Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalkamera för regn och rusk?

Produkter
(logga in för att koppla)

wilper

Aktiv medlem
Jag har redan en Nikon D90, men jag har konstaterat att jag är för rädd om den för att våga ta med den ut när det regnar (och snart kommer snön också...). Så, vad finns det för alternativ till kamera när det regnar och ruskar, och dessutom är dåligt ljus?

Efter att ha kikat runt en del verkar ju Pentax K-30 vara exakt vad jag vill ha: en väder och temperaturskyddad, rejäl kamera. Men den kostar lite mer än vad jag hade tänkt mig, 7000 är förmodligen inte dyrt för vad man får, men det är ändå en hel del pengar.

Finns det några bra alternativ? Att kunna byta objektiv är bara bonus, om det inbyggda är ok. Filminspelning intresserar mig inte alls.

Har vi någon stor rea på K-5 eller K-7 att se fram emot nu när det kommit en ny modell?

Finns det något vettigt att leta efter på begagnatmarknaden? Kanske till och med någon äldre tätad Nikonmodell som är billig nuförtiden (Fast då måste jag väl skaffa ett vädertätat objektiv också, och då anar jag att det blir dyrt)?

Jag har sett att det finns väderskyddade "äventyrskameror", men alla de verkar ha svagheten att de inte ger speciellt bra bilder. Vilket ju är lite tråkigt, jag lär klampa runt i ständig natt och skymning/gryning om bara någon månad, jag behöver något som funkar hjälpligt i dåligt ljus.

Någon som har tips?
 
K5 fås ju för ca 6000:- från Holland och K30 för 5300:-. Är du ute efter begagnat går väl K7 att få tag på för gissningsvis 3500-4000:-. Annars har du ju Nikon D200 som inte lär vara alltför dyr på begagnatmarknaden men det blir ju dyrare med vädertätade objektiv till den vad jag vet. Till Pentax finns billiga och vädertätade objektiv.
 
Hur mycket regn och rusk tänker du utsätta kameran för? Enligt min erfarenhet håller kameror för betydligt mer än man tror...

Har stått ute i hällregn i en hel dag och fotat med min 7D samt blixt. En fryspåse över blixten och en soppåse över kameran fastsatt i motljusskyddet tog bort det värsta. Snö går ju att borsta bort.
 
Pippo: Kanske blir att beställa från utlandet då. Jag kollade på D200, och det fanns ju några sådana hus här i Köp/Sälj. Något tips på vädertätade objektiv? På Pentax-objektiven var det ju lätt att se vilka som hade väderskydd då de fick ett "WP" i slutet.

Frolicc: Mmm, jag har tänkt tanken, och jag har sett att det finns färdiga regnrockar till kameran också om man inte är sugen på att bygga själv av plastpåsar och gummiband. Men i mitt fall betalar jag nog hellre en slant för komforten. Vi har hund, så det blir många fotoprommenader varje dag (och ett fotoalbum fyllt med bilder på samma skogsdungar och viadukter :) ).

Att bara kunna ta kameran från hatthyllan och gå ut är värt en del.
 
Var ju ett tag sedan jag körde med Nikon, men har för mig (inte säker dock) att man får gå upp en hel del i pris för att komma över vädertätade objektiv till Nikon. Någon annan kan säkert detta bättre. :)

Edit: Glömde skriva att priserna ovan togs från cameranu.nl, en affär jag handlat många ggr av och varmt kan rekommendera.
 
Håller med Pippo en K5 eller ev K7 och tätarde objektiv så klarar Du Dig och kan skippa plastpåsar och annat jox, min K5 hänger med i ur och skur även i båten och då är det saltvatten den får över sig när ryksjöar bryter över och jag har inte ens ett tätat objektiv på den och den har använts 2 sommrar och en vinter hittils och inga planer på att byta den.

Som någon skrev så tål kameror mera än vi tror och iaf Pentax är stabila och tåliga så det räcker för även krävande förhållanden, har aldrig lämnat min K5 hemma pga vädret och lär aldrig göra det heller.
 
Jag brukar dra en fryspåse över min Canon 5D när det regnar och ruskar. Tejpar påsöppningen på motljusskyddet och gör ett litet hål för okularet, klämmer fast med gummiringen.

Lägga enorma summor på ett nytt hus och nya objektiv för att man är för rädd om sin gamla kamera låter lite bakvänt. Särskilt om man inte kan vara säker på att den nya inte går åt i regnrusket.

Är min metod lite för simpel för dig så finns det fina regnpåsar rätt billigt.
 
Är inte 7D vädertätat?

Hur som helst så har jag nyligen köpt en K-5 med ett Tamron 17-50, köptes beggat men i ypperligt skick. Huset verkar riktigt välbyggt med bra tätningar, nu har jag dock inte testat i något värre regn än av den enkla anledningen att objektivet inte är vädertätat. Lite småstänk har den fått utstå men det bör vilken kamera som helst palla.

Och där kommer man väl egentligen till Pentax minussida, ska man ha vädertätade objektiv är man än så länge hänvisad till just Pentax. De har förstås några billiga objektiv som är vädertätade men vill man ha lite bättre kvalitét på objektiven är de ganska dyra. Håller på och skrapar ihop till ett DA* 50-135 och det får man ge runt 10k för nytt, ska man ha ett DA* 60-250 hoppar det upp ytterligare ett par tusenlappar.

Men detta var jag medveten om innan köp och det finns ju som sagt billigare både i form av kitobjektiven samt några som hamnar mitt emellan kit och DA*. :)

Så lite lätt partisk rekommenderar jag en K-5. Med lite is i magen bör de kunna droppa i pris snart, gick ju lite upp och ner i somras. Har för mig man kunde få en ny K-5 med kitobjektivet 18-55 för 7490:- i somras men som nu gått upp till 8990:-. Men bara efterträdaren dyker upp lär det gå att göra bra affär. :)
 
Jo, jag skall hålla ett öga på prisutvecklingen där. Kanske K-30 sjunker en bit också, bara den får några månader på nacken.

Jag har också konstaterat att det är just min D90 som jag är rädd om. Jag har sett att det finns tidigare modeller i Nikons sortiment D40, D50, D60. D70 och D80 som brukar ligga kring två tusen med något objektiv på Blocket. Det är kanske ett alternativ att köpa en sådan och köra den tills den rasar, vilket kan ligga långt bort om man skall tro rapporterna från de som regelmässigt är ute med sina otätade kameror i ovädret.
 
Och där kommer man väl egentligen till Pentax minussida, ska man ha vädertätade objektiv är man än så länge hänvisad till just Pentax. De har förstås några billiga objektiv som är vädertätade men vill man ha lite bättre kvalitét på objektiven är de ganska dyra. Håller på och skrapar ihop till ett DA* 50-135 och det får man ge runt 10k för nytt, ska man ha ett DA* 60-250 hoppar det upp ytterligare ett par tusenlappar.

Men detta gäller väl mig veterligen samtliga aktörer på marknaden? Vad jag vet är det väl bara Tamrons nya 24-70/2,8 som är vädertätad av piraterna och den är väl inte direkt billig heller...
 
Jag har redan en Nikon D90, men jag har konstaterat att jag är för rädd om den för att våga ta med den ut när det regnar (och snart kommer snön också...).

Du behöver inte vara så rädd. Vanliga, icke "vädertätade", kameror klarar mycket mer än man kanske tror. Om man ofta befinner sig i situationer där kameran utsätts för ihållande ösregn i 2x45 minuter eller liknande bör man nog hålla sig till marknadens mest robusta modeller eller använda något skydd, men när det gäller vardagsfotografering tål nog utrustningen minst lika mycket regn som fotografen.
 
Jag har redan en Nikon D90, men jag har konstaterat att jag är för rädd om den för att våga ta med den ut när det regnar (och snart kommer snön också...). Så, vad finns det för alternativ till kamera när det regnar och ruskar, och dessutom är dåligt ljus?

Efter att ha kikat runt en del verkar ju Pentax K-30 vara exakt vad jag vill ha: en väder och temperaturskyddad, rejäl kamera. Men den kostar lite mer än vad jag hade tänkt mig, 7000 är förmodligen inte dyrt för vad man får, men det är ändå en hel del pengar.

Finns det några bra alternativ? Att kunna byta objektiv är bara bonus, om det inbyggda är ok. Filminspelning intresserar mig inte alls.

Har vi någon stor rea på K-5 eller K-7 att se fram emot nu när det kommit en ny modell?

Finns det något vettigt att leta efter på begagnatmarknaden? Kanske till och med någon äldre tätad Nikonmodell som är billig nuförtiden (Fast då måste jag väl skaffa ett vädertätat objektiv också, och då anar jag att det blir dyrt)?

Jag har sett att det finns väderskyddade "äventyrskameror", men alla de verkar ha svagheten att de inte ger speciellt bra bilder. Vilket ju är lite tråkigt, jag lär klampa runt i ständig natt och skymning/gryning om bara någon månad, jag behöver något som funkar hjälpligt i dåligt ljus.

Någon som har tips?

Kör med den ute tills den dör. Om den ens dör.

Sen kan du köpa en beg D700 som kan vara ett lämpligt steg efter D90. D700 är vädertätad och tål regn.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.