Annons

Digitalfoto och större förstorningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

arnnil

Medlem
Jag har en dröm om att skapa en fotoutställning.

Söker tips på vilken utrustning som krävs. Digitalkamera på 8 miljoner pixlar tex Canon eos 350D som jag tänkte skaffa räcker väl bara till ca 30x40cm förstorningar. Kassan räcker inte till en värtingkamera. Finns det några knep för att klara detta? Behöver förmodligen komma upp i åtminstone 50x70cm i format.

Tacksam för idéer och synpunkter.
 
Inte tid och skriva något längre svar men enligt en fotosidanexpertfråga så får du bättre kvalité i 70x50 med en 6mp digitalkamera än ett skannat 35mm negativ. Så, 8mp lär räcka fullgott. Själv har jag printat en skannad papperskopia och printat i 70x50, det såg lite så där ut men jag är övertygad om att det ser överkomligt ut redan vid 6mp.
 
Min erfarenhet är att många av dessa "semiproffskameror" klarar större förstoringar än man tror. Visserligen hänger det ihop med vad man har för krav samt hur långt ifrån man betraktar bilden. Lyckas du med bilderna kvalitetsmässigt samt om du slipper beskära tror jag du vågar göra ganska stora bilder med en 8 Megapixelskamera. Är du amatör och inte nödvändigtvis ska sälja bilderna för stora pengar räcker det ju om du själv är nöjd. Jag gjorde nyss en 50X34 med en 5 megapixelskamera och är mkt nöjd ... Det blev han som var på bilden också. Han vill köpa en förstoring.

Jag förstorade helt sonika bilden i PS och det blev bra. Kan tillägga att jag dessutom beskar orginalbilden lite.

Mina erfarenheter är dock på amatörstadiet så du får ta det med en nypa salt ...!

Om du nappar på något förstoringserbjudande på ett labb behöver du inte bli ruinerad. Kör hårt så har du snart din utställning.
 
Den som tror att man behöver enorma mängder megapixlar kan ju titta på till exempel Ulf Perssons bilder på Landvetter flygplats. Ett flertal 100*70 och en 150*100 från en EOS 10D. Ser hur bra ut som helst. Visserligen på canvasduk och inte fotopapper, men ändå.
 
Har gjort några förstoringar från 4mpix på 30x40, ser mycket bra ut. Tror inte att det hänger enbart på hur många pixlar utan hur bra pixlarna är... Om ni fattar vad jag menar? :D
 
Sen ska man inte glömma en stor skillnad mellan film och digitalt i detta fall.. Förstorar du ett negativ så får du korn! Stora korn...

Det problemet dyker inte upp hos digitala bilder... Visst. man har brus! och visst blir det tydligare med ökad förstoring... Men exponerar du rätt och kanske änvänder Neat Image eller likn. så kan det problemet minimeras...

Visst! Du har inte mer detaljer i ett digitalt foto än film... Men kornet kan du säga adjö till...

//Eric
 
Tack för alla positiva inlägg!

Jag hade inte riktigt tänkt på detta med att kvaliten inte behöver vara så knivskarp på lite längre betraktningsavstånd.

Vad jag förstår ska A2 inte alls vålla några problem om bara bildens kvalite är bra.

Beställer troligen en 350D, är bara i valet o kvalet om optik, skulle vilja satsa på 17-85 istället för 18-55 men det är ju en prisskillnad på över 5000kr. Får tänka efter ordentligt.
 
Börja med ett enda objektiv (Gärna ett med bländare 2,8 om du har råd!) någonstans 18-70. När du tagit X antal tusen bilder med det vet du vad du vill utöka ditt objektivförråd med ... för det kommer du att göra, tro mig!

Lycka till ...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.