ANNONS
Annons

digitala foton på film?

Produkter
(logga in för att koppla)

LSW

Aktiv medlem
Tänkte på en grej... Är det på något sätt möjligt att föra över digitala bilder till analog film?

Fast det lär ju inte bli så bra kvalitet på den analoga bilden då.
Finns det verkligen inget annat sätt?

Fast det lär ju inte bli så bra kvalitet på den analoga bilden då.
Varför inte? Det som sätter gränsen på slutresultatet är kvaliten på den utskrivna digitalbilden och vilket analoga filmformat du tänk använda.

Men det känns som att kasta massa pengar i sjön med ett sånt här projekt.

HELT OT: Nu är jag iofs inte hjälpsam på något sätt, men jag blir nyfiken på syftet?

Jag har börjat framkalla analoga foton på stenar (och andra diverse föremål) med hjälp av en emulsion, och jag skulle vilja ha några digitala foton på stenar också, men det går ju bara göra i mörkrummet, inget man kan skriva ut från datorn liksom. har en känsla av att stenen kommer fastna i skrivaren då. ^^
så därav syftet att jag vill ha digitala foton på en analog filmremsa.

Jag har börjat framkalla analoga foton på stenar (och andra diverse föremål) med hjälp av en emulsion, och jag skulle vilja ha några digitala foton på stenar också, men det går ju bara göra i mörkrummet, inget man kan skriva ut från datorn liksom. har en känsla av att stenen kommer fastna i skrivaren då. ^^
så därav syftet att jag vill ha digitala foton på en analog filmremsa.

Kan det här vara något att börja nysta i? http://www.permajet.com/product/140/Digital_Negative_Transfer_Film.html

Verkar vara en "film" du kan skriva ut på i en vanlig skrivare förutsatt att du gjort förarbete på den digitala film för att få den till ett transparent negativ...

Detta har jag också tänkt på och kommit fram till samma ide. Att skriva ut en negativ bild på OH-film och sen köra den i förstoringsapparaten som ett vanligt negativ. Har ingen aning om hur kvalitén kan tänkas bli. Kan tänka mig att kvalitén skulle bli bra i stort format och framkalla på samma vis som man gör med storformatsnegativ. Kontaktkopior kanske? Kul projekt i alla fall om man orkar och har tid.

//FG

Det är väl bara att prova att fota av bildskärmen? Visa bilden så stor som möjligt på skärmen, och ta en bild av det (med analog film). Tror knappast att det blir dålig kvalitet iallafall.

Ja det finns lab som kan skapa nya negativ från digital medium.
Den stora marknaden i fallet är nog kopierade diapositiv.
Fråga labbet och kan inte det labbet så kan de säkert rekommendera ngt labb som kan.

Åtminstone för några år sedan fanns det företag som erbjöd vanliga 35mm diabilder från digitala filer. De jag såg var nog mest inriktade på presentationer av olika slag och deras marknad har väl kollapsat i takt med priserna på videoprojektorer, men någon måste väl ha apparaterna kvar i någon skrubb någonstans... Så jag håller med Erik S, ring några labb och fråga.

Det finns lab, i alla fall i England, som du redigerar bilden i datorn.
Skriver ut ett negativ.
Kopierar till sist bilden i mörkrum.

Varför? Gissar att det ses som "finare" med en analogt kopierad bild. Ja kanske hållbarheten är mer dokumenterad och bättre.

Jag hade ringt/mailat Crimson.

Nopp!

Det finns lab, i alla fall i England, som du redigerar bilden i datorn.
Skriver ut ett negativ.
Kopierar till sist bilden i mörkrum.

Varför? Gissar att det ses som "finare" med en analogt kopierad bild. Ja kanske hållbarheten är mer dokumenterad och bättre.

Jag hade ringt/mailat Crimson.

Skickar du en digital fil till crimson så kopierar de den analogt! (fast belyser pappret med en speciell projektor istället för med vanlig förstoringsapparat)=Samma hållbarhet!

Skickar du en digital fil till crimson så kopierar de den analogt! (fast belyser pappret med en speciell projektor istället för med vanlig förstoringsapparat)=Samma hållbarhet!
Vad är det som är nej?
Att det finns i England eller att man kan ringa Crimson och fråga var de kan få hjälp med att skapa ett negativ?

Hej, jag har inget svar, men pröva att ställa frågan här:

dpug.org

Det är engelskspråkigt forum som intresserar sig för hybrider mellan analogt och digitalt. Man brukar få ruskigt tekniska svar.

/Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar