Annons

Digitala fotolabb, nu tar vi en vända till

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn Jansson

Aktiv medlem
Hej, har hittils mestadels kört med Proprint, men har efter de senaste framkallningarna blivit missnöjd med deras resultat. Först trodde jag det var jag som inte skötte mig bakom spakarna men min senaste omgång dit tyder på annat. Jag skickade bilder till dem som jag skulle använda som ansökningsprov, med andra ord VIKTIGA bilder.
Först framkallade dom dem på fel storlek, detta är väl egentligen inget större katastrof då de erbjöd mig nya gratis men för mig med en kort marginal till arbetsprovernas inlämningsdatum var det inget kul. Färgerna på dessa bilder var rätt okej.

Senare kommer de nya bilderna i rätt format och gjorda utifrån samma orginalbilder som proprint gjorde de första bilderna utifrån. Färgerna som jag påpekade var till belåtenhet var nu helt åt skogen.

Har varit lite missnöjd tidigare med deras resultat angående färger, men denna sista miss har gjort att jag nu söker efter råd om andra alternativ på framkallningsfronten. Jag vill ha ett säkert labb som levererar en stabil färgbild och inte varierar hur som helst. Jag tyckte proprint var riktigt bra första gångerna jag anlitade dem men pallar inte med denna ryska roulette, jag vill veta vad jag får i fortsättningen.

Skulle uppskatta tips på företag ni tycker funkar bra och gett någorlunda bra färger utifrån en okalibrerad skärm, har en powerbook och kan inte lita fullt på det jag ser, med jag vet att bilderna inte skall behöva bli helskumma i tryck. Dessa två helt olika resultat med samma orginal är ju oroväckande.

Mvh /Björn

Skall låte bli det :)

Kanske testa Fuji igen, men förra sommaren då jag jämförde dem med Proprint så vann Proprint på knockout, men tiderna kanske förändras, för nu är jag ju uppenbarligen missnöjd med det senare.

Jag håller på Fotolabo.

När jag skickar bilder till dem skickar jag med en referensbild (alltid samma bild) och variationen är inom toleranserna enligt mig.

Bilden är en vanlig familjebild med hudtoner, röda leksaker, grön kudde, ett fält som jag fyllt med neutralgrå färg (att kontrollera den så kallade gråbalansen är ett säkert sätt att se avvikelser i processen) samt ett med helsvart för att kontrollera maxsvärtan.

Jag använder Fotolabos PRO-bilder där jag konverterar till deras profil innan jag skickar in till labbet. Då justerar de inte bilden och om jag skickar samma bild igen beror eventuella avvikelser på deras labbprocess.

Det kan vara bra att veta att Fotolabo använder ett Agfapapper med något lägre färgmättnad än Fujis papper. Perfekt för porträttbilder men vill man ha starka röda färger är ett Fujilabb ett bättre val. Om man hittar ett man gillar och litar på.

Senast ändrad:
Har testat fotolabo en gång och de var helt okej, blir nog till att låta dem kopiera nästa gång.
Må hända att Proprint har fått mer kunder än de klarar av iom all publicitet senaste året.
Bara att testa vidare.

LoFoto?
Har hört många positiva kommentarer om detta men aldrig testat själv. Ska göra.

Det var tråkigt att du blev missnöjd med de nya bilderna. Är en kund missnöjd brukar vi alltid försöka fixa om det om det finns tid. Men nu fanns det en deadline så en omkopiering hanns inte med läser jag här. När vi pratades vid i telefonen så missförstod jag nog dig, vi lättade en bild enligt önskemål. Jag tittade på dina filer och de var väldigt olika i tyngd och färg mot en mer "vanlig" bild och eftersom du hade redigerat dom så borde det bli bäst att kopiera utan korrigering. Jag körde fram en omgång med korr och en utan korrigering. Jag granskade de nya bilderna och tyckde de var renast i färgerna de som var körda utan korrigering. Nu gillade du de dTFS korrigerade bilderna bättre. Ja med facit i handen så skulle jag givetvis ha skickat båda varianterna.

Hej Stefan, var inte meningen att hänga ut er, jag tycker att ni tidigare gjort ett mycket bra jobb och er support är outstanding, men har haft strul med färgerna på sistonde. Skärpan är annars mycket bra. Vi kanske kan tala vidare på mejl angående färgprofilen och de problem jag haft. jag skulle gärna fortsätta framkalla hos er om vi kan hitta en lösning på färgproblematiken.
Sedan blev det ju lite extra känsligt då jag hade en deadline själv att hålla.

Jag hör av mig på mejl till dig.

Mvh /Björn

en gång har det strulat för mig oxå ang. proprint, men vad gör det när dom ställer upp med den absolut bästa supporten och servicen jag nånsin skådat i branchen!!
(som vanligt måste jag flika in att team framkallning är det sämsta labbet genom tiderna, där blir man kallad för j*vla h*ra och spottad i ansiktet om man klagar det minsta på färgerna. dock är det ju ett analoglabb, så de hör inte hit)
sen är proprint otvivelaktigt snabbast! jag som alltid har bråttom väljer helst proprint.
för större kopior än 20x30 så väljer jag alltid fotolabo. dom är dock rejält långsamma.

dessa två labb tycker jag är klart bäst.

jag beställde 10 st 30 x 20 kopior av Profoto och fick en räkning 724 :-

efter trevlig bemötande visade det sig att jag hade fått fel faktura och dom skickade en ny.
bilderna blir mycket trevliga med!

Jag har hittills använt mig av Proprint två gånger och jag är ganska nöjd.

Den senaste beställningen var även för min del bilder som skulle skickas som arbetsprover för en kursanmälan. Det höll dock på att gå åt h...ete pga strul med deras adressdatabas. Jag hade ändrat min adress på nätet, pga flytt. Men det hade inte uppdaterats överallt. Därför skickades bilderna till min gamla adress varifrån dom blev eftersända. Fick bilderna samma dag som var sista anmälningsdagen. Jag borde ju givetvis varit ute i bättre tid kan tyckas, men dom brukar vara snabba, så jag litade på dom. Dessutom blev utskrifterna lite sneda. Jag har inte anmärkt på det, då det ändå inte fanns utrymme att få nya.

Bildkvaliteten är jag dock MYCKET nöjd med så här långt! Har endast beställt svartvita foton, förutom EN färgbild, men ändå... Bilderna ser ut som på min skärm.

mvh
Christer

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar