Annons

Diaprojektor - köpråd?

Produkter
(logga in för att koppla)

Damocles

Aktiv medlem
Hallå, jag har precis börjat med dia och tänkte köpa en projektor, har också en gammal duk från 70talet.. silver, verkar ha högst reflektion frammåt. Som kanske duger just nu. Typ 150cm bred.

Nu till saken, jag behöver en projector.
Har hittat en begagnad Kodak Carousal projektor som heter S-AV 1010 och som har ett 70-120 objektiv på... är det nåt att ha. 1000kr inklu 3 magasin.

Annars är det att köpa nytt, vad är bra och vad är dåligt. Modellerna jag tittat på är den billigaste Leica P150 med Hektor 85/2.8(köpa extra colorplan?) Scandinavian photo.
Billigaste Braun Paximat på cyberphoto.
Alternativt en reflekta classic AV 150 eller AV 250 också med 85 eller 90mm objektiv.

Vill ha bra saker, altså inte komplett skräp, men kommer nog inte använda den så fruktansvärt mycket så vill helst inte lägga mer än 2500 totalt. Men måste jag gå lite över det för att inte få rent skräp så gör jag det.

Eventuellt behövs ny duk. Vilket jag kanske skaffar ändå då dator/film projektor är på G också.

Är 90mm bra... avstånd från duk till proj. blir ca 3 meter som det ser ut nu.

Synpunkter, bra att veta saker.
Tack för all hjälp.

Jag kan svara på det jag kan..

Din duk låter nästan som en sk pärlduk. Dessa var mer vanliga förr än vad de är nu. Pärldukar brukar vara ganska skarpa om man sitter rakt framför duken..men strålar däremot inte ut så mycket åt sidorna. Pärldukar passar därför inte till större visningar. Är man enbart själv som ska titta på bilder är det förstås inga problem.

Carousel-projektorerna är gedigna saker. Väldigt bra byggda och har rundmagasin. Sådana magasin är väldigt bra eftersom de matar diabilderna på ett smidigt sätt. Bilderna har alltså inte en tendens att haka upp sig. Jag äger själv en Kodak Carousel som jag är nöjd med (förutom att fjärrkontrollens skärpeinställning tyvärr inte längre fungerar). Just den modellen med 70-120 objektivet som du nämner känner jag inte till. På min sitter nämligen ett fast 100mm objektiv. Det används på ca 3-4 meters avstånd. Således borde ett 90mm passa dig bra.

De nya projektorerna du nämner känner jag till, men kan inte uttala mig om de eftersom jag inte har testat de själv. Jag kan dock säga så här mycket: Leica P150 och Reflecta 150 är förmodligen inte lika starka som Classic 250. Vill du då titta på bilder i ett ljust rum är den starkare lampan på Classic 250 att föredra.

Vänta med att köpa duk tills du har köpt projektor är mitt råd om du har en begränsad budget. En duk kan du alltid köpa senare.

Nöjd!

För lite mer än 1 år sedan gick jag med ungefär samma funderingar. Det slutade med att jag införskaffade mig i en Leica P150 Hektor 2.8/85 och den är jag nöjd med. Den räcker långt till mina behov, visning sker för mig själv, för sambo och för närmaste släkten. Har också något äldre duk, men i vitt (70 kr på second hand), räcker också till mina behov. Avstånd som jag använder mellan projektor och duk brukar ej vara mer än 5 m, men inte mindre än 3 m.
Jag gav ca 2200 kr för projektorn (ny) på en expertbutik i slutet av 2001.
Underförstått så är jag mer än nöjd med min Leica!

Ok... jag ska troligen kolla på projectorn på fredag morgon.... får se om det blir den...
är allting schysst slår jag nog till.

Annars får det bli en Leica.
Tack för hjälpen.

Den verkade helt ok...så det blev den.
70-120 objektiv, 2 magasin bara, dubbla fjärrkontroller, den ena med timer för automatiskt växling av bilderna, fast på den kontrollen funkade bara focusinställningen åt ena hållet, men det är lätt fixat om man är lite duktigt på elektronik som tur är. Den andra funkade perfekt.

Allting verkar schysst, ser bra ut.. och fungerar.
Utom samma sak som på Jonas fjärrkontroll.

Dock läste jag på photo.net tror jag... att 70-120 har lite distorsion, kuddformig i vidvinkel, och tunnformig i teleläget. Stämmer det också, men det är skarpt nog för att se kornen på velvia 50 film, så det får man anse vara gott nog. Ska se om jag kan hitta ett fast 90 eller 85 att byta med eventuellt.

Ska testa på silverduken jag har hemma. det borde räcka för en 5-6 pers, dom får krypa ihop lite framför helt enkelt. Jag tänker inte köpa någon ny bara för det.

Kul! Hoppas du får många trevliga stunder framför duken i vintermörkret :=)

Skumt att fjärrkontrollernas fokusering lägger av så där..både på din inhandlade och min. Har du koll på hur man kan åtgärda felet Peter? Tipsa gärna en icke "elektriker".. ;=)

Tackar det tror jag nog, har jag tur har mina filmer kommit idag så då blir det scanning och ramning hela nästa vecka på all fritid.

Ska kolla lite, men antingen är det en bana på kortet som är av, då behövs lite lödning, eller så är det oxid på det lilla bleck som ger elektronisk kontakt, har inga mätinstrument på jobbet så jag får kolla när jag kommer hem. Är det så enkelt räcker lite aceton oftast.

Beror lite på hur kontrollen ser ut. Alternativt om det är vissa typer av brytare kan den helt enkelt ha lagt av. Ofast inga stora saker iaf.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar