Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Digitalfoto utbildning
- Trådstartare roxman
- Start datum
Johan P
Aktiv medlem
Foto är foto vare sig man väljer att registrera det på film eller digitalt.
De viktigaste kunskaperna handlar om vad man gör innan man trycker av - inte vilken kamera man använder eller efterarbetet.
Jag utgår från att alla seriösa utbildningar ger kunskaper om alla olika tekniker, analogt som digitalt - det finns mycket kunskaper i den analoga tekniken som man har användning av även när man arbetar digitalt.
Du kan alltså söka dig till de "analoga" utbildningarna utan att oroa dig.
De viktigaste kunskaperna handlar om vad man gör innan man trycker av - inte vilken kamera man använder eller efterarbetet.
Jag utgår från att alla seriösa utbildningar ger kunskaper om alla olika tekniker, analogt som digitalt - det finns mycket kunskaper i den analoga tekniken som man har användning av även när man arbetar digitalt.
Du kan alltså söka dig till de "analoga" utbildningarna utan att oroa dig.
Gomorra
Medlem
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
http://www.lofoten.fhs.no/sites/linjer/foto/intro_fotolinja.htm
Här har vi en mycket bra skola som erbjuder alla digitala möjligheter.
Få om ens någon seriös skola erbjuder enbart digiatal undervisning.
Jag menar också att det digitala är fantastiskt och bra på många sätt MEn att det med sund inställning måste integreras och varvas med traditionell teknik.
Att förstå historien är liksom en del i att också förstå den nya digitala teknikberikade världen.
Mvh Niclas,
Här har vi en mycket bra skola som erbjuder alla digitala möjligheter.
Få om ens någon seriös skola erbjuder enbart digiatal undervisning.
Jag menar också att det digitala är fantastiskt och bra på många sätt MEn att det med sund inställning måste integreras och varvas med traditionell teknik.
Att förstå historien är liksom en del i att också förstå den nya digitala teknikberikade världen.
Mvh Niclas,
robarb
Aktiv medlem
Jag tycker inte din fråga är så dum, Monica, för även om det ligger mycket i att i sättet att ta bilder ligger teknikerna nära varandra så skiljer sig efterarbetet väsentligt åt, beroende på om man pratar analog eller digital teknik.
Jag vet att SFF, Svensk Fotografers Förbund har en utbildning i digital bildhantering som är mycket avancerad och som avser att ge djupgånde kunskaper från ax till limpa. Nu är den bara öppen för medlemmar i förbundet så vitt jag vet och den fordrar också en hel del förkunskaper, men ...det visar på behovet av just digital vidareutbildning, så om det inte finns som kurser/skolor idag så måste det komma snart. Efterfrågan finns ju tydligen också
Tyvärr vet jag inget ytterligare om öppna kurser/skolor i ämnet.
Jag vet att SFF, Svensk Fotografers Förbund har en utbildning i digital bildhantering som är mycket avancerad och som avser att ge djupgånde kunskaper från ax till limpa. Nu är den bara öppen för medlemmar i förbundet så vitt jag vet och den fordrar också en hel del förkunskaper, men ...det visar på behovet av just digital vidareutbildning, så om det inte finns som kurser/skolor idag så måste det komma snart. Efterfrågan finns ju tydligen också
Tyvärr vet jag inget ytterligare om öppna kurser/skolor i ämnet.
divander
Aktiv medlem
Det verkar som du är ute efter en längre utbildning, därför kanske mitt bidrag är ointressant.
Jag jobbar i alla fall med kurser i foto på Medborgarskolan i Stockholm. Vi har nu till hösten startat kurser i fotografering med digital systemkamera (den funkar även för de med lite mer avancerade kompakta kameror). Kurserna är bara på tre kvällar och vi går igenom grunderna i fotografering med digital kamera. Till en början startade vi två kurser men de fylldes ganska snabbt. Därför har vi nu även lagt till en som går dagtid (alla kvällar är upptagna) och startar 11 oktober. Det finns fortfarande platser kvar, och blir även den full kanske vi drar igång en till.
Jag jobbar i alla fall med kurser i foto på Medborgarskolan i Stockholm. Vi har nu till hösten startat kurser i fotografering med digital systemkamera (den funkar även för de med lite mer avancerade kompakta kameror). Kurserna är bara på tre kvällar och vi går igenom grunderna i fotografering med digital kamera. Till en början startade vi två kurser men de fylldes ganska snabbt. Därför har vi nu även lagt till en som går dagtid (alla kvällar är upptagna) och startar 11 oktober. Det finns fortfarande platser kvar, och blir även den full kanske vi drar igång en till.
Linnéa-Pettersson
Avslutat medlemskap
Passar på att fråga i denna tråden, någon som känner till någon kurs i Göteborgsområdet, som passar för en som går i gymnasiet och vill ta bättre digitala bilder och framförallt lära sig handskas bättre med kameran?
Mvh Linnéa
Mvh Linnéa