Annons

Digigrafi

Produkter
(logga in för att koppla)

Tjabo

Medlem
Det vore sorligt om silverbilden helt kommer att försvinna till förmån detta digitala skit! Någon skrev här att epson utlovar en arkivbeständighet på 20 år och det har nämnts 150 år tror att detta är ren lögn, falsk varudeklaration ! Personligen anser jag inte att det handlar om fotografi längre, kanske skulle det döpas om till "digigrafi" eller nåt annat lämpligt? Dessutom är det förbaskat dyrt om man skall införskaffa grejer som håller hög kvallitet.

Digigrafi låter säkert bra...
Några andra kommentarer till ditt inlägg har jag inte (utöver vad jag redan skrivit i liknande debatter i olika forum tidigare).

fotohälsningar
Terje

och då kan vi ju döpa om det till silvergrafi...eftersom alla vet att om det ska vara fotografi så är det glasplåt som gäller.

Varför inte Analografi?

Ordet fotografi är bildat ur grekiskans "phos"=ljus och "graphia"=skrift.
Med andra ord, ljusskrift.
Vad skulle kunna vara fel i att använda även detta uttryck i sammanhanget för digital fotografering?
Bara för att du är bitter på den digitala tekniken finns det ingen anledning att ohyfsat kalla det för skit. Du måste inte använda den.
Du kanske vill gå tillbaka i utvecklingen och använda en tennplåt belagd med asfalt för att med en exponeringstid på åtta timmar få utsikten från ett fönster anno 1826(i svartvitt).
Ja, jag använder digitalkamera men hellre en "skitteknik än en skitattityd"...

Jag föreslår att denna diskussionen flyttas till ett annat forum, så att debatten kan få utvecklas sig fritt... Utan min inblandning!

fotohälsningar
Terje

Hej ledsen att jag bredde på för mycket, det var väl ett utfall av nostalgi! Den digitala teckniken går framåt och snart nog är den väl lika bra som den gamla? Och därmed kan vi väl låta detta bero...

MVH, Hasse

Terje: behöver debatten utvecklas då? Har inte redan femtielva trådar med samma eller liknande ämne ältats i oändlighet förut?

Daniel: det kanske finns många som tycker att denna debatten aldrig kan diskuteras tillräckligt mycket...

fotohälsningar
Terje

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar