ANNONS
Annons

Digital kamera med analog känsla?

Produkter
(logga in för att koppla)

kollektiv

Medlem
Hej!

Jag ska köpa en ny kamera då min gamla kamera är för stor och otymplig. Jag har nu en Sony a100. Den är inte jättestor, men ändå stor. Efter att ha provat på analog fotografering med ett par sovjetiska kameror (en zenit ET och en Smena 8m) har jag börjat gilla det helmanuella mer och mer. Att fotografera med begränsningar (bl.a. begränsat antal foton som analogt ger) är på ett sätt mer stimulerande än att fotografera fler möjligheter, vilket är något jag tycker om.

Men tyvärr är jag inte särskilt rik och har inte råd att alltid fotografera analogt, det blir för dyrt i längden. Därför vill jag ha en digital kamera med den känslan som de analoga kamerorna har, fast som fotar digitalt.

De aspekter på den nya kameran som jag vill ha är:
*Möjlighet till helmanuellt utförande (inkluderande vridande på zoomobjektiv och fokus snarare än tryckandet på knappar för att zooma och autofokus).
*Relativt liten kamera och lätt (runt ett halvt kilo). Gärna robust utseende (jfr. Leica m8), dock inget behov av att kunna byta ut objektiv.
*Gärna fototekniska begränsningar som kan utveckla fotograferandet (inte få megapixlar eller dålig fotokvalitet, men orealistiska ljusresultat på exponeringarna eller liknande (jfr. Toycams såsom Holga, etc.)).

Jag förstår att det är svårt att hitta såna här kameror, jag har själv letat efter den perfekta kameran och har varit inne på allt från Nikon p7000 till Leica m8 (dyr!) och Panasonic gf2. Men de har alla sina baksidor, så om ni har några bra idéer vore det välkommet!

Tack på förhand!

Hej!

Jag ska köpa en ny kamera då min gamla kamera är för stor och otymplig. Jag har nu en Sony a100. Den är inte jättestor, men ändå stor. Efter att ha provat på analog fotografering med ett par sovjetiska kameror (en zenit ET och en Smena 8m) har jag börjat gilla det helmanuella mer och mer. Att fotografera med begränsningar (bl.a. begränsat antal foton som analogt ger) är på ett sätt mer stimulerande än att fotografera fler möjligheter, vilket är något jag tycker om.

Men tyvärr är jag inte särskilt rik och har inte råd att alltid fotografera analogt, det blir för dyrt i längden. Därför vill jag ha en digital kamera med den känslan som de analoga kamerorna har, fast som fotar digitalt.

*Möjlighet till helmanuellt utförande (inkluderande vridande på zoomobjektiv och fokus snarare än tryckandet på knappar för att zooma och autofokus).
*Relativt liten kamera och lätt (runt ett halvt kilo). Gärna robust utseende (jfr. Leica m8), dock inget behov av att kunna byta ut objektiv.
*Gärna fototekniska begränsningar som kan utveckla fotograferandet (inte få megapixlar eller dålig fotokvalitet, men orealistiska ljusresultat på exponeringarna eller liknande (jfr. Toycams såsom Holga, etc.)).

Jag förstår att det är svårt att hitta såna här kameror, jag har själv letat efter den perfekta kameran och har varit inne på allt från Nikon p7000 till Leica m8 (dyr!) och Panasonic gf2. Men de har alla sina baksidor, så om ni har några bra idéer vore det välkommet!

Tack på förhand!

Vilken systemkamera som helst ställt i manuellt läge?

Om vi bortser från det faktum att film beter sig annorlunda än digitala sensorer vad det gäller ex. tålighet för felexponering.

Så går det ju utmärkt att ställa de absolut flesta kameror i helt manuellt exponeringsläge.
Samt att stänga av AF på objektiven.

Problemet skulle möjligen vara att digitala kameror inte har samma typ av mattskivor, vilket gör manuell fokus lite mer komplicerad.

Digital systemkamera med manuellt objektiv? Tex Nikon D40 eller vad de heter med ett gammalt Nikkor Ai. Om du fotar vidvinkel blir fokus mindre kritiskt, särskilt på små bländare.

En till sak man kan göra för att få mer "analog" känsla är ju att stänga av bildvisningen och inte kolla på bilderna förrens man "framkallar" dem.

Olympus E-P2 skulle kanske kunna vara något även för dig? Jag hade ganska exakt samma krav som du när jag köpte min och jag är helnöjd. Tillsammans med SLR Magic toylens 26mm f/1.4 får du väldigt mycket toycamera-känsla. Du kan kolla bland mina bilder eller min blogg http://pen2pix.blogspot.com på bilder jag tagit med den.

Hej!

Tack på förhand!

Nex 5 kanske ?

Fuji X100 kostar ändå 11-12 000 kr, visst är det en läcker kamera men jag tror inte det är det TS är ute efter med tanke på att analogt foto blir för dyrt.

Jag tror inte det finns något förutom Leicas modeller som ger dig exakt vad du är ute efter, men som sagts tidigare kan du kika på t.ex. en billig Nikon som D40, D50, D60, D3000, D3100 eller något liknande. Jag har för mig att Pentax också är kompatibla med gamla manuella objektiv.

Fast en sak måste jag säga, en systemkamera blir aldrig direkt liten även om det är en liten modell. Tycker du att den du har nu är alldeles för stor är det nog risk för att alla andra också kommer att vara för stora. Så stor skillnad är det inte på dem. Dessutom har de små modellerna både sämre grepp och färre knappar på huset.

När det gäller zoom och fokus fins det ingen spegelreflex som inte tillåter manuell fokus och såvitt jag vet finns det ingen som ens har zoom via knappar.

Manuellt läge finns också på alla men med lite olika manövrering. Nikons billigaste har bara ett hjul för bländare/tid så man måste hålla inne en knapp för en av dem medan de dyrare modellerna har två hjul vilket gör dem mycket enklare att använda. Använder man manuella objektiv spelar det å andra sidan ingen roll eftersom man använder bländarratten på objektivet då.

Dessutom skiljer det i hur kompatibla de är med gamla objektiv, nästan alla går att montera men vissa kan ljusmäta och andra inte och så vidare.

Tack för alla svaren!

En Fuji x100 låter väldigt intressant. En sådan kamera hade varit perfekt om det inte vore för priset. Har läst på mycket, och den verkar jättebra. Men vad tror ni om andrahandsvärdet på en sådan kamera? Tror ni att jag skulle kunna sälja den för mer än 2000-3000 om säg fem år? Och kvalitén? Det är bara två års garanti, tror ni att den skulle kunna hålla längre än fem år? 11 000kr är ju en stor investering, och om den inte håller länge så vore det dumt att lägga ut så mycket pengar, tycker jag.

Vad gäller Olympus E-P2, så har jag kollat lite på dess lillebror (?) E-PL2, vet du vad skillnaden mellan dessa är? Det låter väldigt intressant, men en del av att ha en inte för otymplig kamera är att slippa flera objektiv. Fast det kanske skulle räcka att ta med ett toy-objektiv när jag är ute med kameran...

Idén om att ha ett gammalt objektiv på en ny kamera tilltalar mig. Om jag ska ha en systemkamera så är det nog främst de mindre varianterna (som ovanstående Olympus E-P(L) eller Panasonic GF-2) som är intressantast för mig. Och vad jag förstått det som kan man inte använda gamla objektiv på dem.

Sony Nex-kamerorna har jag tittat lite på, och det är inte för mig. Utseendet är viktigt för mig också (tyvärr), och jag tycker att de är fula. Den snyggaste kameran som varit på tal hittils är utan tvekan Fuji X100.

I vilket fall, ska kolla mer på möjligheterna att använda gamla objektiv på digitalkameror. Droppa gärna fler tips om ni har på lager!

Pentax k-r med gamla manuella objektiv (kolla exempelvis på tradera, Objektiv av M-model är jättetrevliga)

Tack för alla svaren!

En Fuji x100 låter väldigt intressant. En sådan kamera hade varit perfekt om det inte vore för priset. Har läst på mycket, och den verkar jättebra. Men vad tror ni om andrahandsvärdet på en sådan kamera? Tror ni att jag skulle kunna sälja den för mer än 2000-3000 om säg fem år? Och kvalitén? Det är bara två års garanti, tror ni att den skulle kunna hålla längre än fem år? 11 000kr är ju en stor investering, och om den inte håller länge så vore det dumt att lägga ut så mycket pengar, tycker jag.

Vad gäller Olympus E-P2, så har jag kollat lite på dess lillebror (?) E-PL2, vet du vad skillnaden mellan dessa är? Det låter väldigt intressant, men en del av att ha en inte för otymplig kamera är att slippa flera objektiv. Fast det kanske skulle räcka att ta med ett toy-objektiv när jag är ute med kameran...

Idén om att ha ett gammalt objektiv på en ny kamera tilltalar mig. Om jag ska ha en systemkamera så är det nog främst de mindre varianterna (som ovanstående Olympus E-P(L) eller Panasonic GF-2) som är intressantast för mig. Och vad jag förstått det som kan man inte använda gamla objektiv på dem.

Sony Nex-kamerorna har jag tittat lite på, och det är inte för mig. Utseendet är viktigt för mig också (tyvärr), och jag tycker att de är fula. Den snyggaste kameran som varit på tal hittils är utan tvekan Fuji X100.

I vilket fall, ska kolla mer på möjligheterna att använda gamla objektiv på digitalkameror. Droppa gärna fler tips om ni har på lager!

PL2 ska vara en väldigt bra kamera i sin klass, prestera ungefär som P2 (om inte bättre) men inte riktigt samma rubusta metallskal. Men jag vet inte då jag aldrig provat den. Det är ungefär halva priset också, inte illa det heller. P2 är ju ganska dyr, i klass med x100 (som jag är ruggigt sugen på). Det går utan vidare att köra andra system än m43 på dem med adapter. Finns dyra original och billigare ebay-varianter. Toycamera-objektivet jag kör på är C-gängat exempelvis.

Sedan finns det Lomo-obektiv till Canon och Nikon också att hitta på ebay. Kanske kan vara värt att kolla upp?

Du kan ju komma undan billigt med en Olympus E-P1 också. Om du klarar dig utan den eminenta elektroniska sökaren och andra extratillbehör som de tillverkar, mer eller mindre nödvändiga. Skaparlustan kan man inte klaga på i alla fall.

Anledningen till att jag valde E-P2 var för det första storleken. Den är ruggigt smidig med små objektiv. Jag har även ett Lumix 45-200 som är större, men kameran känns ändå ganska liten och smidig om man jämför med vanliga systemkameror. Att det är en ruggigt vacker kamera gjorde också sitt till då jag valde den, det ska jag inte sticka under stol med.

En annan stor anledning till att många digitala SLR är svåra att ställa skärpan med manuellt är att man oftast inte har äkta solida glasprismor i huset, utan endast klär insidorna med speglar. Blir lättare och billigare så. Men som sagt, svårare att ställa skärpan. Och då hjälper det inte mycket med att byta mattskivan.

När det gäller Canon fullformat så fins det ju utbytbara skivor i original. Gissar att andra tillverkare har tänkt lika på den fronten. Katzeye erbjuder alternativ till oss som inte har FF.

Petter ...

Jo vet att canon har originalskivor till 5dII har testat det. Men vill gärna ha en skiva med mikroraster och snittbild.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar