Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digit Dia 5000 skanner

Produkter
(logga in för att koppla)

bengtjurs

Medlem
Har som många andra ett större antal Diabilder som jag vill digitalisera. Fastnade för DigitDia 5000 scannern. Nu ett 20-tal magasin scannade känner jag mig mogen att skriva om mina intryck och inställningar.

Först lite om uppställningen. Jag använder en pc som har ett antal år på nacken. Testade på en annan dator även den pc. Dator och framförallt datorkraft verkar spela en väldigt liten roll.

Programvaran däremot har stor betydelse. Läser man rekommendationer på nätet talas det mycket om Silverfast eller den medföljande CyberView X. Silverfast kändes inte helt rätt att investera 3000kr i när scannern redan kostat 10000kr. Så jag testade av CyberView X och fick en osäkerhetskänsla. Kände att jag skulle behöva ställa upp en diaprojektor vid sidan om och kolla hur det egentligen såg ut på duken jämfört med scanningen - inte bra.
Lösningen kom när jag gick över till VueScan ett betydligt billigare program än Silverfast. VueScan köper du lätt över nätet av Ed Hamric. Redan när jag körde första diabilden kände jag mig nöjd och osäkerheten försvann. Ja det var en underlig känsla det var som om scannern också ändrats!

Iställningar? Söker man runt på nätet och kollar på VueScan´s hemsida så får man en del ledtrådar. Det är med andra ord inte enkelt - gör så här så blir det bra! Jag gjorde lite olika innan jag för tillfället fastnat för följande inställningar med VueScan

Scannar med 3600dpi
Filter, infraröd på medel och kornminskning på lätt.
Export, utskriftens storlek låst dpi, 3000dpi och jpg fil med 95% kvalité.

Återkommer med mer erfarenheter och hoppas att du som har erfarenheter bidrar. Hälsningar Bengt

Lösningen kom när jag gick över till VueScan ett betydligt billigare program än Silverfast. Redan när jag körde första diabilden kände jag mig nöjd och osäkerheten försvann. Ja det var en underlig känsla det var som om scannern också ändrats!

Scannar med 3600dpi
Export, jpg fil med 95% kvalité.
Detta överenstämmer med mina erfarenheter och arbetssätt. På äldre dia använder jag också "återställning av bleka färger"

Detta överenstämmer med mina erfarenheter och arbetssätt. På äldre dia använder jag också "återställning av bleka färger"

Hej en nyttig info är väl också att man bör vara uppmärksam på den lilla oranga plastbiten som sitter fast på inmatningsarmen. Den skall vara ute när man kör "vanliga" magasin och inne när man kör de "kompakta" magasinen där bilderna sitter fast i en bana i magasinet. Notera även att för att få tillbaks den tryk ned och för bakåt.

Har som många andra ett större antal Diabilder som jag vill digitalisera. Fastnade för DigitDia 5000 scannern. Nu ett 20-tal magasin scannade känner jag mig mogen att skriva om mina intryck och inställningar.

Först lite om uppställningen. Jag använder en pc som har ett antal år på nacken. Testade på en annan dator även den pc. Dator och framförallt datorkraft verkar spela en väldigt liten roll.

Programvaran däremot har stor betydelse. Läser man rekommendationer på nätet talas det mycket om Silverfast eller den medföljande CyberView X. Silverfast kändes inte helt rätt att investera 3000kr i när scannern redan kostat 10000kr. Så jag testade av CyberView X och fick en osäkerhetskänsla. Kände att jag skulle behöva ställa upp en diaprojektor vid sidan om och kolla hur det egentligen såg ut på duken jämfört med scanningen - inte bra.
Lösningen kom när jag gick över till VueScan ett betydligt billigare program än Silverfast. VueScan köper du lätt över nätet av Ed Hamric. Redan när jag körde första diabilden kände jag mig nöjd och osäkerheten försvann. Ja det var en underlig känsla det var som om scannern också ändrats!

Iställningar? Söker man runt på nätet och kollar på VueScan´s hemsida så får man en del ledtrådar. Det är med andra ord inte enkelt - gör så här så blir det bra! Jag gjorde lite olika innan jag för tillfället fastnat för följande inställningar med VueScan

Scannar med 3600dpi
Export, utskriftens storlek låst dpi, 3000dpi och jpg fil med 95% kvalité.

Återkommer med mer erfarenheter och hoppas att du som har erfarenheter bidrar. Hälsningar Bengt

Mer tips kring praktisk användning av scannern. Pappramar är ett gissel, de var det redan på den tiden jag visade bilder. Nu är det dags igen, jag har haft massor av avbrott för att pappramarna sat sig på tvären eller att matningsarmen missat bilden. Lösningen på detta - luta scannern! Jag lutar den framåt, går säkert lika bra att luta den bakåt. Huvudsaken är att bilderna blir snedställda vid inmatningen så att matningsarmen träffar kanten på bilden.

Hej, jag har liknande erfarenhet. Får dåliga färger med Cyberview. Testade Vuescan trialversion. Fick default alldeles för mycket färger istället. Någon som kan hjälpa mej med bra inställningar?

MVH/HR

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto