Annons

Digital kamera med fast optik?

Produkter
(logga in för att koppla)

ivo

Aktiv medlem
Hej,
fins det någon digital kamera med fast optik typ leica M8 fast billigare och helst lite mindre?
Söker efter en liten smidig kamera för gatufoto.
/Ivo
 
Sigma DP 1 är en ny kompaktkamera med motsvarande fast 28 mm optik. Dessvärre är ljusstyrkan inte så bra, 4. Men det unika med denna kamera är att den har den överlägset största sensorn bland kompakter. Storleken är APS-C, dvs ungefärlika stor somhos flera systemkameror, typ Canon 400 D,Nikon 300 mfl. Detta borgar för goda brusegenskaper även påhögre ISO-tal. Jaghar sett testbilder och kameran verkar även ha ett bra objektiv. Bilderna ser riktigt skarpa och kontrastrika ut. Priset ligger på ca 6 - 7000kr.
Finns bra tillbehör som filterhållare,motljusskydd, separat sökare (vilket närmast ärett måste då kameran i sig saknar optisk sökare.) Med dessa tillbehör liknar den en gammal mätsökarkamera, typ Leica.

En annan variant är att satsa påen liten smidig systemkamera. Det finns några riktigt smidiga saker. T ex Canon 450 (vikt knappt 500 gram). Nikon,Pentax och Sony haralla lättare kameror,somjag tror ändåhåller bra bildkvalitet.Byggkvaliteteten kan iof diskuteras.
Men t ex Nikon brukar ju vara grymma. Olympus har också utmärkt sig med lätta hus. Dock med en rätt liten, om än bra sensor,somt ex Olympus E-510.
Till valfritt husär det bara att spänna fast en fast optik. Brännviddsförlängningen kan iof vara ett problem.En 28 mm förvandlas på t ex en Canon 450 D till 45 mm. Men ljusstarka och bra objektiv finns det en uppsjö av.Sigma har t ex släppt en lätt och bra 30 mm som förvandlas till normaloptik på en APS-c sensor.

Om det var en ren kompaktkamera med vidvinkel du sökte gissar jag att Sigma DP1 är ett bra val. Vikten är låg, ca 300 gram men tyvärr dras den med några små minus (som ljusstyrkan), i övrigt verkar den superb!
 
Minst och billigast av systemkamerorna är Olympus E420 med normalobjektivet 25mm i tunnt pannkaksutförande.
 
Lars tar siesta skrev:
Sigma DP 1 är en ny kompaktkamera med motsvarande fast 28 mm optik. Dessvärre är ljusstyrkan inte så bra, 4. Men det unika med denna kamera är att den har den överlägset största sensorn bland kompakter. Storleken är APS-C, dvs ungefärlika stor somhos flera systemkameror, typ Canon 400 D,Nikon 300 mfl. Detta borgar för goda brusegenskaper även påhögre ISO-tal. Jaghar sett testbilder och kameran verkar även ha ett bra objektiv. Bilderna ser riktigt skarpa och kontrastrika ut. Priset ligger på ca 6 - 7000kr.
Finns bra tillbehör som filterhållare,motljusskydd, separat sökare (vilket närmast ärett måste då kameran i sig saknar optisk sökare.) Med dessa tillbehör liknar den en gammal mätsökarkamera, typ Leica.

En annan variant är att satsa påen liten smidig systemkamera. Det finns några riktigt smidiga saker. T ex Canon 450 (vikt knappt 500 gram). Nikon,Pentax och Sony haralla lättare kameror,somjag tror ändåhåller bra bildkvalitet.Byggkvaliteteten kan iof diskuteras.
Men t ex Nikon brukar ju vara grymma. Olympus har också utmärkt sig med lätta hus. Dock med en rätt liten, om än bra sensor,somt ex Olympus E-510.
Till valfritt husär det bara att spänna fast en fast optik. Brännviddsförlängningen kan iof vara ett problem.En 28 mm förvandlas på t ex en Canon 450 D till 45 mm. Men ljusstarka och bra objektiv finns det en uppsjö av.Sigma har t ex släppt en lätt och bra 30 mm som förvandlas till normaloptik på en APS-c sensor.

Om det var en ren kompaktkamera med vidvinkel du sökte gissar jag att Sigma DP1 är ett bra val. Vikten är låg, ca 300 gram men tyvärr dras den med några små minus (som ljusstyrkan), i övrigt verkar den superb!

Jag hade nog tänkt till mer än en gång innan jag hade köpt Sigman. Är du prenumenant på tidningen Foto så finns testen där. http://www.tidningenfoto.se/Sites/Foto/Default____23248.aspx
 
Efter att ha funderat på saken tror jag en lätt systemkamera är det bästa valet. De väger ju inte mer än en gammal Leica. Därtill möjligheten att slänga på i stort sett vilken typ av optik som helst: lättviktare, härliga vidvinklar, ljusstarka fasta, extrema telen, bildstabiliserade saker etc. Att satsa på en kompaktkamera blir en "låsning". Vikt och pris skiljer inte så mycket heller. De flesta systemkameror levererar dessutom riktigt bra bildkvalitet!
 
ivo skrev:
Hej,
fins det någon digital kamera med fast optik typ leica M8 fast billigare och helst lite mindre?
Söker efter en liten smidig kamera för gatufoto.
/Ivo

Epson-RD1 är billigare än M8, men har inte fast optik...
http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/epson-rd1.shtml

Sedan finns ju Ricoh GR Digital II
och som sagt
Sigma DP1,
där tidningen Proffsfoto skriver: "Sigma DP1 kan bli en modern Leica"
Proffsfoto säger också: Vi har länge saknat en liten lätt och tyst yrkeskamera, Sigma DP1 är ett av de bästa försöken i den vägen hittils".
 
Tack för era bra synpunkter.

Sigma DP 1 kändes spontant klockren, men sen såg jag denna artikel: http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/sigma-dp1.shtml
som gjode mig lite tveksam, den fick både ris och ros. Jag tänkte att jag skulle kolla in tidningen Fotos test också, som Inge föreslår.
En Olympus E420 med "pankakan" är inte heller en dum ide. Den eventuella nackdelen för min del med den varianten är att "pankakan" motsvarar en normal, och i detta fall föredrar jag en vidvinkel. Ett "normalt" objektiv (vidvinkel) på E420 gör den i princip lika stor som tex. en mindre/enklare modell av Canon, då jag i övrigt kör Canon så är det i så fall kanske en investering som passar bättre ihop med resten av min utrustning. Börjar man tänka i dom banorna så är jag tillbaka på steg ett... Iden var ju att kameran skulle vara av bra kvalite, ej sticka i ögonen på folk samt så pass liten att man kan ta med den hyfsat obehindrat ;p

/Ivo
 
En sak att väga in i bedömningen av kamera är ju att de där speglarna låter en hel del. Man kanske tycker att det inte gör så mycken, men när man sitter på tunnelbanan och ska fotografera människan mitt emot kan det vara skönt med en tyst kamera :)
 
Det blev till slut en Ricoh GR Digital II. Bara hålla tummarna att jag blit nöjd, väntar med spänning att den skall levereras :)

Tack för hjälpen.
/Ivo
 
ivo skrev:
Det blev till slut en Ricoh GR Digital II. Bara hålla tummarna att jag blit nöjd, väntar med spänning att den skall levereras :)

Tack för hjälpen.
/Ivo

Berätta gärna sen hur du upplevde kameran, både hanteringsmässigt och bildkvalitén.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.