Annons

Diffusionsduk

Produkter
(logga in för att koppla)

mindbash

Aktiv medlem
Har köpt en gammal softbox/bouncer som har en rätt sliten diffusionsduk.

Duken är inte i tyg utan i ett halvstyvt plastmaterial. Var kan jag hitta ersättning till det?

Någon som har tips på färdiga varianter (1x1m med stansade hål i hörnen), grundmaterial (plast) som jag kan skära till själv eller lämpligt tygmaterial (av "rätt" värmetålig typ)?

Michael Johansson skrev:
Det kanske kan vara värt att pröva spinnakernylon. Väldigt rivstakt!

Och värmetåligt?

I bouncern ifråga kommer det att sitta två huvuden med relativt starkt ställjus så duken kommer att lastas med lite värme :)

mindbash skrev:
Har köpt en gammal softbox/bouncer som har en rätt sliten diffusionsduk.

Duken är inte i tyg utan i ett halvstyvt plastmaterial. Var kan jag hitta ersättning till det?

Någon som har tips på färdiga varianter (1x1m med stansade hål i hörnen), grundmaterial (plast) som jag kan skära till själv eller lämpligt tygmaterial (av "rätt" värmetålig typ)?

Va e de för fabrikat, det kan ju finnas "reservedelar"

Kan man inte använda vitt tyg då?

Jag har en bouncer som inte har något tyg mitt i, så jag tänkte sy fast något liknande det som finns på insidan, men funderar på om man inte kan ta vitt tyg.

/ Marcus

Hej.

Använd spinnakerduk! Sprider ljuset x-trem bra och tål en del smuts och värme.

Duken finns i ett par olika tjocklekar, du får välja efter tycke och smak. Tjockare=bättre ljusspridning/mindre ljus. Tunnare=inte lika bra spridning/mer ljus.

Har du provat att tvätta duken? Ta ljummet vatten och en mild tvål. Tvätta med svamp och låt torka!

Ang värme...
PRO2 blixtar har ju inte speciellt starka inställningslampor.
Och varför ska du klämma in två(!) huvuden i en så liten bouncer som en på 1x1 meter??

/Jacob vP

Hej igen.

Vitt tyg är inget bra.
T ex bomull, brinner bra mycket bättre än nylon / dacron.

Sen om inte tyget ska sno en massa bländarsteg så måste man ha ett tynnt tyg, och ett sånt sprider ljuset ganska kass.

/Jacob vP

Jacob vP skrev:
Har du provat att tvätta duken? Ta ljummet vatten och en mild tvål. Tvätta med svamp och låt torka!

Den är mer skadad än bara skitig tyvärr.

Ang värme...
PRO2 blixtar har ju inte speciellt starka inställningslampor.
Och varför ska du klämma in två(!) huvuden i en så liten bouncer som en på 1x1 meter??

Kanske inte ruskigt starka. Men jag vill inte ta någon risk.

Två huvuden därför att konstruktionen är sådan. En äldre variant med två mindre huvuden som monteras i bouncern :)

ANNONS