Annons

Digitalkamera för nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

malin-p

Medlem
Jag undrar om någon vill ge tips om digitalkameror.
Jag är nybörjare med systemkamera, och mina föräldrar använder enkla kompaktkameror. Nu har de fått för sig att vi ska köpa en digitalkamera. Den ska vara tillräckligt avancerad för att jag ska ha någon glädje av den, men också så pass enkel att de kan ta sina semesterbilder utan krångel. Dessutom får den inte vara alltför dyr. Hur enkelt som helst... Tack på förhand,
Malin
 
val av digital kamera

jag skulle föreslå canon eos 300d.
oh få går du typ 2 objektiv till och för att bra kampanj pris..typ 9.000 max ... klipp till
 
Är som sagt var mycket svårt att svara på utan att veta vad som är "inte alltför dyr" för just dig. Båda ovanstående förslagen är bra, men i helt olika prisklasser...
Själv började jag om med mitt fotande för knappt två år sedan med en Canon A70 (motsvarande modeller idag A75/85/95) som har alla inställningsmöjligheter som behövs.
Idag har jag dock gått vidare till en digital systemkamera (DSLR) i form av en begagnad 10D.Den största skilnnaden är snabbhet, bättre sökare och enklare handhavande (lättare att snabbt göra rätt inställningar). Däremot blir ju vikten betydligt högre, liksom behovet/suget efter mer tillbehör (bättre objektiv, extra blixt...).
Viktigt att tänka på när du tittar på kostnaden är att det kommer till en del för mer minne, batterier, väska o.d.

Så fundera på vad du ska fota (är det något som rör sig snabbt är en DSLR klart bättre) och hur mycket det får kosta.

/Johan
 
tack för alla svar. maxpriset ligger på 5-6000 kr, men eftersom jag ska köpa i new york kan man kanske gå upp någon prisklass. /malin