Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitala fotolabb

Produkter
(logga in för att koppla)

ted662

Medlem
hej. undrar ifall nån kan tipsa om bra digitala fotolabb, bor i göteborg.

fotolabb via nätet alltså. tacktack
 
..

ok är det bra kvalite på bilderna ? hur lång tid tar det innan man får dom i brevlådan? tacktack
 
Kvaliten tycker jag är mycket bra, har dock bara kört med deras tjänster Poster och Prefix.

Brukar inte ta mer än några dagar, 1-3 kanske. (Har inte tagit längre tid för mig iaf.)
 
Jag blev lite skrämd av Crimson. Försökte få de att förklara hur man skall göra när bilden är lite redigerad i PS. Jag har via Expert o Fotoqvick blivit bränd då mina lätt redigerade bilder ofta får fula färgstick. Crimson kunde inte enkelt förklara hur man går till väga för att få deras machiner att känna av rätt färgprofil.
 
paul innergård skrev:
Jag blev lite skrämd av Crimson. Försökte få de att förklara hur man skall göra när bilden är lite redigerad i PS. Jag har via Expert o Fotoqvick blivit bränd då mina lätt redigerade bilder ofta får fula färgstick. Crimson kunde inte enkelt förklara hur man går till väga för att få deras machiner att känna av rätt färgprofil.

Ähum, nu ska väl inte deras maskiner känna av nån profil utan möjligtvis konvertera till en profil som är anpassad efter maskinen. För att göra det behöver de känna till vilken profil bilden har, men den är normalt inbäddad och inget man behöver bry sig om. Det sker oxå, men bara på prefix-tjänsten vad jag vet. Där är å andra sidan kraven rätt höga på att man själv gjort rätt. Med de andra tjänsterna så sker inte profilkonvertering. Det sker normalt inte heller på ett vanligt labb.

Mvh
Maverick
 
Crimson har jag testat några gånger. Schyssta priser, bra kvalitet, och helt okej leveranstid.
Problemet jag har haft är att det är så jäkla svårt att få deras system att funka. När man laddar upp bilderna alltså.

Har testat med Internet Explorer och funkar inte alls (finns ingen knapp för att välja bilder).

Med Netscape funkar det kanon ända tills man ska gå vidare till betalning och sånt. Då stängs hela webläsaren ner.

Firefox brukar funka, men först på tredje försöket eller så.

Ingen annan som haft dessa problem?
 
Maverick skrev:
Ähum, nu ska väl inte deras maskiner känna av nån profil utan möjligtvis konvertera till en profil som är anpassad efter maskinen.
Nu måste man utgå från något om man ska konvertera till något annat. De flesta labb utgår från att allt som kommer till dem är i sRGB och använda det som utgångspunkt när man konverterar till sin skrivarprofil. Men om man om man startar fel hamnar man fel till slut även om man har en bra profil.

Crimson och en del andra professionella labb utgår från den inbäddade profilen när de konverterar till sin skrivarprofil. Så se till att bädda in en profil när du sparar bilden.

Stefan
 
imajica skrev:
Crimson har jag testat några gånger. Schyssta priser, bra kvalitet, och helt okej leveranstid.
Problemet jag har haft är att det är så jäkla svårt att få deras system att funka. När man laddar upp bilderna alltså.

Har testat med Internet Explorer och funkar inte alls (finns ingen knapp för att välja bilder).

Har skickat filer till crimson utan några som helst problem med IE. Använder deras Prefix tjänst som ger mycket bra utskrifter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.