/deb beroende på distribution) och anger root-lösenordet sen är det klart. Fast ImageMagick brukar finnas som std. i de flesta distributioner, så någon installation behövs oftast inte.

;-)
 
Re: Re: Digitalt arbetsflöde... söker program...

ImageMagick var intressant, men jag fick tillbringa ett par timmar igår ikväll för att börja begripa någonting. (Och det var först efter att ha vaknat tidigt i morse som jag överhuvudtaget började begripa och uppskatta programmet:)

En sak som jag skulle behöva hjälp med... Hur sjutton översätter jag Photoshops Unsharp parametrar till ImageMagicks Unsharp parametrar?

PS kör med Threshold i "levels" medan ImageMagick kör med "RBGMax" andelar. Jag fattar inte alls hur jag ska laborera med ImageMagick.

--jalle

steelneck skrev:
ImageMagick

ImageMagick

ImageMagick

ImageMagick

ImageMagick
 
Re: Re: Re: Digitalt arbetsflöde... söker program...

JalleS skrev:
ImageMagick var intressant, men jag fick tillbringa ett par timmar igår ikväll för att börja begripa någonting.
Det kräver att man läser på lite eftersom det inte har något grafiskt interface, vilket är själva poängen (det används ju för att automatiserat jobba i bakgrunden).

En sak som jag skulle behöva hjälp med... Hur sjutton översätter jag Photoshops Unsharp parametrar till ImageMagicks Unsharp parametrar?
[lite smådumt svar]
Hur lärde du dig och kom fram till dina "favorit-inställningar" i PS?
[/lite smådumt svar]

Jag rekommenderar att ställa användarfrågor i mailinglistan: magick-users /AT/ imagemagick.org. Där finns även ett rejält arkiv med tidigare postningar till listan.

Här har du en sökning med Google med många träffar från ovan nämnda mailinglista.
 
Re: Re: Re: Re: Digitalt arbetsflöde... söker program...

Jag har i och för sig tillbringat större delen av natten med just att leta i dessa mailinglistor och Googlat för fullt utan att tycka att jag blir mycket klokare. Just nu så håller jag på med att försöka experimentera med inställningarna, men det är ett himla bök.

Och mitt inte så dumma svar på hur jag kom fram till mina favoritinställningar i PS är att jag knyckte en förslagsinställning från en Scott Kelby bok och blev nöjd...:)

Förutom detta så kan jag nu göra det som jag vill göra, dvs: Behandla en massa filer i klump med en standardinställning.

Tack.

--jalle

PS: Däremot så kände jag inte till "site:" tricket till google. Så nu lärde jag mig något nytt igen...




steelneck skrev:
Det kräver att man läser på lite eftersom det inte har något grafiskt interface, vilket är själva poängen (det används ju för att automatiserat jobba i bakgrunden).


[lite smådumt svar]
Hur lärde du dig och kom fram till dina "favorit-inställningar" i PS?
[/lite smådumt svar]

Jag rekommenderar att ställa användarfrågor i mailinglistan: magick-users /AT/ imagemagick.org. Där finns även ett rejält arkiv med tidigare postningar till listan.

Här har du en sökning med Google med många träffar från ovan nämnda mailinglista.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.