Annons

Digitaliseringsbord för redigering

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredsson

Aktiv medlem
Hej.

För ca ett halvår sedan skaffade jag en digitalkamera och är nu flitig användare av den. Oftast blir bilderna bra utan omfattande redigering men jag läser tipsen i tidningen Foto och på diverse Internetsidor och blir mer intresserad av avancerad redigering.

På bl a www.dpreview.com har jag läst att många gillar att använda digitaliseringsbord vid redigering i st f att jobba med musen. Ett exempel är Wacom Digitaliseringsbord Graphire 2 A6 för USB som säljs av Scandinavian Photo för 995 kr.

Är det någon här som har erfarenhet och tips? Är det värt pengarna?

Thomas F

Om du jobbar mycket med att efterbehandla bilder så är det absolut värt.
Musen i alla ära men håller man på med retuchering så är det mycket enklare/naturligare att jobba med en "penna" än musen.

Pennan fungerar som en riktig blyerts eller airbrush med allt vad det innebär; tryckkänslig, spraya från avstånd osv. Det kan du inte göra med musen.

Kan du dessutom teckna lite så kommer du att uppskatta den.
Själv har jag musen till vissa arbeten och pennan till andra. De kompletterar varandra bra.

Om du bara gör vanlig efterbehandling som kurvor, nivåer och tar bort lite skräp så behövs det ingen penna.

Jag har Graphire 2 och så fort jag får pengar skall jag uppgradera till mer avancerad variant.
Inte för att ritplattan är dålig utan för att det är bland de bättre inversteringar jag gjort och mipert vill ha mer när han smakat himmelen!

Absolut värt att skaffa, jag använder omväxlande vanlig mus, Logitech Marble Mouse och ritplatta.

Ritplattan har bara en svaghet och det är om du jobbar mycket med text, det blir lite knöligt att släppa platta och penna för att skriva.

Men absolut värt att investera i, du får dock räkna med träningsvärk i en vecka eller två när du börjar jobba med den. ;-)

Fredsson skrev:
...digitaliseringsbord vid redigering...

Är det någon här som har erfarenhet och tips? Är det värt pengarna?

Jag har använt en digital Wacom ritplatta i snart två år i mitt arbete och är extremt nöjd. Mycket av det jag använder Photoshop till går MYCKET snabbare och blir både enklare och exaktare med en digital ritplatta.

Jag använder ritplattan mestadels för lättare retuschering och efterbehandling av inscannade bilder. Att arbeta med tex kloningsverktyget är en fröjd numera, jämfört med tidigare när man satt och försökte styra markören med musen.

Mina erfarenheter baserar sig på en ganska stor ritplatta i A4+ format men även en liten ritplatta borde underlätta Photoshoparbete betydligt. En stor ritplatta kan tom vara en nackdel ibland eftersom det krävs väldigt stora armrörelser för att flytta markören från ena sidan av skärmen till den andra. Just pga detta användar jag aldrig musen som följde med ritplattan utan bara pennan, och då bara till arbete i Photoshop och Illustrator. Till allt annat arbete fungerar en vanlig mus mycket bättre.

För att snabba på förflyttningar använder jag ibland ”dubbeldrag” det vill säga förflyttar plattan samtidigt med pennan (i motstående riktning). Då går det snabbare att gå hela vägen från vänster till höger

Jag har Graphire 2 hemma och en Intous A4 på jobbet. A4:an är smutt men stor och tar plats på skrivbordet. Graphire är ganska liten men väldigt smidig. Kan nog varmt rekomendera Graphire för att du kan lätt lägga den framför tangentbordet och den har det man behöver. Dom större har lite andra fördelar som bättre penna, bättre mus och snabbmenyer. Men det kan man leva utan med tanke på att dom är mycket dyrare.

Om du vill ha en bra platta och lägger gärna några tusenlappar så är nog A5 den "bästa" storleken. Min kollega har den mindre och jag tycker att den känns lite lättare att arbeta med. Man slipper flaxa med armarna så mycket, som Daniel också påpekade.

Graphire 2 är A-6 vilket räcker bra.

Intuos heter den ja, det blir nästa köp. Om revisorn tycker jag haft ett bra år.

Nördfakta:
Wacom är japanskt och uttalas vakåmm, inte väjkom.

Tack för svaren. Det låter som ett tillbehör som måste komma med på önskelistan, särskilt som musarmen allt som oftas gör sig påmind.

Kanske jag samtidigt skall passa på att korrigera mig själv. Mest och besvärligast redigering måste jag alltid göra på inskannade bilder. Bilder från digitalkameran är oftast inget bekymmer.

Thomas F

Varit sugen på liknande en tid jag med....men har haft en fråga i skallen hela tiden osså ang dessa "pennor".

När man sitter o skissar normalt med blyerts el dyl, så ser man juh på pappret vart pennan befinner sig så att säga. Teckningen växer juh fram på pappret vartefter man rör pennan.

Hur blir det om du ska skissa/måla med en sån här penna? Här sitter du o ritar på en underlags skiva där du inte ser ngt alls, utan måste kolla på skärmen hela tiden för att se vad du gör.
Är det inte satans lätt att "tappa bort sig" på själva underlags skivan?
Typ att man dragit ett streck, lyftit pennan o sen ska fortsätta med det strecket igen, får man inte dutta tills fan avlöser en för att hitta rätt igen?

Iofs ser man väl muspekaren, men måste vara jobbigt att följa dne hela tiden?

Hoppas jag förklarat så folk fattar nu bara =)

/Tobbe

Senast ändrad:
Det är ganska onaturligt dom första tio minuterna sedan tänker man inte på det. Man tittar hela tiden på skärmen ( iallafall jag ). Du lyfter bara pennan en bit ifrån bordet så kan du flytta muspekaren utan att "dra några streck". Det svåraste att lära sig är att bordets högra nedre hörn är skärmens nedre hörn och det alltid, inte alls som en mus. Det gör att du kan t ex lägga en teckning och rita av den på bordet osv.

Jag är inte så konstnärlig men jag har vänner som gör otroligt snygga teckningar på datorn med ett ritbord och dom tycker inte att det är svårare än att göra det på papper, bara en annan teknik. För mig som inte kan dra ett rakt streck på papper har ju en massa hjälpmedel i datorn, min favorit UNDO saknar jag i det riktiga livet :)

Det är väl som att skriva maskin. Det tar ett tag att vänja sig vid att titta på manuset, eller skärmen, och inte tangentbordet. Sedan kan man inte göra det på annan sätt.

Vart finns det tryckkänsliga skärmar då? De verkar ju vara bra för bildbehandling.

nejnej, inte 10 000:-, 20 000:- för den billigaste, 31 000:- för den större :)

Och SÅ mycket bättre tror jag inte det är :) Fast det är klart, vore rätt coolt att ha en sån ;)

Walle skrev:
nejnej, inte 10 000:-, 20 000:- för den billigaste, 31 000:- för den större :)

Och SÅ mycket bättre tror jag inte det är :) Fast det är klart, vore rätt coolt att ha en sån ;)
De har en ny 12" widescreenmodell ute som kostar ca 10k. Vi köpte en till jobbet för två veckor sen och designern som fick den är överlycklig. Mycket mycket trevlig liten pryl som också är betydligt lättare att ha i knät och flytta med sig.

Robin Gyllander skrev:
Så offentliga datorer med pekskärm har en skärm för minst 10 tusen?
Nej, men det är inte riktigt samma sak. En Wacom-bräda är tryckkänslig i minst 512 nivåer, en pekskärm som du ser ute oftast bara i en (dvs av/på). Det finns t ex laptops med vridbar pekskärm men de har inte heller samma precision och är inte direkt lämpliga för Photoshop etc.
Det finns ju billigare brädor än Wacoms också, men tyvärr gäller den gamla devisen, du får vad du betalar för.

jag säger som jag sagt i tidigare diskussioner om detta. Köp minst en intuos om du ska köpa en ritplatta. Största fördelen, när du vänjer dig att arbeta med den, är tryckkänsligheten. som vilket intresse somhelst. du vill lära dig effektiv bildredigering, så som proffsen gör. vill du lära dig att köra formel ett så köper du inte ett chassi o sätter över en folkvagn så de ser ut som en formel ett bil, de kommer inte funka, precis på samma sätt. :p

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar