ANNONS
Annons

Digitala utskrifter hos Kameradoktorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonaseriksson

Aktiv medlem
Hej!

Testade att maila in bilder till Kameradoktorn via deras hemsida. Mailade in de filer som jag använder för att lägga upp bilder här på FS.
Bilderna skrevs ut i A4 format och blev riktigt dåliga.
Undrar om det är någon som testat detta tidigare och fått ett bättre resultat?
Misstänker att det var filen som jag mailade in som var för liten eller som hade en för dålig upplösning (är inte bra på sånt som har med datorer att göra!).
Skulle gärna vilja veta hur man ska göra för att få en bra kvalitet på bilderna.

Tack på förhand!
/Jonas

jonaseriksson skrev:
Mailade in de filer som jag använder för att lägga upp bilder här på FS.
Bilderna skrevs ut i A4 format och blev riktigt dåliga.

Givetvis blev de bedrövligt dåliga om du använde samma filer..det är ju "ingen" upplösning alls då.

jonaseriksson skrev:
Skulle gärna vilja veta hur man ska göra för att få en bra kvalitet på bilderna.

Skanna in bilderna i så hög upplösning som möjligt innan du skickar in filerna.

Fast det är ju rätt nedskitet av kameradoktorns personal att skriva ut bilderna, de borde åtminstone kontaktat dig och förklarat att upplösningen var för låg. Dålig stil tycker jag!

/Joakim

Liax skrev:
Fast det är ju rätt nedskitet av kameradoktorns personal att skriva ut bilderna, de borde åtminstone kontaktat dig och förklarat att upplösningen var för låg. Dålig stil tycker jag!

Ja, det är ju ett mycket märkligt (icke)agerande.

jonaseriksson skrev:
Hej!

Testade att maila in bilder till Kameradoktorn via deras hemsida. Mailade in de filer som jag använder för att lägga upp bilder här på FS.

/Jonas

Detta intresserar mig förståss.

Menar du bokstavligen att du mailade in bilderna eller använde du tjänsten "Agfanet"?

Det har betydelse då jag vill kolla vad som hänt eftersom nät-tjänsten, till skillnad från mail, är en automatiserad tjänst som innebär väldigt lite "hand"-arbete.

//Håkan

Jag har också dåliga erfarenheter av Kameradoktorn. Personalen är varken kunnig (kring digitalutskrifter) eller särskilt trevlig.

Jag fick ut mina svartvita bilder med ett kraftigt gulstick. När jag påpekade det fick jag ett (surt) svar att det skulle kosta hundratals kronor att få neutrala utskrifter. Det kanske gäller när man kopierar svartvita bilder på färgpapper men med digitala utskrifter är det ju enkelt att få kopiorna neutrala, men den skillnaden kände dom inte till (!). Färgprofiler visste de överhuvudtaget ingenting om och de ville inte skriva ut bilderna på nytt.

Till slut gick jag själv ner till Dox bildstudio och då löste sig alla problem i ett nafs. Korrekt och trevligt bemötande och jag fick mina bilder utan färgstick.

Alltså: undvik butikspersonalen!

Tack för informationen.

Jag anade det. Agfanet fungerar nämligen så att man lämnar bilderna via nättjänsten till en server som automatiskt behandlar bilderna för att de skall skriva ut i så god kvalitet som möjligt på det digitala minilabbet.

Till denna server, som alltså inte står på labbet utan i utlandet, kommer bildfiler av otroligt skiftande kvalitet och innehåll, ibland 20 Mb filer och ibland 15K och givetvis med de flesta slag av färg och beskärningsfel.

När denna server gjort det bästa av situationen - inom parentes lyckas den överraskande ofta med det - skickas filen vidare till det lab kunden begärt, och utskriften sker mer eller mindre helautomatiskt. Labbet har alltså väldigt liten kontroll på en sådan bild.

Detta betyder att labbet egentligen inte har "missat" någon kvalitetskontroll, eftersom tjänsten är väldigt strömlinjeformad.

Men det betyder inte att inte labbet gärna försöker rätta till om det blivit väldigt fel.

I det här fallet, om jag fattat det hela rätt, så beror det väl på att bildfilerna var på tok för små för att skrivas ut till 20x30, och automatiken förmådde inte rätta till problemet.

Maila mig om du vill ha bilderna omgjorda från större bilfiler, så är du snäll.

//Håkan

Jag har lämnat in mycket hos DOX men senast blev jag riktigt besviken. Jag brukar bli nöjd med kvaliten men inte med att de klipper bilderna lite. Jag har frågat varför och de sa att man får räkna med 2% förlust!!??

Senast var det kraftigt grönstick över hela bilden. Tom min gamla bläckstrålare gjorde ett bättre jobb...

Får ta och gå dit och klaga...

Men tror jag ska sluta använda DOX..

Patrik

ANNONS