** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Digital projektor

Produkter
(logga in för att koppla)

Stenar

Ny medlem
Planerar att köpa en digital projektor med HD i bra kvalitet för visning av i första hand stillbilder. Tar mest natur och i första hand landskap. Ska kunna användas både i hemmamiljö och i större utrymmen. Är det nån som har tips om bra projektorer ? Erfarenheter av Panasonic PT-AE 4000E eller BenQ W6000 ? Tacksam för alla tips, vad man bör tänka på, LCD eller DLP, mm.

Lennart H

Panasonicen sälj väl inte i Sverige? Fördelen med den, liksom flera andra av Panasonics fabrikat är att den har 2x zoom vilket är ovanligt. Den är också lite ljusvagare än Benq så det beror lite på hur stora lokaler du tänker visa bilderna i och hur väl de går att mörklägga.
Jag skrev lite om projektorer i en annan tråd för en tid sedan:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=125498
Det handlade där om projektorer med lägre upplösning.

Om projektorerna är rätt inställda så är min erfarenhet att det inte har någon avgörande betydelse för kvaliten på stillbildsvisning om det är lcd eller dlp.

Hej Sten!

Tack för ditt svar. Du verkar väl insatt i ämnet. Jo Panasonic PT-AE 4000E säljs nu i Sverige. Kostar drygt 20 000. Kikar också på några av Epsons projektorer. Har hört att Epsons inte är så bra optiskt. Har du nån erfarenhet av dom ? Den här regnbågseffekten på vissa dlp-projar - är det nåt att hänga upp sig på ?

Tycker att det är väldigt svårt att få synpunkter på projar från aktiva fotografer. Det måste väl finnas massor av fotografer som har bra eller dåliga erfarenheter av digitala projektorer. Hade för en tid sedan liknande fråga i norska foto.no. Inte något svar! Är det fortfarande få som visar sina digitala bilder på duk ?
Även våra fototidskrifter har väldigt sparsamt med info om projektorer. Däremot finns det mycket material om hemmabioanläggningar för visning av filmer. Kan man utgå från att om en projektor är bra för visning av film så är den också bra för stillbild? Eller vad vad skiljer en bra " filmprojektor" från en bra stillbildsprojektor ?

Hälsningar

Lennart

Jag har inge bevakning av trådarna och varit borta en tid så jag har inte sett dina frågor.

Det är ganska vanligt att fotoklubbar har digitalprojektorer, de flesta har troligen 1024x768 i upplösning på dem, i några fall mindre och i enstaka fall full hd. I klubbsammanhang (och i Riksfotostämmans olika klasser) har man tidigare nöjt sej med bilder som varit 700x700 pixlar, numera tror jag maxmåttet är 1024x1024. Misstänker man att ens bilder kommer att visas med en projektor med med maxhöjden 768 så anpassar i varje fall jag mina bilder till det då de annars upplevs oskarpa.

Det är dessutom numera vanligt i fototävlingssammanhang att juryn redovisar mot digitala bilder på duk, även om bilderna i original hänger i samma lokal. Arrangören har då oftast helt enkelt fotograferat av pappersbilderna och gjort dem digitala.

Själv är jag van vid att se bilder på duk eftersom jag fotograferat med dia i snart 50 år och alltså fortsatt med det i digitalåldern. Men jag tror att många numera visar sina bilder på de allt större platt-tv-apparaterna som visar full hd 1920x1080 och så gör även jag ibland fast jag har en relativt liten burk på 32", det är bara att koppla in laptopen och köra.

Men ska man visa bilder för ett större auditorium så är det naturligtvis projektor som gäller. Likaså blir det mera biokänsla om man ser på film.

Svaret på frågan om man kan utgå från att en projektor som är bra på att visa film ochså är bra på att visa stillbild måste bli att det troligen är fallet. Skärpa, kontrast och naturlig färgåtergivning är viktigast. Projektorer med en ljusstyrka på 2000 ANSI lumen klarar av en rätt stor lokal om den kan mörkläggas väl. Projektorn behöver ju inte stå längst bak i lokalen utan kan stå längre fram. Eftersom ljudnivån är lägre än på en diaprojektor stör den inte lka mycket. Många projektorer har i dag väldigt låga ljudnivåer, särskilt om de körs i sparläge.

De flesta projektorer av klass har möjlighet till mängder av inställningar av färg och kontrast samt även olika fasta kombinationer av färgton och kontrast. Tittar man på stillbilder så brukar inget av de här utom möjligen natural eller neutral vara något alternativ. Man kan oftast ställa in så det ser bra ut och sedan spara den inställningen som en användare. De projektorer jag har stött på har haft möjlighet att spara flera användares inställnimgar.

Att läsa bruksanvisningen i förväg kan vara ett sätt att bilda sej en uppfattning om en apparats för- och nackdelar. Ibland kan man få tag i den på nätet, ibland kan man kolla i butiken eller låna en av någon som har en likadan apparat som man är intesserad av och kanske rent av få en personlig recension av ägaren. Det är inte säkert att en projektor visar samma antal pixlar när den kopplas till en dator som den gör när den kopplas till en dvd eller blue ray-spelare. Det kan bero på vad datorns grafikkort klarar av.

Panasonic har sina manualer på hemsidan:
https://eww.pavc.panasonic.co.jp/projector/extranet/main/manual/
Även Infocus har viss info på sin hemsida, dock inte manualer.
Hur de andra tillverkarna har vet jag inte, men det är troligt att de har något. Man skiljer ofta på hemmabioanläggningar och kontorsprodukter. Den Infocus 34 (dlp i 4/3 format 1024x768) klubben har är nog egentligen en kontorsprojektor, men rätt inställd levererar den utmärkta bilder på duk.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar