Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital Konica Minolta eller Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

MicaelKarlsson

Aktiv medlem
Skall inhandla en digital systemkamera och har fastnat för dessa:

- Konica Minolta Dynax 5D
- Konica Minolta Dynax 7D
- Nikon D50
- Nikon D70s

Vilken skulle Ni valt?
(Invägt kvalité, pris, användarvänlighet och pris på tillbehör som filter och objektiv)

Kanske skall säga att jag användet Konica FT-1 motor (sedan ca: 15-20 år)

Micael
 
Mitt val skulle defintivt bli KM 5D. Den har mycket som talar för sig.

Nikon D70 verkar vara ganska nära KM 5D, men jag tror att Du får mest för pengarna om Du köper en 5D.

Även när det gäller tillbehör så är min gissning att de ligger nära varandra.

Det viktigaste är dock att Du, just Du, tycker om kameran. Inte vad jag eller någon annan säger åt Dig.

Besök en affär och kika, kläm och prova kamerorna. Om Du har en kompis som äger lämpliga minneskort (Compact flash) , ta med ett kort och be att få ta några testbilder i affären. Sedan kan Du gå hem och kika på resultatet.

/Jörgen
 
Tack för tipsen Jörgen!

Det blev en Konica Minolta 5D som efter lite testande verkar vara precis det jag letade efter.
Efter lite "klämmande och testande" var valet enkelt.
 
Kul att det blev Minolta

Hej Mikael,

Kul att Du hittade något som Du fattade tycke för. Det är en mycket viktig synpunkt också när man skall välja kamera.

Hoppas att Du kommer att fotografera massor med fina bilder.

Jag såg att Du har köpt två sigmaobjektiv, 18-50 och 55-200. Har själv tittat på dessa Då de verkar väldigt billiga. Skall bli intressant att se bilderna som Du tar dessa objektiv.

mvh

/Jörgen
 
Håller med dig, klämde lite på en Nikon D50 men den passade inte mig så bra, jag gillade 5D bättre. Kanske för ag fotograferat med Konica i ca: 20 år.

Visst kan jag lägga upp bilder, men jag vill lära mig kamera och objektiv lite bättre så det inte blir handhavandefel från min sida.

Kan ju lägga upp en testbild jag tagit. Originalbilden är lite mörkare
 

Bilagor

  • pelargon.jpg
    pelargon.jpg
    19.3 KB · Visningar: 208
Ta´t lungnt, ta en Toy

Fin bild, men svår att bedöma i det lilla formatet.

Det är dock ingen brådska, Du kommer väl i sinom tid att lägga upp bilder i Dina album. Det går ju att labba en hel del med en digitalkamera. Testa och prova.

Orsaken att jag har kikat lite på just de objektiven är att de är rackarns små. Fotat idag med Tamron 28-200, men vill ha mer vidvinkel. En 18-200 vore ju mums, men de här två ger kanske bättre bilder? Tamron 18-200 kostar 4000:00, de här två blir faktiskt billigare.

Vi hörs

/Jörgen
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.