Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

diana matar inte fram film

Produkter
(logga in för att koppla)

artiria

Medlem
Jag har ett stort problem, min Diana mini matar inte fram filmen på rätt sätt! Vad göra?
Flärpen i mitten längst upp som matar fram filmen förstör den istället. När den ska byta hål. så går den rakt igenom. Jag tror det kan bero på att den inte får tillräckligt med utrymme när den rör sig uppåt för att haka i nästa hål. men vad kan jag göra?
Har försökt att vidga det lilla urmejslade rum som finns till på det som håller fast filmen, men det funkar fortfarande inte. Kameran är köpt i andra hand, så jag kan inte klaga hos något företag heller. Hjälp! Har redan förlorat typ fyra-fem filmer.
 
Nej, hjulet matar inte fram filmen. Hjulet har en spärr för frammatningen, och det dras runt av att du drar fram filmen. Det ska frigöras när du trycker av, så att du kan dra fram till nästa ruta.

Men det är en knepig kamera, och det mesta är i plast, så det kan tänkas att alla bitar inte funkar riktigt som de ska. Om du drar hårt på frammatningsvredet, så drar du sönder filmen om tandhjulet är låst. Det måste kunna röra sig. Om hjulet är låst, så känner man ju det när man drar fram, och man känner nog ganska tydligt om man drar sönder filmen. Den ska gå ganska lätt, och spärren ska frigöras när man
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.