ANNONS
Annons

Digitalkamera->Dataskärmen = mörkare bild! Vad göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Caspary

Aktiv medlem
Hej ni kunniga!

De bilder jag tar på min Canon A85a är fina och välexponerade så vitt jag kan se på kamerans bildskärm. På datormonitorn (genom olika program) är de däremot mörka och ganska röda. Problemet avhjälps inte genom att ställa skärmen till 9300K. Har jag gjort något dumt med några profiler eller nåt?
Skärmen är annars lagom ljus och trevlig, vad jag kan avgöra. Ljusare sticker i ögonen. Hoppas någon god människa kan hjälpa mig.

Wilhelm

Om du har Photoshop så testa att köra Adobe Gamma, är en litet guide program för att underlätta att ställa in skärmen rätt.

Finns säkert även massor med 3dje-parts program som hjälper dig att kalibrera skärmen rätt, mig vetligen så finns det inget sådant program i windows inbyggt, kör du mac os x så har du 'colorsync', även till Mac finns det 3dje-parts program som gör det ännu enklare.

En del grafikkort har oxå inställningar för hur färger å sånt ska se ut.

Grundläggande för de flesta skärmar är att ha kontrasten på max och ljusstyrka så att svarta-partier ser bra ut. Skärman ska om möjligt ställas in på 6500K eller 5000K, 9300 är alldeles för blått.

Adobe Gamma är ett vettigt förslag om du har det, sök annars här i forumet så lär du få upp alternativ.

Kamerans skärm visar alltid ljusare än vad bilden igentligen är, så den ska du aldrig döma exponeringen efter, trots allt, den ska fungera i solljus. Dock kan du lära dig någotsånär hur den överenstämmer med hur bilden igentligen är.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar