Annons

Diafilm - jämförelser

Produkter
(logga in för att koppla)

LOA

Medlem
Har ingen stor erfarenhet av att fotografera med positiva filmer men jag har för avsikt att helt övergå till dessa. Den enda film jag använt är Fujis Sensia II 100 vilken jag är mycket nöjd med men har nu börjat intressera mig för Fuji Provia F. Provia 100F kan jag ju köpa från Photax till mycket bra priser (20-pack) men frågan är om den är värd de extra pengarna jämfört med det billiga och bekväma i att köpa Sensia med framkallning och ramning.
Har sökt i tidigare Forum inlägg här på fotosidan och även på andra "siter" men inte hittat några kommentarer/erfarenheter av skillnaderna mellan dessa filmer. (Hur mycket bättre är Prova?)

Vill tillägga att jag för tillfället främst är intresserad av "allround-filmer" och inte proträtt-, mättade- etc.

Såvitt jag vet är Sensia och Provia i grunden samma film. Provia är proffsvarianten, förmognad och avsedd att användas omedelbart alt. frysförvaras. Sensian är amatörvarianten, ej förmognad, som tål att ligga i rumstemperatur rätt länge innan den exponeras.

Kanhända har man oxå snävare toleranser för emulsionen vid tillverkningen av Provia, jag vet inte.

Det är ju svårt att med ord beskriva det, men jag upplever Provia som mycket trevligare utan att ha jämfört dem sida vid sida med samma motiv och ljusförhållanden. Främst kornighet och skärpa. Torra fakta finns ju i databladen, men de ger väl inte så mycket. För mig är prisskillnaden försumbar, kostnaden för film är liten jämfört med all den tid man lägger ner.

Provia 60-140 lpm, kornvärde 8
Sensia 55-135 lpm, kornvärde 10

ProviaF 100 20 pack 1080:-
Framkallning med ramning 20x61:- 1220:-
Summa 2300:-/20 = 115:-/film

Sensia II 100 88:-

Tror dessutom att när man kör Fuji så lämnas de till Fujilabbet och man får "dåliga" ramar enligt någon tråd här på fotosidan.

Köper du separata påsar från Scandinavian skickas de till ett PRO-lab i Jönköping och du får bra ramar.

27:- per film.. inte mycket

Köp en film och prova först.

Visst är Provian bättre men samtidigt kan man inte säga annat än att Sensian är prisvärd. De två filmerna är relativt likvärdiga och bägge anses väl som lämpliga för allmänt bruk.

I början köpte jag dia med framkallning och ramning. Idag ramar jag, generellt sett, inte mina bilder eftersom negativfickor ger en bättre överblick. Framkallningen överlåter jag åt ett lokalt labb som gör det på en eftermiddag för några tior.

Du frågar iofs inte om allmänna tips rörande dia men jag skriver ner några i farten...

Som du säkert vet så har dia ett snävare exponeringsomfång än negativ film. Om motivet har stora ljusskillnader så får man helt enkelt prioritera bort det som är ointressant. Detta resulterar ofta i att man tänker mer på de ljusa partierna med positiv film än med negativ film där man ofta tänker på skuggorna.

Dessutom kommer du att lägga märke till färgtemperaturen på ett helt annat sätt än med negativ film. Välkommen ner i filterträsket :)

Vänligen,
Jörgen

jimh skrev:
Nix, Sensia är amatörvarianten av Astia.

Aha, då är det så att den "nya" Sensia II är amatörvarianten av Astia. Jag har faktiskt inte provat Sensia II.

För några år sedan, innan Astian fanns, körde jag Sensia (I) rätt ofta. Jag upplevde den då som helt identisk med Provia (Provia F fanns ej).

Fint pris Inge. Bara att kombinera med Scandinavians påsar 100:-/film ramat o klart.

Hur gick det med fotokursen Inge ?

Ska gå med i er klubb, ska bara ordna lite saker först.

Jörgen skrev:
Visst är Provian bättre men samtidigt kan man inte säga annat än att Sensian är prisvärd. De två filmerna är relativt likvärdiga och bägge anses väl som lämpliga för allmänt bruk
Jag ser att mitt inlägg kan tolkas som att Sensia inte är en bra film så jag vill förtydliga med att jag instämmer till 100% med att Sensia är en väldigt bra och prisvärd film som jag inte tvekar att rekommendera någon. Men är man inte priskänslig så är Provian ännu bättre.

Och ackelid, jag tror du har rätt om Sensias proffsversion, det verkar variera över tiden. Jag är hyggligt säker på att den Sensia II som säljs nu är amatörastia, men förut var det nog Provia utan F. Jag har dessutom läst rykten om att den nya Sensia 400 skall vara samma som Provia 400F, stämmer det så kan den nog vara värd att testa.

Japp, det jag har hört är att Sensia 100 ska vara konsumentversionen av Astia och dito för Sensia 400 och Provia 400F.

Frågan är alltså vad Sensia 200 är för något djur???

Angående databladen så kan det ju vara så att de har tolkat värdena negativt för Sensian och positivt för Provian (samt "justerat " lite) för att motivera prisskillnaden, eller?

LeadHead skrev:
Angående databladen så kan det ju vara så att de har tolkat värdena negativt för Sensian och positivt för Provian (samt "justerat " lite) för att motivera prisskillnaden, eller?
Närå, databladet var som sagt för Provia, jämför man Sensia med Astia så är värdena identiska.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar