Annons

Digital zoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Detta är egentligen ingen riktig zoom utan endast att kameran beskär i bilden. Ju mer du zoomar desto sämre upplösning.
CyberPhoto

Betyder inte detta att en bra kamera ska sakna digital zoom? Efter kikat på flera kameror inser jag att endast en del systemkameror saknar digital zoom. Varför är det så få kameror som inte saknar digital zoom eller har de bara inte skrivit ut digital zoom? De systemkameror som helt saknar digital zoom enligt teknisk data är de från Canon och Nikon. Systemkamerorna från Panasonic och alla kompaktkameror har digital zoom. Varför? Missuppfattar jag begreppet?

Varför inte? Det är en funktion som i princip inte kostar något och kan vara användbar i vissa situationer.

Att det saknas på systemkameror beror på att med dem använder man i huvudsak den optiska sökaren.

Betyder inte detta att en bra kamera ska sakna digital zoom? Efter kikat på flera kameror inser jag att endast en del systemkameror saknar digital zoom. Varför är det så få kameror som inte saknar digital zoom eller har de bara inte skrivit ut digital zoom? De systemkameror som helt saknar digital zoom enligt teknisk data är de från Canon och Nikon. Systemkamerorna från Panasonic och alla kompaktkameror har digital zoom. Varför? Missuppfattar jag begreppet?

Systemkameror med spegelhus har normalt inte digital zoom, medan systemkameror utan spegelhus antagligen har det, om de inte är mätsökarkameror.

Canon och Nikon och flera andra har spegelhus, medan Panasonic och några andra inte har det.

Men stirra dig inte blind på det, det är ingen nackdel att ha digtal zoom på kameran, man skall bara strunta i att använda den. Det finns ingenting som digital zoom i kameran kan göra som du inte kan göra i datorn efteråt och sannolikt få bättre resultat.

Det finns ingenting som digital zoom i kameran kan göra som du inte kan göra i datorn efteråt och sannolikt få bättre resultat.
Nja, den digitala zoomen kan ju göra att man ser vad man fotograferar, om det rör sig om något som är ganska långt borta.

Nja, den digitala zoomen kan ju göra att man ser vad man fotograferar, om det rör sig om något som är ganska långt borta.

Hur menar du? Menar du att du ser ett syfte i att fotografera med digital zoom trots att det innebär sämre upplösning med anledningen att objektet befinner sig långt borta? Är det inte smartare att istället använda superzoom eller långzoomare?

Håller med dig helt, Rebecka, det vore bättre att använda en kamera med längre optisk zoom. Men det kan ju finnas situationer där man inte har möjlighet att köpa ny kamera men ändå vill se vad man fotograferar.

De flesta systemkameror har väl "Live view" nuförtiden? På åtminstone min D90 kan man förstora bilden på skärmen, vilket är en sorts digital zoom, fast utan dess nackdel, att beskära bilden.

Per.

Digital zoom är en fullständigt meningslös funktion. Det enda funktionen gör är att beskära den "analoga" bilden så att den framstår som zoomad. Konsekvensen blir dock att bildens upplösning minskar i motsvarande grad som du "zoomar".

Vill man göra utsnitt ur en originalbild gör man det i efterhand. Digital zoom är egentligen bara meningsfull i mobilkameror där man vill skicka bilden direkt och inte har några större krav på bildernas upplösning.

Jag har nyss gjort ett test.

Mitt test visade sig att om man använder evaluerande ljusmätning och digitalzoomade så gjordes ljusmätningen endast över den inzoomade rutan, till skillnad från den optiskt inzoomade bilden. Bilderna gav två olika exponeringar och därmed kunde man inte lika gärna bara beskära bilden på datorn för att få exakt samma resultat. Med spotmätning blev det en annan femma dock.

Testet finns här: http://weloow.se/david/?p=1714

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar