Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital(APS-C) vs. Analog mellanformat(scannad dia)?

Produkter
(logga in för att koppla)

SteffeT

Avslutat medlemskap
Funderar starkt på att skaffa en hyfsad mellanformatare (Mamiya el Bronica) och undrar nu om nån kan svara på om ett scannat dia (6x6/4,5x6)kan mäta sig mot min Canon 20D?

Har idag en CanoScan 8400F som klarar 6cm neg/dia.

Hade tänkt använda mellanformat till natur och porträtt (i studio)

/ST

Det är olika världar. Olika sätt att fotografera. Den ena ersätter inte den andra.

Man kan säkert mäta bilderna i tekniska termer. De två formaten ger olika känsla och det går inte att mäta.

PerFogelberg skrev:
Det är olika världar. Olika sätt att fotografera. Den ena ersätter inte den andra.

Man kan säkert mäta bilderna i tekniska termer. De två formaten ger olika känsla och det går inte att mäta.
Varför skulle man inte kunna mäta känsla?

Martin: Kan du ge mig algoritmen för känsla. Då ska jag göra ett Photoshop-filter. Du får 1% av intäckterna som tack för hjälpen. Du kommer att bli miljonär. :)

PerFogelberg skrev:
Martin: Kan du ge mig algoritmen för känsla. Då ska jag göra ett Photoshop-filter. Du får 1% av intäckterna som tack för hjälpen. Du kommer att bli miljonär. :)
Man kan fråga folk hur de upplever de olika medierna och sedan göra nån slags skala.
Vad är det som ger så olika känsla? Rent tekniskt borde det i princip vara skärpedjup, upplösning och dynamiskt omfång som skiljer. Var sitter känslan?

Edit: I länken ovan ser jag fasen knappt nån skillnad alls mellan testbilderna. Dock ger Mamiyan helt vansinnigt hög upplösning.

Tack för tipset/länken Christoffer. Det var precis vad jag var ute efter.

Att det handlar om två skitt vilda sätt att fotografera är jag fullt medveten om och det är just det jag vill komma åt ;)

För många år sen så var det H-blad som gällde för mig så jag har varit där, men jag sålde den utrustningen i slutet av 80-talet och börjar sakna "hantverket" med gamla Bettan. Idag har jag ingen ambition att bygga upp ett mörkrum igen utan trivs med en dator+PS. Efter att ha läst ovanstående länk så ser jag vissa möjligheter att göra två flugor på smällen. Får se om jag hittar en lämplig spis att huka mig över och åter se världen spegelvänd...

/Stefan T

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar