Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalklass på fotomaraton?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjarne

Aktiv medlem
I Fjälkinge fotoklubb brukar vi anordna en fotomara i samband med Christanstadsdagarna i juli. I år har vi planer på att ha en digitalklass också. Är det någon som provat det och kan dela med sig av erfarenheter? Förutsättningarna blir ju lite annorlunda med en digitalkamera, där man kan radera och ta om bilder.

Ett förslag till upplägg är:

Temana skall tas i ordning, och nummerordningen på minneskortet används för att koppla till rätt tema. Går detta att manipulera?

Det är tillåtet att radera och ta om sista bilden (det går ändå inte att kolla om det skett!).

Skall man kräva att minneskortet är tomt från början?

Alla tips och tankar är välkomna!

Det är fullt möjligt att manipulera ordningen på kortet. Frågan är om deltagarna är så pass dåliga tävlingsmänniskor att det är aktuellt?

Varför inte ta bort alla regler om ordning och radering. Ge bara en lista på vilka bilder som skall levereras. Det blir ju inte som förr, med det är lika för alla deltagtare samt att det blr mycket enklare för er genom att minimera en eventuell "Han har fuskat" situation.

Jag håller med dig i princip, Per, men domarna måste ju veta vilken bild de skall bedöma till vilket tema. Bildernas nummerordning skulle vara ett enkelt sätt att fixa detta.

Det var någon som sa att det skulle finnas engångs-minneskort men vet inte om det stämmer. I så fall så skulle man kunna använda ett sådant kanske.För jag antar att man i såfall inte kan radera bilderna på det. Det skulle väl funka som en engångskamera.

Jag har själv varit i samma tankar - att anordna ett digitalt fotomaraton.

Det upplägg som jag tänkte mig var att ha tolv teman, unika startnr och att släppa temanen fyra och fyra. Man har sedan 4 timmar på sig att ta sina bilder och att MAILA in dem till juryn, alternativt att fylla i en tävlingsrapport via ett formulär på en hemsida och bifoga filen i en förutbestämd maximal upplösning.

Även manipulerade bilder skulle då vara godkända att lämna in men bara en bild per tema.

Visst skulle man då kunna ta "gamla" bilder och hotta upp dem, det är en nackdel, men det finns ju EXIF-information på många bilder idag (går visserligen ofta förlorat om man tar in bilderna i PS har jag för mig).

Fast... Är det verkligen så "hemskt" att gamla bilder är med???? Jag tycker inte själv att det är det men...

Tanken var att sätta lite tidspress på deltagarna. När de fyra timmarna har gått tillåts inga nya bidrag på de "gamla" temanen utan bara på de fyra nya. Tidsstämpel på inkommande mail gäller.

Man ska helt enkelt inte ha så mycket tid på sig att manipulera bilderna.

Sedan slipper man ju all administration med att tömma allas minneskort på plats när tävlingen är slut...

Nackdelen är att man tvingar på tekniken på användarna. Ala har kanske inte tillgång till dator eller internet, även om det är vanligt. Fast det blir ju en del av stressmomentet.

Det hade varit läckert om man kunde lägga in ett tillfälligt "tävlingsprogram" i kameran så att om man t.ex fotar i RAW, så skriver kameran inte ner .THM-filen, vilket gör det omöjligt att kontrollera sitt resultat...

Finns det nån grym programmerare här på FS ? =o)

Alternativet är ju annars som nån nämnde tidigare... Ren enkel tävlingsmoral. Jag skulle inte njuta av segern om jag visste att jag hade fuskat.

//P

Det här med att mejla in bilderna var en intressant tanke, Christer. Om man skall tanka av minneskort, så finns risken för köbildning och tekniskt strul. Det får vi ta oss en funderare på! Nackdelen blir förstås att de som inte har tillgång till mejl, t.ex. de som rest en bit för att delta i tävlingen, får problem. Ett alternativ är att tillåta både avtankning av korten och mejl, men blir det rättvist?

Senast ändrad:
Jepp.. Man måste nog ha ett "tankar-alternativ" också för just de tillresta eller för de som inte har PC eller kanske inte ens vet hur man gör (fast är man digitalkameraägare vet man nog ändå hur man gör ;-) ) Bara man slipper mängderna - för det vill man inte hantera.

En av baktankarna med de gradvisa temasläppen var att man kunde skicka ut dem via mail, alternativt publicera dem på hemsidan för tävlingen på förutbestämda tider. Då är man ju inte låst till en plats eller förlorar tid på att "hämta" de nya temanen.

Det öppnar ju även upp för tillresta deltagare som kan lösa uppgifterna på kammaren???

/Christer

Christer Stenmark skrev:
...Man har sedan 4 timmar på sig att ta sina bilder och att MAILA in dem till juryn...
Gör man så behöver ju inte maran vara lokal. Finns det bara bandbredd för alla mailade bilder så kan ju alla, oavsett lokalitet vara med o tävla.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar