Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DigitalFoto - Optio550 bäst, synpunkter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej vänner

DigitalFoto har utsett Pentax Optio 550 till bäst i test av 10 digitala kompakter för fickan. Detta är intresant med tanke på att Pentax digitala satsning och digitala kunskaper setts med tydlig skepsis av många medlemmar i detta forum. Men den intressanta frågan är - hur bra är DigitalFoto som tidning och hur bra är deras tester? Några synpunkter på testet och det som framkom?

Någon som har använt Optio 550 än och kan bekräfta eller fördöma testresultaten?

Med vänlig hälsning
Roland
 
Köpte tidningen digitalfoto för alla för att se vad det var för tidning.
I den testas 8 kameror, Olympus My300 digital var deras vinnare. Någon Pentaxkamera var inte med i tidningen.
Vad menar du?
 
FotoZ skrev:
Hej vänner

...frågan är - hur bra är DigitalFoto som tidning och hur bra är deras tester? Några synpunkter på testet och det som framkom?

Någon som har använt Optio 550 än och kan bekräfta eller fördöma testresultaten?

Med vänlig hälsning
Roland

DigitalFoto som tidning vill jag såga rätt av. Deras "tester" är ju rent av löjliga. Kallar det inte ett test då de endast skriver om var knappar och reglage sitter etc. Inget om kamerans prestanda förutom en liten löjlig ruta med kommentar och plus och minus. Patetiskt.

Pentax Optio 550 är däremot en riktigt schysst kamera. Lätt Pentax bästa hittils. Bilderna blir riktigt skarpa och överlag är kameran riktigt trvlig. Visst har den sina brister men i sin klass skulle jag nog vilja utnämna den till en av dom bästa. Bara en sån sak att den har 5x optisk zoom ger den ett försprång mot andra (och ja, jag har testat den).
 
Jag har tidigare sågat optio 330RS rejält, verkar dock som om Pentax lyckats bättre med 550:an. En kompis har testat den & tyckte att den verkade fin (bildkvaliten vet han inget om), den hade dock svårigheter att hitta skärpan i den ngt skumma belysning där han befann sig, 330:an är hopplös i svag belysning trots hjälpbelysning. Vet inte hur dom andra kompakterna är i det fallet men min gamla Olympus 2020 var klart duktigare på det än 330:an trots avsaknad av belysning. Bildkvalitetsmässigt så var den mycket bättre trots 1M mindre.

Larsa
 
larsaz skrev:
En kompis har testat den & tyckte att den verkade fin (bildkvaliten vet han inget om), den hade dock svårigheter att hitta skärpan i den ngt skumma belysning där han befann sig,

Det kan bero på den ovanligt långa zoomen (motsvarar 37,5-187.5mm), vilka brännvidder körde han? Enligt dpreview så är AF:en genomsnittlig under dåliga ljusförhållanden, utom på teleläget där den är något långsammare.

Med vänlig hälsning
Roland
 
Min gamla 330 var urusel på avståndsinställning, särskilt inomhus. Fick byta den hos Pentax mot mellanpris till 430, fortfarande utan hjälpbelysning. Den är NÅGOT bättre.

Jag har också märkt att avståndsinställningen funkar sämre när man zoomar. Därför zoomar jag numera aldrig inomhus.

Jag visar de flesta foton på bildskärmen eller skriver ut dem 10 x 12 cm. I sådana fall räcker upplösningen till för att beskära/delförstora i bildbehandlingsprogrammet.
 
janf skrev:
Min gamla 330 var urusel på avståndsinställning, särskilt inomhus. Fick byta den hos Pentax mot mellanpris till 430, fortfarande utan hjälpbelysning. Den är NÅGOT bättre.

330 RS och 430 RS samt 330 GS (men inte 330 och 430) har hjälpbelysning, enligt Pentax. Jag har provat GS:en, bara för skojs skull, och märkte inget problem med AF. Tycker den rent allmänt känns trevligare än 330 RS. Den fick bra betyg av Imaging-Resource: http://www.imaging-resource.com/PRODS/P330GS/P33A.HTM

Att 430 (icke-RS) har bättre AF än första modellen av 330 (icke-RS) beror på att 430:n har en uppdaterad "firmware", denna kom även till 330:n och de som har en äldre 330 med äldre version av "firmware" bör kontakta Pentax för att få en uppgradering. Men någon hjälpbelysning ingår inte, eftersom uppgraderingen, typ service-pack, endast rör mjukvaran.

Med vänlig hälsning
Roland
 
Om jag ska vara riktigt ärlig och rysligt uppriktig, med risken att stöta mig med någon, så tycker jag faktiskt att svar gällande kameror som inte tillverkas längre, även om exemplar fortfarande kan vara kvar hos handlare, kanske inte är så relevant som svar på en fråga gällande en ny serie kameror som har både tydliga designmässiga skillnader såväl som tekniska skillnader. Utvecklingen går nämligen fort. RS-serien var en uppdatering av den tidigare serien, 450/550 är helt nya, de är ingen uppdatering av en tidigare modell.

Jag beklagar om någon mot förmodan blir sur nu, vilket definitivt inte är min avsikt.

Och för den som undrar: jag frågar för en annans räkning än min egen.

Med vänlig hälsning
Roland
 
FotoZ skrev:
Det kan bero på den ovanligt långa zoomen (motsvarar 37,5-187.5mm), vilka brännvidder körde han? Enligt dpreview så är AF:en genomsnittlig under dåliga ljusförhållanden, utom på teleläget där den är något långsammare.

Med vänlig hälsning
Roland

Jag vet inte riktigt vilka brännvidder han testade på men det är ju ingen nyhet att kamerorna får mer problem med AF vid längre brännvidder, min kompis är ganska så kunnig så han inser nog det. Min sons 330RS kör vi bara runt 35-50mm inomhus annars så är den hopplös.

dpreview & andra testare jämför med andra kompakter & som jag skrev så vet jag inte hur dom andra är. Min Dimage 7i som kanske inte ska jämföras är ganska så seg i dåligt ljus mellan 100-200, då utan hjälpbelysning.

Av någon anledning så är det så med digikameror, en 10-15 år gammal SLR-af är oftast mycket bättre så vi får nog leva med det.

550 verkar fin så kolla AF-funktionen i ett skumt utrymme & bilda dig en egen uppfattning, man kan nog glömma att det ska funka bra vid längre brännvidder.

Mvh/Larsa
 
Jag skrev tidigare:
"Jag visar de flesta foton på bildskärmen eller skriver ut dem 10 x 12 cm. I sådana fall räcker upplösningen till för att beskära/delförstora i bildbehandlingsprogrammet."

Ingen har hittills kommenterat just det här avsnittet av mitt inlägg.

När man plåtar analogt och lämnar bilderna till Extrafilm eller likande så är det ju viktigt att zooma in maximalt. Men när man fotar digitalt och inte ska förstora bilderna har man inget större behov av att zooma.

Det skulle vara intressant att höra vad ni tycker om detta!
 
Självfallet är det så att om man vet att bilden enbart ska användas till att titta på skärm eller skrivas ut i litet format & har 4M eller mer så kan man arbeta som du säger.

Jag vet dock sällan i förväg vad jag vill göra med bilden jag för tillfället tar, sedan så är det ju inte bara för att komma närmare som man använder en längre brännvidd, det finns ju andra anledningar också.
I nödfall kan jag dock arbeta som dig ibland.

Mvh/Larsa
 
larsaz skrev:
550 verkar fin så kolla AF-funktionen i ett skumt utrymme & bilda dig en egen uppfattning, man kan nog glömma att det ska funka bra vid längre brännvidder.

Frågan är om den längre zoomen, med allt vad det innebär av mer komplex optik, påverkar AF hastighet även på de kortare brännvidderna. Vore intressant med en jämförelse mellan 550 och 450:n, som alltså har en kortare zoom. Fast Pentax Scandinavia listar inte 450 på hemsidan, det tycks som att de inte planerar att ta in den just nu? Jag tror det vore ett misstag.

Med vänlig hälsning
Roland
 
Kollade just in på Cyberphoto & såg att S50 var några hundringar billigare än 550, dom gav den dessutom epitetet "toppklass". Jag är alltid lite skeptisk till långa zoomar på småkameror, kanske bara är fördomsfull...

Larsa
 
Guldkamera

En rapport från en amatörs synvinkel:
Jag har använt min Pentax optio 550 och man kan ta grymt fina bilder med den (åtminstonde enligt mina krav) Har tagit macro och porträttfoton m.m. som jag har skickat på framkallning hos proprint.se i storlekarna 20x30 cm och det finns inget att anmärka på. Den är liten och kompakt men inte så liten som Optio S och andra minikameror vilket bara är positivt.Den enda nackdelen som jag har hittat hittils är att max slutartid verkar vara 4 sekunder men tydligen så ska man kunna få 8 sekunder om man använder sig av nattporträtt funktionen. Sen så verkar ISO 400 ha ganska mycket brus i sig men man kan ta bra nattbilder med ISO 100. Jag lägger upp lite bilder på min sida om någon är intresserad av att se exempel på bilder tagna med Optio 550.

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=26760
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.