Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital King 0.7x PRO HD wide-angle converter

Produkter
(logga in för att koppla)

kvarndalen

Aktiv medlem
Hej

Jag ville ha lite mer vidvinkel på min kamera, som har 24 mm som "vidast"

Har testat olika "billiga", men dom var helt kass.

Nu har jag köpt en "Digital King 0.7x PRO HD" för 69 pund och den verkar fungera bra.

Jag kommer att använda linsen till minst två kameror.
Den ena är en Sony DSC HX9V.
men den kameran har ingen filtergänga.
Det har däremot min nya kamera Panasonic DMC LX7, den har även en tub som man fäster i kamerahuset, så att man kan ha riktigt tunga tillsatslinser, även om objektivgängan på 37 mm räcker till lättare prylar.

Jag ville prova att ha detta "Digital King 0.7x" på min HX9V.
Har tidigare sett en film på Youtube, där en man visar hur han limmar fast en sarg till ett 37 mm filter.

Jag testade denna metod, men det höll inte, max ett filter kunde man ha.
Så provde jag själv att göra likadant, men jag använde cyanoakrylat gel och även flytande, för att förstärka det ytterligare.
Provade med en billig tillsats, som var ganska tung, men det kändes lite osäkert, även om den inte ramlade av.

Nu har jag gjort en liten film, som visar hur jag menar man kan göra så att det blir lite stabilare.

Lägger även upp en länk till en bild jag tog i går kväll med HX9V där det är 19 mm i vidvinkel.
Själv är jag nöjd, det blir i alla fall inga svarta hörn.
Bild:

http://img832.imageshack.us/img832/5396/king071920.jpg

Här är länken till filmen på YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=n04hVN5wr0o


Jag kommer ju i första hand använda linsen till LX7, med en tub, då kan man åka ut och filma, det skulle jag inte våga med HX9V, där får 24 mm räcka.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.