Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitala funderingar

Produkter
(logga in för att koppla)

Atle Hansen

Medlem
Digitala funderingar

Efter lång och trogen tjänst som fotograf (småbildskamerorna är sålda, endast bladarutrustningen finns kvar - i en allt mer borttynande tillvaro) med film har jag nu provat på det digitala ett tag - med en Canon Powershot G5.

Jag är frälst, men det är nu dags att byta ut G5:an mot bättre grejor - frågan är bara mot vad?

Det är inte helt lätt att välja i en tid då utvecklingen går rapidsnabbt.

Helst av allt vill man ju ha 2 system; dels nya digitala Hasselblad H1 - en utrustning som går på ca 100´, och dels en mindre utrustning för mer reportageliknande plåtningar. Här koncentrerar jag mig på den sistnämnda kategorin, med utgångspunkt att även den första är ett mål såsmåning om.

Först några rader om Hasselbladssystemet kontra de övriga systemkamerorna. Vid köp av en digital bladare idag lär man kunna hänga med ett tag med den utrustningen, då bakstycket som innehåller sensorn (22 mil pixlar) ju kan uppgraderas i takt med utvecklingen utan att resten av systemet behöver skrotas. Detta i motsättning till övriga system där det bara är med de allra dyrast där sensorn har samma storlek som en vanlig filmruta och där således de vanliga objektiven kan och kommer att kunna använda utan brännviddsförändring. Det handlar för mig om att kunna behålla objektiven, även om huset (eller sensorn) uppgraderas.

Att köpa en 6,3 MP systemare idag med 2/3 sensor som inte kan bytas mot större och till det dyra specialgluggar (ljusstyrka 2,8-4) lockar föga när tillverkarna om några månader senare dyker upp med 8 MP-varianter med större sensorer. Vad gör jag då med de "felaktiga" gluggarna om huset skall uppdateras. Det är nämligen så att i mitt fall duger inte 6,3 MP. Jag behöver 8 minst! (bla för leverans av högupplösta bilder till digital bildbyrå samt utskrifter av högsta kvalité i A3).

Som jag ser det är det bara att vänta tills "min kamera" kommer;
- Minst 8 Milj pixlar
- "Fullstorleksensor"
- Superskarpa färgkorrekta bilder
- Metallhus
- Pris ca 15´

Sen får det vara vilken tillverkare som helst!

Vad gör man så länge om man behöver 8 Milj pixlar och vill ta skarpa bilder utan att belåna huset?

Som jag ser det finns inget annat allt än att uppgradera inom kompaktkameramodellerna.

Nedan har jag satt upp en liten tabell med några bättre kompaktmodeller.

Canon Powershot Pro1

+ Skarpa bilder
Rätt färger
Väldigt tydlig och skarp LCD skärp, 2 tum! - vridbar i alla riktningar. Kan även vändas inåt och skyddas från repor.
Smidig vid naturfotografering i konstiga vinklar & lägen.
Väldigt skön att plåta med, modern, ergonomisk design.

- Största bländare mellan 2,4-3,5, inte riktigt bra, men OK
Autofokus inte lika snabb som på en systemkamera. Ingen höjdare vid följning av rörliga motiv.
Ej 800 iso
Vidvinkellins saknas, kommer inte åt brännvidden 20-28 mm

Minolta Dimage A2

+ Snabb autofokus, bra medföljande vid rörliga motiv.
Iso-omfång; 64-800
Antiskakfunktion som reducerar skakningsoskärpa.
Både vidvinkel- och telelins finns som tillbehör.

- Kantig, ej så skön att hålla i
Hemsk LCD skärp, motiv ser ut som ett sämre Game-boy spel - ej vridbar i alla riktningar.
Skärm kan ej skyddas från repor.

Nikon Coolpix

- Största bländare mellan 2,8-4,2
Min gräns för sämsta största bländare går vid 3,5.Bortfaller därför.

Sony cybershot DSC-F828

+ Bra objektiv, största bländare mellan 2,0-2,8!

- Störande lilastick i bilderna, bortfaller direkt av den anledningen om det inte kan lösas med enkla och bestående kamerainställningar.
LCD bara 1,8 tum, går ej att skydda.

Vilken skall jag då välja? - Tror jag tar En Canon med Sony-gluggen, antiskakfunktionen från Minolta, uppgraderar till 800 iso och fixar till en lite snabbare autofokus. Får väl dessutom anpassa vidvinkellinsen från G5-an.

Skämt åsido - Canon Pro1 för ca 8000:- ligger bra till. Den kostnaden kan jag stå ut med i avvaktan på drömkameran för småbild. Den dyker nog upp om några månader.
 
Atle Hansen skrev:
Vad gör man så länge om man behöver 8 Milj pixlar och vill ta skarpa bilder utan att belåna huset?
Du fotar bara motiv som inte rör sig och tar flera bilder som du fogar ihop i datorn efteråt.

Som jag ser det finns inget annat allt än att uppgradera inom kompaktkameramodellerna.
Konstigt resonemang, du vet väl att bildkvaliteten är bättre med en 6MP-systemkamera med lämplig optik än en 8MP-kompakt?

[...] i avvaktan på drömkameran för småbild. Den dyker nog upp om några månader.
Byt månader till år, jag som pessimist tror inte ens det räcker med några (dvs. 2-3) år.
 
kaw skrev:
Konstigt resonemang, du vet väl att bildkvaliteten är bättre med en 6MP-systemkamera med lämplig optik än en 8MP-kompakt?
Exakt, de 8mp kompakt/alltiett kamerorna som kommit har haft rätt bedrövlig bildkvalitet..mycket brusiga och med kromatisk aberration..inget som tål några större kopior.
 
sälj bladar´n

Du har ju rätt justa bilder här på fotosidan..

Så, varför inte skrota bladarn, skaffa en canon D1s och kör så det ryker. Du tappar egentligen inget mot mellanformat, möjligen lite skärpedjupskontroll på nån mm eller så.
Du kan lugnt dra upp bilder från detta hus i A2.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.