Annons

Digitalnödig - någon vän därute?

Produkter
(logga in för att koppla)

torpet

Ny medlem
Pixeljakten går vidare. Jag försöker följa vad som händer på ett par amerikanska sajter. Nyss läste jag om att Kyocera snart släpper en 5 mB-kompaktkamera. Jag upplever mig som ”digitalhavande” men eftersom jag kan bestämma nedkomstdag och prestanda själv så behöver jag rådgivning för att komma till skott.

De som frågar om vilken kamera de skall köpa brukar – självklart – mötas av frågan: Det beror på vad du skall ha den till!

Av det skälet har jag nedan försökt speca mina behov varefter jag sätter mig ned med armarna i kors och hoppas på synpunkter från erfarna och insiktsfulla ”digitalare”.

Mina mesta motiv
- Jag plåtar gärna när jag och hustrun åker grillor, cyklar, paddlar, går på golfrundan eller gör en vintertida stugtur i fjällen. Nyligen har vi begåvats med barnbarn.
- En och annan stämningsbild kommer jag få svårt att avhålla mig ifrån – solig blankis mellan skären, morgonens dimslöjor över fjärden, kvällssol på fjälltopparna. Skrakmamman som med hela kullen klyver blankvattnet ute vid udden – typ. Så många svettblanka, rödögda festansikten blir det dock inte.

Vad jag vill göra med mina bilder:
- Jag vill även i fortsättningen sätta in kopior i album och har tänkt mig att först justera bilderna i datorn - beskärning, färgbalans o dyl, därpå per mail eller CD beställa papperskopior av det fåtal bilder som passerar mitt eget nålsöga. Var finns bra labb för dylika jobb?

Jag har förstått att de bilder man själv kan skriva ut hemma varken utnyttjar kamerans skärpemöjligheter eller har den åldringsbeständighet jag är van vid från vanlig film. Har jag läst i Råd & Rön. Rätt/fel??

- En och annan bild i större format kan jag tänka mig. Många blir det inte – det vet jag av erfarenhet. Kanske blir det fler om skärpan tål det.

- Alla bilder som jag anser vara värda att spara tänkte jag lagra på CD. Är JPEG allid det givna formatet då? Canon t.ex. tar bilderna i RAW.

Digitaliseringen har skapat möjligheter till att påverka fotograferandet bortom mina gränser som jag ser det. Bara att bläddra genom manualen till den Coolpix jag hade tillgång till på jobbet gjorde mig vimmelkantig! Vill jag ha goda prestanda och bra kvalitet så kostar det är jag medveten om. Jag inser också att jag får betala för en massa programvara jag aldrig kommer att kunna utnyttja. Programmerarna löper amok på kamerafabrikanternas labb!

Just nu känns det som att en Canon Power Shot S40 skulle sitta fint, men nya leksaker lanseras oupphörligen. Är det t.ex. läge att vänta på den nya bildsensorn Foveon? Kommer det snart kameror små som dajm och som kan allt?

Skulle nog vänta att köpa till efter Photokina som är i slutet av september. Kommer nog en del nyheter.

Digitala labb finns det gott om.

www.fotolabo.se är ett t.ex.

Annars funkar de flesta lokala labb som kör med Fujis frontier..

Canon kan ta i RAW, RAW-formatet innehåller även en jpg-kopia som man kan plocka ut. RAW är ju helt okomprimerat och tar mycket minne i anspårk. Finns inte mycket nytta med den om man inte är extremt noggrann med sina bilder. Large/Fine Jpeg räcker långt.

Som sagt, vänta till efter Photokina åtminstone. Just nu är också priserna på väg ner ganska ordentligt.
RAW kan vara bra, men det är knappast så vettigt att långtidsarkivera RAW-filer. De går knappast att läsa med någon mjukvara om, säg, 20 år... Det rekommenderas att man gör TIF (eller .jpg) av alla raw-filer man absolut vill spara åt framtiden. TIF och JPG kommer garanterat att gå att läsa i flera decennier.
Tänk också på att RAW bara går att spara i kamerans fulla upplösning och de filerna blir imponerande stora...
Stora bildfiler är oftast enbart av ondo i dagsläget. Få bilder på dyra minneskort, långsammare överföring. Klumpigare hantering i datorn etc.etc. Att komprimera hårt för att hålla storleken nere är förkastligt.
Jag skulle jättegärna vilja ha en avancerad Canon Ixus med tid/bländarinställning och RAW. En G2 i miniatyr alltså. Hoppas den kommer snart...

Linmajon skrev:
RAW kan vara bra, men det är knappast så vettigt att långtidsarkivera RAW-filer. De går knappast att läsa med någon mjukvara om, säg, 20 år...
Om man nu bygger upp ett bildarkiv med RAW-filer är man väl inte så dum att man slänger bort sitt gamla datorsystem om/när man skaffar ett nytt som inte klarar av dagens program. Det är ju inte svårare att arkivera den mjukvara man använder idag än det är att arkivera bildfilerna!

Senast ändrad:
... fast det är ju knappast bara mjukvara som behöver arkiveras. MacLinDows 2020 kan ju knappast köra programmen som finns idag och utan källkod blir det knepigt att göra något åt det. Skall man låsa in datorn i ett brandsäkert rum? Då måste man väl ha ett par stycken för att reservera sig för att en går sönder.

Nej, då är det vettigare att använda öppna format med publicerade algoritmer. Väljer man rätt, gärna ett av dem som adopterats av ISO, så är sannolikheten stor att framtidens program kan läsa dem. Annars är det en smal sak att kompilera om dagens programvara för framtida plattformar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar