Annons

Digitalisering av tumnaglar för översiktsarkiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Okker

Aktiv medlem
Hej,

jag står i begrepp att göra en total digitalisering av mitt analoga bildarkiv och skulle behöva lite tankar och råd på vägen från andra som gjort likadant.

Jag tänkte skanna in tumnaglar av rubbet för att sedan sortera i mappar efter film och år. Tumnaglarna ska sedan taggas för att kunan bli sökbara i en bilddatabas för att jag sedan ska kunna 'finskanna-vid-behov'.

Jag tänkte ge varje film ett serienummer som sedan följer med in i det digitala bildarkivet. Varje bild kommer att namnges utifrån serienummer + bildrutenummer. Bilderna kommer att lagras i mappar som bygger på ursprungsår.

Som jag har tänkt mig iallafall... =)

Om ni har några ideer och tankar på vägen så emottager jag såklart alla ideer.

mvh
Johan

Lightroom är en lösning som många av oss rekommenderar. Funkar nog lika bra för filer från digitalkameror som inscannade bilder.

Eftersom mitt första inlägg inte hade det inskrivet - och detta är ett analogforum - så givetvis så underlättar ju ett sådant arkiv möjligheterna att hitta rätt neg för att gå ner i mörkummet och slabba.

Rätt ska vara rätt - detta är ju trots allt forumdelen "det analoga mörkrummet".

Tack för tips om Lightroom.

/Johan

En fundering förresten...

Det handlar ju alltså om storleksordning på bilder som har fem nollor bakom den första siffran. Inga begränsningar i Lightroom att hantera sådana databaser?

Kan programmet sedan hantera att jag t ex finskannat bilden och hålla reda på den?

/Johan

Själv har jag "bara" 25.000 bilder i mitt Lightroom, men jag har läst om folk med flera hundratusen bilder.

Däremot tror jag inte Lightroom klarar att hantera två varianter av samma bild på något enkelt sätt. De kommer att uppfattas som två separata bilder, så du får isåfall själv t.e.x döpa dem på nåt finurligt sätt typ bild0000001-thumb och bild0000001-full eller liknande.

Förhoppningsvis får du svar från någon annan som genomfört något liknande. Någonstans därute finns säkert nåt specialskrivet program för den som ska konvertera analogt till digitalt.

En nolla för mycket blev det, men 25000 låter ju gott.

OK, då gäller det att tänka till på hur varianter ska hanteras. T och F är ju ett sätt..

mvh
Johan

Fast behöver du behålla tumnageln när du har skannat bilden i full storlek?

Jag tänker att Lightroom skapar ändå sina egna tumnaglar, så prestandamässigt spelar det ingen roll om du har små och stora bilder blandat.

Jag skulle helt enkelt ersätta tumnageln med den finskannade bilden (gäller bara att se till så metadata följer med).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar