Annons

Digitalfotografens bildbehandlingsfaser

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Efter att nu ha fotograferat digitalt och bildbehandlat i över fem år har jag kommit att fundera lite över bildbehandlingens roll och värde, risker och möjligheter. Vilka tankar och erfarenheter har ni? Jag ser fem faser vi kan gå igenom i vår "bildbehandlarkarriär". Känner ni igen er och var står ni?

Som ett tillägg till denna fråga har jag ofta reflekterat över att när bilder bedöms och prisas är det nästan alltid bara för dess konstnärliga eller dokumentära värde. Om kompositionen är bra kan omnämnas men det är sällan att bildbehandlingen eller den tekniska kvaliteten lyfts fram i bedömningen. Är det inte både den estetiska och tekniska aspekten sammantaget som ger en förstklassig bildupplevesle?! Blir inte ett väl fångat motiv ännu bättre av att tekniskt sett bra utrustning används och en väl genomförd bildbehandling?!

Första fasen: Den ovetande

Här är jag glad över att ha börjat fotografera digitalt och är helt ovetande om vad bildbehandling innebär och vilken nytta den kan ha.

Andra fasen: Novisen

Nu får jag insikt om att bilder (från samma kamera som jag själv har kanske) faktiskt kan se bättre ut och det tack vare bildbehandling. Jag provar något gratisprogram eller laddar ner en demo av tex Photoshop Elements. Jag testar lite autofunktioner och annat men tycker att det verkar ganska svårt.

Tredje fasen: Den övertygade

Motståndströskeln är övervunnen och jag börjar lära mig nyttan och möjligheterna med bildbehandlingen. Jag köper ett bildbehandlingsprogram och lär mig alltmer. Kanske stannar jag här då det inte lockar mig att lägga för mycket tid på bildbehanlingen i förhållande till vad jag tycker mig kunna uppnå. Andra blir frälsta och går till nästa fas.

Fjärde fasen: Entusiasten

Bildbehandling är plöstligt en passion! Alla bilder måste redigeras - även gamla sådana. Jag fotograferar nu i RAW och lägger alltmer tid på bildbehandlingen. Familj och vänner börjar undra varför jag sitter så mycket vid datorn och ser så trött ut (av alla de sena kvällarna!)!

Femte fasen: Den professionelle

Nu står det effektiva digitala arbetsflödet i centrum. Tiden är dyrbar. Jag vet hur jag skall förverkliga mitt bildskapande med både kamerautrustning och dator på ett för mig passande sätt.

Bildbehandlingen är såklart viktig men det är ju lite svårt att kommentera den här på fotosidan eftersom man bara ser den färdiga bilden.

Visst känner man igen faserna du beskriver. Själv blir det mest landskapsbilder och gör igentligen inte så mycket. Köpte det senaste numret av Digitalfoto där de hade en artikel om blandningläge (om det är så det heter). Där fick man lite förklaringar om vad t ex ett lager där läget är satt till mjukt ljus gör för bilden. Det var kul att testa på några gamla bilder man hade i arkivet.

DVD från moderskeppet var också intressant. Funderar att anmäla mig till nästa kurs i bildbehandling som ges av Mattias.

Det jag tycker är svårt, är att ha en idé hur man vill ha bilden innan man börjar, så man vet när man ska sluta. Att bara dra i alla spakar brukar ofta inte bli bra, även om det händer någongång att man råkar få till något man själv är nöjd med.

/Gunnar

Det vore intressant att se de upplagda bilderna före och efter bildbehandlingen för att kunna bedöma redigeringens effekt och värde. Själv har jag varit mycket i fas Entusiast (till min frus fasa!) men jag hoppas kunna bli alltmer Den professionelle framöver. Det roligaste är ju trots allt att kunna se på världen fotografiskt och försöka fånga motiven med sin kamera! Det är fotoglädje! (Jag minns en sommarkurs på folkhögskola jag gick 1990 där kursledaren sa att vi skulle gå ut på stan och tänka svartvitt när vi fotograferade.) Tänker vi fotografiskt inför och vid fotograferingen eller tänker vi "Det fixar jag i Photoshop?!" Hittar vi en rimlig balans mellan noggrannhet och kreativitet vid fotograferingen och detsamma i efterbehandlingen?

Senast ändrad:
Det är slående att så många som 1212 personer sökte till distanskursen i bildbehandling (jag var en av dessa men glömde att tacka ja!). Hur många hade sökt om det hade varit en kurs i digital foto med fokus på kameran och fotograferandet?

Vidare om bildbehandling. Jag tänker mig att det finns åtminstone fyra olika typer av bildskapande där bildredigering kan ha olika roll:

1) Dokumentation - arrangerade/planerade foton som bevismaterial för att tex visa på skador på människor och egendom, saker jag äger (för hemförsäkringen) eller kanske att jag träffat en kändis. Här får ju bildbehandlingen ringa betydelse och får ju inte innebära manipulation.

2) Vardagsfotografering (snap-shots) - spontana foton som skildrar situationer och händelser i mitt liv. Bildbehandlingen blir väl även här mindre viktig men vissa "bra" bilder kan anses vara värda att redigera. Bildmanipulation tilllåten men kanske inte alltid eftersträvansvärd.

3) Konstnärligt skapande - spontana eller mycket medvetna uttryck för min kreativitet där fotograferandet kan vara en kanal bland många. Här blir antagligen för många bildredigeringen i efterhand en mer eller mindre viktig del av den konstnärliga framställningen. Att manipulera bilderna är tillåtet och många gånger vägen till det konstnärliga. Det kan innebära alltifrån ett förfinande av fotona till hela skapandet (där själv bildbehandlingen blir skapandet för den som tex arbetar med andras verk eller helt skapar digital konst eller animerar).

4) Professionell eller kommersiell fotografering - olika typer av betalda uppdrag där fotografen kan vara alltifrån helt dokumentärinriktad (objektivt skildra verkligheten) eller är inriktad på/väljs för sitt personliga uttryck. Bildbehandling, inklusive bildmanipulation, kan vara en del av denna personlighet.

Vore spännande att få veta hur olika fotografer här på Fotosidan skattar (på en skala 1-10 där 10 är mycket viktigt) den subjektiva betydelsen av dessa tre faktorer: det kreativa bildskapandet dvs val av motiv, komposition och sätt att fotografera; kamerautrustningen (att ha tekniskt bra utrustning) samt
bildbehandlingen (som del i att kunna producera foton man själv eller uppdragsgivare är nöjda med).

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto