Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diana vs Holga

Produkter
(logga in för att koppla)
Diana har fler inställningsalternativ i originalutförande. Det finns B och 1/100 samt bl 8, 11 och 16. Den saknar skruvgänga för stativ.

Holga har i nyare utförande B, 1/100 samt bl 8 och den finns med blixt som dock inte har så lång räckvidd. mer än 1-2m avstånd funkar inte annat än med 1600-3200 iso film.

Avtrycket på Diana är en liten metallpigg på optiken. Holga har ett större men lite trögare som jag upplever det.

För foto med B-läge och stativ väljer jag Diana trots att den saknar gänga för stativ. Man kan nämligen fästa den med två resårband på ett stativhuvud/kulledsplatta. Att jag tycker den funkar bättre än Holga beror på att avtrycket inte är lika hårt och att man lätt kan hålla det nere med en blyertspenna utan att få skakningar. Med Holga är det värre att hålla nere utan att kameran rör sig.

Dianas två extra bländare 11 och 16 ser jag som oanvändbara. Bilderna blir nämligen alldeles för skarpa med dessa. I alla fall med båda mina Dianor. Endast bl 8 ger den oskärpa som jag personligen eftersträvar. På mina två Holgor har jag modifierat in en extra bl 11. Bilderna blir likadana oavsett 8 eller 11 vad gäller skärpa. Holga blir skarpare i mitten och mycket oskarp i kanter och hörn med tydlig vinjettering. Diana är lika vinjetteringsbenägen på bl 8 och skärpan är lika oskarp i kanterna som Holga men inte lika skarp i mitten. Holga finns också med glaslins men den tror jag inte man ska köpa. Plast är det som gäller för toycam.

Holga har större negativformat 6x6 på 120-film medan Diana har ca 4x4cm på samma 120-film. Diana ger då 16 bilder medan Holga ger 12. Men Holga finns med 6x4,5 mask och då blir det 16 bilder som också kan beskäras. Holgas sökare visar annars alldeles för lite mot vad som kommer med på bild av 6x6. Jag har därför satt in masker i kameran så att bara det so mvisas i sökaren kommer med på bild. Diana stämmer lite bättre i det avseendet.

Som jag ser det idag gillar jag nog Diana bättre. Men det beror lite på vad för något man vill få fram i bilden. Båda har sina fördelar. Dianas 4x4-format tilltalar mig men det kan man ju få även med Holga genom att maska lite och använda 4,5x6-fönstret för bildräknetal (man kan skifta där)

Ja det blir väl lite som med Aftonbladet och Expressen?

Kul med utförliga svar!

Och jag har också tänkt på att oskärpan verkar va mjukare och finare på Dianan än Holgan, men det är väl en smaksak som allt annat.

Fördelen med Holgan är ju att det verkar finnas mycket extra tillbehör, fast å andra sidan har jag förstått att det är många som fixar det på egen hand med lite grejer från panduro eller Clas Ohlsons. Och det är väl också charmen med det hela.

Visst, egna lösningar är kul. Jag upptäckte också att mina Agfa 32mm gula påsticksfilter passar till Diana. Då kan exponeringen varieras ett steg på bl 8. Har också en närbildslins som man kan hålla framför för att komma närmare än 1 m. Mina Holgor har jag modifierat in en extra bl 11 på samt skruvat ut skruven inne i kamerahuset som stoppar gängan på optiken så att den inte skruvas ut. Då kan man skruva ut den så att man kommer ner till ca ½m närgräns. Men man får vara observant så att den inte ramlar av. Jag har också klistrat på en meterskala istället för symbolerna som är intestad men synbolernas avstånd som uppges i instruktionsbladet stämmer ganska bra ändå. Holgorna är också maskade vid filmplanet så att bara det som syns i sökaren kommer med i bild, om man nu enkelt skulle vilja kopiera in en svart kant runt bilderna utan att sådant som man inte vill ha med i bild också kommer med.

På vår semster till Slovenien och Italien i somras hade jag bara en Diana med mig och en massa Tri-X film. Dessutom gulfiltret samt ett annat orange jag kunde hålla framför. Tyvärr hade jag inte testat Diana tillräckligt då (har bara haft Holga och Isoly I tidigare) för bilderna på bl 11 och 16 blev skarpare än jag ville ha dom men de blev givetvis användbara ändå. Jag fick många frågor av medresenärerna när de hörde det typiska knäppande och höga ljudet från framdragningen av filmen på Dianan (de andra hade ju tysta digitalkameror) och de blev väldigt nyfikna på vad jag höll på med. Lade ut bilderna i ett särskilt album på min portfoliosida och gav dom adressen dit så de kunde se bildresultatet. Även personalen på hotellet blev nyfikna och de fick också adressen till hemsidan. Tror knappast att de brytt sig om det om jag haft en "vanlig" kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar