Annons

Digitalsystemkamera!!

Produkter
(logga in för att koppla)

flavour

Medlem
hej!! jag har nu bestämt mig för att leta efter en digitalsystemkamera.
Det svåra är bara vilken jag ska välja, det finns ju ett oehört stort sortiment...
Dom jag har tittat på är främst Nikon D70, och Canon EOS 350D,, det jag mest kommer att plåta är actionbilder, typ skateboard och skidåkning, så den ska tåla en del plus att dom ska kunna bilder snabbt efter varandra..
Har ni där ute på sidan någon personlig erfarnehet om dom här kamerorna? Eller har ni någon kamera som ni själva rekomenderar starkt!!
ha det bra så länge//
 
350D är den med snabbast AF, både i one-shot och i följande AF.

Hastigheten på serietagningen är i nivå med D70.
 
Man ska väl kanske tillägga att skillnaden i hastigheten på AF:en mellan dessa två kameror inte är enorm och att skillnaden mellan olika objektiv oftast är större.
De är även i övrigt ganska lika. 350D har några fördelar och D70 har några. Så i det stora hela ska du nog mer titta på vilket objektivsystem som du tycker verkar vettigast och hur du tycker kamerorna är att använda. 350D är tex rätt liten och kan vara jobbig att hålla i om man har stora händer.
Vill du ha något "värre" så blir det dyrare.
 
dumbo skrev:
Man ska väl kanske tillägga att skillnaden i hastigheten på AF:en mellan dessa två kameror inte är enorm
350D AF är mellan 30 och 40% snabbare, det är en hel del, kan nog uppfattas som rätt enormt.

Med tanke på det tänkta fotoområdet så är AF-hastigheten av största vikt.
 
Börjar det inte bli väldigt, väldigt...VÄLDIGT många frågor av exakt samma slag nu...?? Kanske FS borde ordna några tydliga snabbknappar för de 10 vanligaste frågorna? Det skulle säkert reducera inläggen med 50%, minst.
Inte så att frågorna kanske är dumma, men det börjar bli ganska tjatigt.
 
Skillnaden beroende på objektiv kan varar betydligt mycket större och för att den ska komma till sin rätt behöver man väldigt snabbfokuserande objektiv.

Om vi rent hypotetiskt säger att 350D fokuserar på 0.1s och D70 på 0.2s, då är det 50% skillnad. Om sedan objektivet tar 1s på sig blir det 1.1 resp 1.2s, då är 350D:n helt plötsligt bara 10% snabbare.

Nu tog jag siffror helt ur luften för att visa vad jag menade. Min poäng var att objektiven påverkar AF-hastigheten väldigt mycket och beroende på objektiv kan föhållandet mycket väl bli det motsatta. Det är inte större skillnad än så.
 
dumbo skrev:
Skillnaden beroende på objektiv kan varar betydligt mycket större och för att den ska komma till sin rätt behöver man väldigt snabbfokuserande objektiv.
Helt korrekt.
dumbo skrev:
Nu tog jag siffror helt ur luften för att visa vad jag menade. Min poäng var att objektiven påverkar AF-hastigheten väldigt mycket och beroende på objektiv kan föhållandet mycket väl bli det motsatta. Det är inte större skillnad än så.
Javisst, resonemangen baserades givetvis på att båda kamerahusen använder likvärdiga objektiv.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.