Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitala bilder i vanligt album

Produkter
(logga in för att koppla)

simons

Aktiv medlem
Jag har nu under ganska lång tid försökt att hitta ett fotoalbum som passar till mina digitala fotoutskrifter (11x15cm), men utan att ha hittat något tillräckligt tillfredställande.

Plastficksalbumena går inte att använda alls eftersom de är anpassade för 10x15-kort. Finns det överhuvudtaget 11x15-plastficksalbum?

Det vanliga måttet för fotoark är 33x23,5cm, men det ser väldigt fult när bara en stående bild får plats på bredden (två 10x15 stående får plats). Finns det andra mått på rektangulära fotoark eller är fyrkantiga fotoark (33x33cm) den enda lösningen?

Vad använder ni för album till era digitala fotoutskrifter?

"Plastficksalbum" tycker jag är oanvändbara eftersom man inte kan plocka in stående/liggande bilder växelvis.

Om man - som jag - inte orkar klistra upp bilderna så tycker jag att albumblad i A4 med en självhäftande skyddsfolie över hela sidan är idealisk. De är hålslagna så att man fritt kan välja en passande pärm.

Man textar på kartongen eller lägger lätt in etiketter. Det är enkelt att lyfta på plasten och redigera om sidan, även långt efter den ursprungliga monteringen.

På min förpackning står det Backemarks Art.nr.02048

Efter ännu en runda på stan utan tillfredställande resultat har jag nu skrivit e-post till en grossist av fotopapper och fotoalbum för att få reda på om lösningar till digitala bilder är på gång. För det verkar onekligen inte finnas några sådana på marknaden idag.

janf skrev:
"Plastficksalbum" tycker jag är oanvändbara eftersom man inte kan plocka in stående/liggande bilder växelvis.

Om man - som jag - inte orkar klistra upp bilderna så tycker jag att albumblad i A4 med en självhäftande skyddsfolie över hela sidan är idealisk. De är hålslagna så att man fritt kan välja en passande pärm.

Man textar på kartongen eller lägger lätt in etiketter. Det är enkelt att lyfta på plasten och redigera om sidan, även långt efter den ursprungliga monteringen.

På min förpackning står det Backemarks Art.nr.02048

Det fanns tidigare ett system där man köpte lösblad (blad å blad - det var hårda sidor) som var plastöverdragna. Under plasten var remsor med "post-it-lim", eller vad man ska kalla det. Sen köpte man små skruvar. Ju fler blad som skulle in i albumet, desto fler skruvar som man alltså trädde albumsidorna på. Dessa skruvar skruvades fast i en pärm.

Men vad jag har hört, så finns inte detta system att köpa längre. Eller?

Finns det nåt annat smart? Jag kikade på Backemarks hemsida, men den var inte så informativ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar