Annons

Digitalkameror är tråkiga......

Produkter
(logga in för att koppla)

matti

Aktiv medlem
.....när man försöker sälja dem!!!

Jag minns med nostalgi "den gamla goda tiden" när man, som den pryljokke man ändå är, köpte och sålde analoga kameror hit och dit. En analog kamera kunde till och med bli lite av "klassiker" och behålla sitt värde bra (tex Nikon F801s).

Detta är en saga all med digitalkamerorna. Tillverkarna måste jubla!!! Dom är ju lika omöjliga att sälja beggade som gamla datorer!

SUCK!!!! Får väl skänka "dom gamla digitalskrällena" till släkt och vänner när man byter upp sig.

/Matti

PS! Har försökt kränga iväg en Olympus C3020Z under ca ½-års tid men det är helt omöjligt DS!

Är det verkligen så? jag har sålt alla mina digitalkameror vartefter som jag har bytt och det har sällan varit nåt problem. Vad begär du för 3020? det är ju en av många alldeles förträffliga olympusmodeller... har sålt tre sådana begagnade o de fullständigt rycktes ur händerna på mej...

matti skrev:

Har försökt kränga iväg en Olympus C3020Z under ca ½-års tid men det är helt omöjligt DS!

Allt går att sälja till rätt pris...

Larsa/som sålde en 2020z för ett år sedan, 2800 kronor fick jag...

Sist begärde jag 2000kr för den med 64Mb minne. Snudd på vrakpris, va ;-) men inte en enda intressent :-(

mvh / Matti

Att beggade datorer är omöjliga att sälja kan bero på att säljarna vill ha ca 50% av dåvarande nypriset för en 4 år gammal burk.

Jag har sett liknande och värre när det gäller digitalkameror. Att man får en flong ny 3 Mpix 8x zoom för 3500:- är inget som hindrar att man försöker få ut samma pris för sin gamla 2 Mpixare utan zoom. På den här sidan kan man dessutom hitta någon som nästan försöker få ut 300D-nypris för sin gamla Sony F717 (9000:-, kostar f ö 9600:- ny).

Något som kommer att bli ännu tristare om några år är att försöka bli av med ens gamla analoga hus när analogmarknaden har blivit en liten nisch för de sista talibanerna. Jag försöker sälja mitt medan tid ännu är...

ja jäklar i min låda... jag blir nästan sugen själv, 2000... det är ett fynd för så mycket kvalitet. Låt vara att man bantat bort en hel del småfinesser, men optik o kamera är i god Olympusklass o det vill inte säga lite. Vad köper man istället för 2000??

Behåll den istället o ha den som andrakamera när du är ute o festar eller nånstans där du inte vill riskera din nya kamera. Funderar själv på att skaffa en andrakamera för sena kvällar och nätter, men då är 3020 en aning för stor att ha i fickan, annars hade jag slagit till. Har bara positiva erfarenheter av Olympus.

Brorsan sliter på min gamla C2000Z o är fortfarande mycket nöjd...

xrvjorn skrev:
Något som kommer att bli ännu tristare om några år är att försöka bli av med ens gamla analoga hus när analogmarknaden har blivit en liten nisch för de sista talibanerna.

Talibaner gillar väl inte kameror va!?!? Fast när ingen film o inga andra tillbehör finns kvar är det väl det perfekta valet för en Taliban *s*

Håller med, digitalkameror är MYCKET tråkiga efter ganska kort tid.

Datorn behåller jag i fem år och använder till nytta och nöje så de ca. 10.000:- kalaset kostar har jag lärt mig att leva med.

Vidare mår jag inte illa när nya datormodeller presenteras. Det nya brukar i stort innebära snabbare och mer minne. Om det är viktigt kan man ju oftast uppgradera.

Inte minst viktigt. Min lite äldre dator visar faktiskt lika "fina bilder" som de senaste modellerna.

Det tråkigaste och samtidigt intressantaste med digitalkameran i detta expansiva skede är att de modeller som ersätter de äldre hela tiden leverarar bättre bilder. Och detta till ett lägre pris.

Inte så konstigt att det är svårt att få anständigt betalt för en digital kamera med något år på nacken.

Själv ser jag i dag bara ett sätt att motivera priset på en digitalkamera jämfört med en analog dito:

Du skall vara intresserad av digitalt mörkrumsarbete.

Välj en bättre kamera i 10.000 kronors klassen.

Fotografera betydligt mer jämfört med analogt.

Behåll kameran i minst 3 år... gärna mer.

Då tror jag att man inte behöver må pyton när man skall sälja eller byta in.

KGS skrev:
Behåll den istället o ha den som andrakamera när du är ute o festar eller nånstans där du inte vill riskera din nya kamera. Funderar själv på att skaffa en andrakamera för sena kvällar och nätter, men då är 3020 en aning för stor att ha i fickan, annars hade jag slagit till. Har bara positiva erfarenheter av Olympus.

Brorsan sliter på min gamla C2000Z o är fortfarande mycket nöjd...

Du kanske har rätt där KG. Har nu en gammal fin analogkompakt som alltid ligger i jaktryggsäcken och har tagit många fina bilder (Olympus AF-1 super med 35/2,8 glugg :))). Den finns alltid där tillhanda och funkar i ur och skur. Kanske skall lägga dit 3020:an istället.....men det är ju det här med batterierna då....SUCK! Men som du sade, som festkamera kanske.....:)

mvh / Matti

matti skrev:
men det är ju det här med batterierna då....SUCK!

Vaddå? tar den inte AA-batterier som vanligt? o de är rätt strömsnåla också de där Camediorna... några laddbara i ryggsäcken o in på pressbyrån om festen blir livligare än så...

Sabud skrev:
Behåll kameran i minst 3 år... gärna mer

Eller byt en gång om året (eller ännu oftare) om du tycker att det är kul att "hänga med". Då hinner du inte förlora så mycket på varje kamera... om du inte råkar köpa en "svarte petter" som blir nerskriven o ingen vill ha...

Inom en snar framtid kommer digitalkameror att kosta som vanliga kameror. Det finns ingen anledning att tro nåt annat. Ligger de stora tillverkarna kvar o tar ut utvecklingspremier för länge så kommer det nya aktörer som vill skära guld med sina taiwanesiska, laserslipade täljknivar...

/kg som tror stenhårt på marknadsekonomin

Bengt-Arne skrev:
DEt finns väl inget som slår värdet i gamla Leica av M serien.

Är de digitala??

Den digitala Leica som finns nu är väl en av de mest överprissatta kamerorna på marknaden. Den kommer inte att behålla nån större andel av sitt värde i framtiden...

Min fotolärare på högstadiet drömde alltid våta drömmar om Leica... en sån skulle han ha när ekonomin tillät det...

Blev mäkta förvånad när jag såg Leicaprylar auktioneras bort för 1000-2000:- men eftersom jag inte begrep vad det var så avstod jag från att bjuda. Kanske missade jag ett klipp där...

xrvjorn skrev:
Något som kommer att bli ännu tristare om några år är att försöka bli av med ens gamla analoga hus när analogmarknaden har blivit en liten nisch för de sista talibanerna. Jag försöker sälja mitt medan tid ännu är...

Ok.. fortsätt hålla fast vid din reklamdröm...
Kvalitetsprodukter behåller sitt andrahandsvärde bra. Instegsmodellerna är däremot jämförbara med digitalkompakterna. Köps billigt, säljs billigt.

Någon skrev Leica som exempel, ett annat är H-blad. =)
Inte direkt kameror med dåliga andrahandsvärden.

Min 20-åriga Nikon ligger idag på c a 1/3 av nypriset, hur håller din lilla digitalare om 20 år? Finns den ens att köpa hos myrorna?

KGS skrev:
Är det verkligen så? jag har sålt alla mina digitalkameror vartefter som jag har bytt och det har sällan varit nåt problem. Vad begär du för 3020? det är ju en av många alldeles förträffliga olympusmodeller... har sålt tre sådana begagnade o de fullständigt rycktes ur händerna på mej...

Jo men då handlar det om att inte behålla dem förlänge....helst sälja den när modellen fortfarande finns kvar på marknaden, sedan rasar den snabbt i värde.

Bengt-Arne skrev:
Jo men då handlar det om att inte behålla dem förlänge....helst sälja den när modellen fortfarande finns kvar på marknaden, sedan rasar den snabbt i värde.

Det låter som en dryg förlustaffär i längden när du köper en ny kamera om året isf och som mest får tillbaka 40% av föregående kameras nypris.
Även om den nyare modellen jämfört med föregångaren är 10% billigare innebär ju detta en ganska elakartad ekonomisk blödningstakt.

Låt oss leka med att du köper en kamera för 10000, samma år säljer du den för 4000 och köper ersättningsmodellen som kostar 9000 (vilket kap). Då ligger du ute med 15000 för kamerautrustningen.
Ett år senare är det dags igen och din 9000 kronors kamera säljs för 3600 och en ny köps för 8100.
Plötsligt har detta kostat dig 19500.
Ytterligare ett år senare säljer du din 8000 kronors kamera för 3200 och köper en ny för 7200
På dessa tre år ligger den teoretiska kostnaden på 23500.

Vad jag ville visa med exemplet är att det kanske är värt att köpa ett kvalitetshus vart tredje år och lära sig det ordentligt. Då tillkommer förvisso kostnaden för kvalitetsoptik, men den behålls ju över generationerna.

Johan Okker skrev:
hur håller din lilla digitalare om 20 år? Finns den ens att köpa hos myrorna?

Du kan ge dej f-n på att om 20 år är många digitalare samlarobjekt som betingar samma värde som en trerummare på Östermalm... de flesta kastar, dumpar o smälter ner sina gamla digitalare, så de som överlever blir OERHÖRT värdefulla...

/kg som äger en originalförpackad QuickTake®

Johan Okker skrev:
Det låter som en dryg förlustaffär i längden

Nu vill jag inte på nåt vis skryta eller så... men jag har hittills fått tillbaka alla pengar på samtliga digitalare... det var lite knepigt med Dimage 7:an nyss... men det gick det med... he he... nåja jag sålde min kropp ihop med kameran...

/kg som räknar med förlust på Aette, men säg den älskarinna som e gratis!?!?

Johan Okker skrev:
Ok.. fortsätt hålla fast vid din reklamdröm...

Mycket mogen kommentar, imponerad av sakligheten. Det kanske var det där med "en liten nisch för de sista talibanerna" som fick dig att tappa fattningen? Ber i så fall om ursäkt och omformulerar det till "en liten nisch för de som av känslomässiga skäl kommer att föredra analogt foto".

Detta betyder att marknaden för de analoga kameror som inte eftertraktas av nämnda nisch försvinner.
Analogfoto kommer att vara ganska speciellt och kameror som inte är speciella, t ex min Nikon 601, kommer därför att vara ganska värdelösa.

Johan Okker skrev:
Min 20-åriga Nikon ligger idag på c a 1/3 av nypriset, hur håller din lilla digitalare om 20 år? Finns den ens att köpa hos myrorna?

No shit, Einstein?! Även min 601:a kommer att vara värdelös om 20 år eftersom den knappast får samlarstatus. Samma sak med min bil, liksom min stereo, mina möbler etc etc. Sånt är livet. För dylika förutsägelser får man inte Nobelpriset i ekonomi.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar