Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diaprojektor med cf-optik

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Besväras av buktande dior som ger oskärpa i kanterna. Fenomenet har diskuterats i andra trådar och lösningen förr låg i att skaffa ett objektiv märkt CF (Curved Focus).

Emellertid verkar det inte finnas någon sådan lösning tillgänglig idag! :(

För tillfället har jag en Leica P150 med det billiga objektivet Hektor P2. Mina ramar är Gepes plastramar med metallmask och utan glas. Väldigt smidiga vid skanning.

Har även provat med en äldre och dyrare Leica med ett finare Colorplan-objektiv. Synbart bättre skärpa men problemet med buktiga dior kvarstod.

Så jag tänkte skaffa ett cf-objektiv. Ringde till Schönherrs i Stockholm. (Trevligt och kunnigt bemötande). Där fick jag beskedet att Leica tagit bort detta från sitt sortiment då de var avsedda för gamla tiders pappramar från Kodchrome som var ännu mer buktiga. Så med dagens lite bättre plastramar skulle en sådan optik överkompensera och ändå ge partiell oskärpa.

Trist!

Finns det ingen vettig lösning i nuläget alltså?

Tips på annat projektorfabrikat med modern/fungerande cf-optik?

Jag kör också med glaslösa ramar men upplever inte problemet förrän efter ett bra tag om samma bild ligger på.Jag har en Rollei med dubbla objektiv.Men jag har vid enstaka tillfällen pratat med proffsiga diabildsvisare om problemet,och man säger ganska enhälligt att glasade ramar är det enda botemedlet.Det lär dessutom finna en GP ram med glas på bara ena sidan för att just tillfredsställa diabildsvisare och nämda problem.

Mitt problem märks både före och efter ev. "poppning". Det blir lika illa. Bara att autofokusen kompenserar blixtsnabbt efter poppning. Men hela tiden märks att man får justera skärpeläget själv för att välja om det skall vara skarpt bara i mitten eller bara i kanterna.

Vad är poängen med ensidigt glas framför dubbelt glas? Är det bara med tanke på pris/vikt samt ev. fuktproblematik?

Har läst en idé om nedbländningsbara objektiv för större skärpedjup. Förstod dock inte ifall det bara hjälper för ev. ojämnheter på duken eller om det även är nyttigt för skärpedjupet från själva diat? Kan dock tänka att det krävs dest mera lampeffekt då man bländar ned.

CF står för Curved Field, inte Curved Focus. Det är alltså ett objektiv med medvetet inbyggd bildfältskrökning (vilket man annars försöker undvika). Kinderman har också haft ett sådant, Isco-Göttingen Projar CF 85mm/2,5 och jag sålde mitt för ett par år sedan. Kollade på deras hemsida men hittade det inte där. Däremot verkade det finnas ytterligare en version av deras 90mm/2,4 MC med efterbeteckningen B. kanske är det ett likadant med CF? mejla dom och fråga.
Hälsn, Nils.

Hittade mera info om deras 2,4/90mm mc-B. Det är likaså en Isco Göttingen produkt, Projar 2,4/90mm MC-B abblendbar. Alltså en avbländbar som det talades om tidigare och inte en med Curved Field. Nackdelen med dessa är väl att ljusstyrkan minskar med avbländningen, annars bör det ju funka bra så att hela bilden avbildas skarpt på duken även utan glasram. En test här visar att den får 9,8 av 10 möjliga poäng, både för mekanik och optiskt.

Om avbländning funkar på poppade dia? Ja eftersom diat motsvarar motivet och duken filmplanet i kameran. Avbländning ökar skärpedjupet i motivet (alltså i diats plan). Samma funktion som vid avbländning av förstoringsoptik (för att få hela negativet i kornskärpa på avmaskningsramen).

Tack Nils för din rättelse, dina svar och idéer! :)

Skall kolla upp detta med Kindermann. Undrar hur mycket man kan blända ned samt hur mycket det hjälper i praktiken.

Klarar mig idag fint på 150W lampa med ett 85mm f/2.8 så om jag väljer en projektor med 250W borde det ge en del utrymme till att blända ned.

Även Braun har ett nerbländningsbart objektiv till sina diaprojektorer. Braun Ultralit PL 2,8/85 mm B-MC heter det.
De har även ett CF-objektiv Braun Super Paxon CF 85/2,5 MC. Braun hittar man på bl a Cyberphoto.

danneman skrev:

Där fick jag beskedet att Leica tagit bort detta från sitt sortiment då de var avsedda för gamla tiders pappramar från Kodchrome som var ännu mer buktiga. Så med dagens lite bättre plastramar skulle en sådan optik överkompensera och ändå ge partiell oskärpa.

Ingen lösning på ditt problem men jag tänkte ändå kommentera detta.

Själv kör jag med tunna ramar i CS-systemet (oftast Reflecta) och till det en LEICA projektor med CF objektiv. Jag upplever inte att objektivet "överkompenserar" utan tvärt om blir skärpan perfekt. Men det kanske är annorlunda med andra ramar??

Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar