Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diafine billigt och bra från USA

Produkter
(logga in för att koppla)

mattip

Aktiv medlem
Ett tips till de som fill framkalla film med Diafine. Jag beställde från USA för $29.50 inklusive frakt. Kom fram efter en knapp vecka. Räcker till några års normal förbrukning för mig, tror jag. (3,5 liter av varje vätska.)

Siten var www.huroncamera.com klicka på "Darkroom suplies"

Första rullarna blev kanon. Verkar vara en bra vinterframkallare med Tri-X på 1000 för att få lite extra kontrast i grådasket.

/matti

Nu kan man också beställa från www.retrophotographic.co.uk Det blir lite dyrare men man slipper risken att betala tullavgift.

Tri-X i diafine (ASA1250) ger underbart resultat. Pan-F (ASA64) och FP4 (ASA 250) är mycket bra också.

Min diafine tog slut efter 10 månader och ungefär 20-25 rullar film. Plötsligt blev min Tri-X alltför kornig och jag fick konstiga fälckar på filmen (kanske bromide drag, men jag är inte säker) Jag använde 5liter bensindunkar for gallon (3,8 liter)diafine och det var kanske för mycket luft i dunken. Kanske det skulle hålla längre om jag använt mindre dunkar.

Jag vägde upp pulvret i exakta tredjedelar (obs a och b-lösningen är olika volym) och fyllde på i 1,5 liters-flaskor.

Hittills är jag nöjd jämfört med när jag pressade Tri-X i TMax.

Se exemplet nedan taget med Summicron M 35mm ASA 1000.

/matti

Bilagor

• joel21.jpg
    joel21.jpg
    42.2 KB · Visningar: 119
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar